April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۲۷۴۶
۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۰
0
روابط عمومی ستاد اقامه نماز از انتشار فراخوان علمی سی‌اُمین اجلاس سراسری نماز با ۸ محور ویژه محققان خبر داد.

انتشار فراخوان علمی سی‌اُمین اجلاس سراسری نماز با رویکردی متفاوت

روابط عمومی ستاد اقامه نماز اعلام کرد: با استعانت از خداوند حکیم و با کمک صاحب نظران و پژوهشگران و مدیران ارشد نظام بنا دارد تا سی امین اجلاس سراسری نماز را با رویکردی متفاوت با گذشته برگزار کند. برای تحقق این هدف، تمرکز بر روی شناخت مسئله و استخراج و تدوین وظایف و تکالیف اصلی دستگاه‌ها و همچنین چاره‌اندیشی برای ترسیم نقشه راه و تدوین برنامه جهت حل مسئله است. بر این اساس با توجه موضوع اجلاس تلاش می‌شود که هر دستگاه و صاحب نظران مرتبط با آن ابتدا مسئله را تعریف کنند و بعد وظایف و تکالیف قانونی دستگاه را برشمارند و سپس با انجام مطالعات کارشناسی و رایزنی‌های لازم علت‌های کاستی‌ها را بشناسند و برای رفع آن‌ها با ارائه برنامه همت گمارند.

مخاطبان این فراخوان را مدیران ارشد نظام، محققان و استادان حوزه و دانشگاه و فرهنگیان و دستگاه‌هایی تشکیل می‌دهند که در پرورش آینده سازان نقش آفرین هستند. محور‌ها و موضوعات فراخوان ویژه محققان و صاحب نظران نیز عبارت است از:

۱- راه‌های برقراری ارتباط با نسل نو چیست؟

۲- مسئله اصلی در فاصله داشتن وضعیت دینداری نسل نو به ویژه اقامه نماز آنان با الگوی مطلوب تراز ایران اسلامی چیست؟

۳- نقش، مسئولیت و تکالیف قانونی دستگاه‌های متولی فرهنگی به ویژه آموزش و پرورش، مراکز آموزش عالی و حوزه‌های علمیه در حل مسئله و ارتقای وضعیت دینداری و نماز نسل نو چه می‌باشد؟

۴- بحث نماز نسل نو یک موضوع کلان فرهنگی است و مستلزم هم افزایی ملی می‌باشد. سایر نهاد‌ها و دستگاه اجرایی چگونه می‌توانند در این امر مهم ایفای نقش داشته باشند؟

۵- مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب، استفاده از ظرفیت حلقه‌های میانی را مورد توجه و تأکید قرار داده‌اند. سازوکار بهره گیری از ظرفیت حلقه‌های های میانی و نهاد خانواده در ارتقای کیفیت وضعیت دینداری و نماز نسل نو چگونه می‌تواند باشد؟

۶- نهاد‌هایی مثل مدرسه و دانشگاه و مسجد با کدام برنامه ریزی قادر به ترغیب نسل نو برای حضور آگاهانه در نماز جماعت می‌باشند؟

۷) چگونه می‌توان راه جذب همه اقشار جامعه را به اقامه نماز فراهم کرد؟

۸) معرفی مدارس، دانشگاه‌ها و مساجد الگو در جذب نسل نو به نماز.

قالب‌های ارائه آثار نیز شامل رساله دکتری، مقالات علمی، پژوهش‌های کاربردی و مطالعات تطبیقی است. اطلاعات تکمیلی و شرایط عمومی و اختصاصی از طریق درگاه اجلاس قابل دریافت است.

مهلت شرکت در فراخوان از ۱۰مهر تا ۱۵آذر ۱۴۰۲ است و علاقه مندان می‌توانند از طریق سامانه ستاد اقامه نماز ثبت نام کرده و آثار خود را به دبیرخانه اجلاس بفرستند. زمان اعلام نتایج نیز نیمه دوم آذر خواهد بود.

از صاحبان۱۱۰ اثر برتر با اهدای جوایز قدردانی می‌شود و چکیده اثر آن‌ها در کتاب مقالات برگزیده اجلاس منتشر خواهد شد و به تمامی شرکت کنندگان گواهی حضور در فراخوان اعطاء خواهد شد.

سی‌امین اجلاس سراسری نماز با موضوع نماز نسل نو با تمرکز بر نقش مدرسه و مسجد و دانشگاه در استان زنجان برگزار می‌شود و دبیرخانه دائمی اجلاس سراسری نماز در ستاد مرکزی اقامه نماز استقرار دارد.

رهبر معظم انقلاب در بهمن سال گذشته در پیامی به مناسبت آغاز بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز تاکید کردند: مدارس، دانشگاه ها، به طور ویژه دانشگاه فرهنگیان، صدا و سیما و دیگر دستگاه‌های فرهنگ ساز، در شمار مخاطبان اصلی «اقیموا الصلوة» جای می‌گیرند.

موضوع‌های بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز که بهمن سال ۱۴۰۱ در تهران برگزار شد، در ۱۷ موضوع و بخش شامل نقش معلم در پیوند نماز و مدرسه، ارائه الگو برای جایگاه معلم و رابطه نماز، مدرسه و خانواده، نماز و نقش معلم در تجربه زیسته معلمان و نقش فناوری و فضای مجازی در پیوند معلم، نماز و مدرسه، نقش ساحت زیباشناسی و هنر در تسهیل پیوند نماز با مدرسه و مسجد، پیوند نماز با عناصر برنامه درسی تربیت معلم، نقش بصیرت و تدبر در عمق بخشی به پیوند‌های نماز با ارکان مدرسه، معلم؛ نماز، مدرسه و تربیت اجتماعی و ایده‌های عملی در شیوه‌های دعوت دانش آموزان به نماز در مدارس و مساجد بود.

از دیگر موضوع‌های این اجلاس می‌توان به الگو‌های خلاقانه در ایجاد همگرایی و تعامل بین مسجد، مدرسه و خانه، تجربه حضور روحانی مساجد و نهاد‌ها در مدارس همجوار و جذب دانش آموزان و خانواده آنان به مسجد، تجربه موفق متولیان مدرسه و مسجد در پیوند خانه، مدرسه و مسجد، الزامات و بایسته‌های ورود مبلغین و روحانیون به مدرسه و شیوه‌های همگرایی متولیان مدرسه و مسجد در جلب تقویت طرح پیوند نماز، خانه، مدرسه و مسجد، الگو‌های موفق هیئت‌های اندیشه ورز و شورا‌های نماز مدارس، ایده‌ها و الگو‌های موفق رونق نماز مدارس توسط دانش آموزان و الگو‌های موفق در پیوند مسجد، مدرسه و خانه در کشور‌های اسلامی اشاره کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: