April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۲۷۳۲
۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۰
0
این روز‌ها جمهوری‌خواهان تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا رئیس جمهور دموکرات این کشور را از طریق طرح استیضاح برکنار کنند.

سایه انتقام جمهوری‌خواهان بر سر رئیس جمهور آمریکا

کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا آغاز تحقیقات رسمی برای استیضاح جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور را اعلام کرد و اولین جلسه استماع تخلفات جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مجلس نمایندگان روز پنجشنبه آغاز شده و پرونده اعتیاد پسر وی افزون بر مناسبات تجاری او با خارج کشور در این جلسه بررسی خواهد شد. تحقیقات در مورد بایدن می‌تواند با کسب آرای کافی به استیضاح او بیانجامد.

این جلسه سه روز پیش از تعطیلی احتمالی دولت آمریکا برگزار شد و قرار است در مورد اعتیاد هانتر بایدن به مواد مخدر و الکل و همچنین فعالیت‌های تجاری بایدن با کشور‌های دیگر تحقیقات انجام شود.

بسیاری از هواداران دموکرات‌ها این روز‌ها مدعی هستند تمام مواردی که تاکنون مطرح شده نشان نمی‌دهد که رئیس جمهور آمریکا چه در حال حاضر و چه زمانی که معاون رئیس جمهور بوده، از نقش خود سوء استفاده کرده است.

با این وجود سیاستمداران آمریکایی در حال آغاز روندی هستند که به طور بالقوه می‌تواند به استیضاح جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به دلیل بی نظمی‌های ادعایی در معاملات تجاری خانوادگی او و نیز رشوه‌ها و بی قانونی‌های انجام شده در این رابطه باشد.

جمهوری خواهان که فعلاً به شدت مجلس نمایندگان آمریکا را تحت کنترل دارند، بایدن را متهم کرده اند که در زمانی که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ معاون رئیس جمهور بوده از سرمایه گذاری‌های تجاری و خارجی هانتر بایدن (پسرش) سود می‌برده و از نفوذ سیاسی و دسترسی‌های خود در این زمینه به نفع پسرش سوء استفاده می‌کرده است.

استیضاح در دولت آمریکا شامل حال چه کسانی و چگونه است؟

استیضاح در اصل، یک تحقیق در مورد تخلف احتمالی توسط یک مقام فدرال در آمریکاست. در بخشی از قانون اساسی آمریکا آمده است که مقامات اجرایی و اعضای کنگره حق دارند در صورت تشخیص رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور و هر یک از اعضای کابینه وی را استیضاح کنند. نکته، اما اینجاست که با اینکه مجلس نمایندگان می‌تواند روند استیضاح را برگزار کند و ادعای آن را در مورد شخص رئیس جمهور مطرح کند، اما قدرت اجرایی آن یعنی برکناری مقام استیضاح شوند منوط به تایید مجلس سناست.

تا به امروز در تاریخ آمریکا، هیچ رئیس‌جمهوری از طریق استیضاح از کاخ سفید اخراج نشده است. با این حال، ریچارد نیکسون، رئیس جمهور سابق جمهوری خواه، در سال ۱۹۷۴ استعفا داد، زیرا مجلس نمایندگان در حال آماده شدن برای رأی گیری در مورد مواد استیضاح علیه وی بود.

جو بایدن

چرا جمهوری خواهان به دنبال استیضاح بایدن هستند؟

از زمان کسب اکثریت آرا در مجلس نمایندگان در ژانویه، جمهوری خواهان در تمامی جلسات خود در حال تحقیق درباره جو بایدن و هانتر بایدن هستند. مخالفان این طرح می‌گویند جمهوری خواهان بدون ارائه مدرکی مدعی هستند که پدر و پسر در یک طرح نفوذ و اختلال اقتصادی مشارکت داشتند. توجه آن‌ها هم به یک طرح ادعایی رشوه که جو بایدن در زمانی که معاون رئیس جمهور بوده، متمرکز شده است.

جمهوری خواهان حتی می‌گویند بایدن، رئیس جمهور اوکراین را تحت فشار قرار داده است تا دادستان ارشد خود را اخراج کند تا تحقیقات در مورد بوریسما، شرکت نفت و گازی که هانتر بایدن در هیئت مدیره آن بود، متوقف شود.

با این حال، دموکرات‌ها خاطرنشان کرده‌اند که وزارت دادگستری ادعا‌های بوریسما را زمانی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور بود، بررسی کرده و پس از یافتن شواهد ناکافی پس از هشت ماه طرح هر گونه اتهام متوقف شده است.

با این وجود، سه کمیته مجلس نمایندگان به دنبال راه‌هایی هستند که هانتر بایدن ممکن است از رابطه‌های پدرش به عنوان فردی که در دولت حضور دارند سوءاستفاده کرده و برای پیشبرد روابط تجاری خود با مشتریان خارجیش از آن بهره برده باشد. اما با وجود تلاش‌های بسیار هنوز جمهوری خواهان نتوانسته اند مدرکی مبنی بر مشارکت مستقیم رئیس جمهور آمریکا در روابط تجاری و بازرگانی پسرش ارائه دهند.

جمهوری خواهان چه مدرکی علیه بایدن دارند؟

جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا به رهبری جیمز کومر، که ریاست کمیته نظارت مجلس نمایندگان را نیز بر عهده دارد، هزاران صفحه از سوابق مالی اعضای مختلف خانواده بایدن و همکارانشان را از طریق احضاریه به وزارت خزانه داری و موسسات مالی مختلف جمع آوری کرده اند.

کومر بار‌ها ادعا کرده است شواهد و اسناد قابل قبولی در مدارکی که جمع آوری شده وجود دارد که نشان می‌دهد هانتر بایدن در زمانی که پدرش معاون رئیس جمهور بوده از روابط سیاسی وی به نفع تبادلات اقتصادی و تجاری خود بهره برده است با این حال، اما دموکرات‌ها می‌گویند طرح هر گونه ادعا در این باره نیاز به اثبات ارتباط‌های ادعایی دارد.

کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان، گفته است که از کومر خواسته است تا رهبری این پرونده را بر عهده بگیرد و در کنار جیم جردن، رئیس قوه قضائیه مجلس، و جیسون اسمیت، رئیس مجلس بر روی راه و روش‌های استیضاح کار کند.

رئیس جمهور آمریکا

آیا جو بایدن استیضاح خواهد شد؟

این بار هم، اما به گفته بسیاری از تحلیلگران بعید است این استیضاح به نتیجه برسد. برای استیضاح جو بایدن، مجلس نمایندگان باید حداقل یک اتهام استیضاحی علیه او را تایید کند که همین نیاز به اکثریت آرا دارد. از سویی دیگر تحقیقات استیضاح نیز می‌تواند بدون طرح اتهام مختومه شود.

اگر جمهوری خواهان تصمیم به استیضاح بگیرند چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر جمهوریخواهان تصمیم بگیرند که شواهد کافی مبنی بر تخلف وجود دارد، کمیته قضایی احتمالاً مواد استیضاح را مشخص می‌کند. اگر این مواد با اکثریت آرا از کمیته خارج شود، به صحن مجلس می‌رود که در آنجا اکثریت رای برای استیضاح جو بایدن لازم است.

هیچ قانونی در آمریکا در مورد اینکه تحقیقات استیضاح چقدر می‌تواند یا باید طول بکشد وجود ندارد. تنها سه رئیس جمهور دیگر تا به امروز در تاریخ آمریکا استیضاح شده اند: اندرو جانسون، بیل کلینتون و دونالد ترامپ که البته هیچ کدام از آن‌ها به نتیجه مطلوب دست نیافته است.

حال باید دید این بار جمهوری خواهان و طرفداران استیضاح رئیس جمهور تا چه اندازه می‌توانند خواسته‌های خود را به کرسی بنشانند و آیا می‌توانند برای نخستین بار یک رئیس جمهور در آمریکا را از طریق استیضاح از کار برکنار کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: