May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۲۷۶۱
۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۳
0

در این صفحه توضیح مختصری درمورد برخی از قطعات دیزل ژنراتور را در اختیارتان قرار میدهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به وبسایت ماه صنعت انرژی مراجعه نمایید و با کارشناسان ما در تماس باشید.

برد دیزل ژنراتور

برد کنترل دیزل‌ژنراتور در واقع اصلی‌ترین بخش دیزل ژنراتور‌ است و آن را می‌توان قلبِ یک مجموعه ژنراتور دانست. چرا که این قطعه امکان روشن و یا خاموش شدن ژنراتور به صورت خودکار را ارائه‌می‌کند. وقتی که قطعه «سوئیچ خودکار انتقال» احتیاج به روشن کردن ژنراتور داشته باشد، پیام را به برد کنترل دیزل ژنراتور ارسال می‌کند و این قطعه نیز دستور شروع به کار ژنراتور را صادرمی‌کند.پس از روشن شدن ژنراتور، این قطعه استارتر را خاموش‌می‌کند. از سوی دیگر، هنگامی که سوئیچ خودکار انتقال تصمیم به خاموش کردن دستگاه کند، این درخواست را به برد کنترل دیزل ژنراتور ارسال می‌کند تا ژنراتور خاموش شود. برد دیزل ژنراتور یک قطعه حیاتی است که بایستی حتما در جلوگیری از خرابی دیزل ژنراتور و موتور برق مورد استفاده‌قراربگیرد. عملکرد آن مانند یک چراغ راهنمایی و رانندگی‌است که کلیه پارمترهای اساسی از قبیل دمای آب _ دور موتور _فرکانس _ فشار روغن _ ولتاژ  و… را علاوه بر نمایش، کنترل و محافظت‌می‌کند.

به این طریق  که اگر پارامترها دارای مقادیر مجاز باشند مانند چراغ سبز راهنما و رانندگی به دیزل ژنراتور اجازه ادامه فعالیت را می‌دهد و چناچه اندازه یک پارامتر به محدوده غیر مجاز نزدیک شود مانند چراغ زرد ، برد کنترل دیزل ژنراتور اعلام آلارم‌کرده اما کماکان به دیزل ژنراتور اجازه کار و فعالیت می‌دهد ولی چناچه اندازه آن پارامتر کمتر و یا بیشتر از حد نرمال‌باشد و وارد محدوده غیرمجاز شود، برد دیزل ژنراتور مانند چراغ قرمز باعث خاموش شدن دیزل ژنراتورمی‌گردد و به این ترتیب برد کنترل دیزل ژنراتور مانع از آسیب دیدگی دیزل ژنراتور می‌شود. کنترلر دیزل ژنراتور یا به اصطلاح برد کنترل دیزل ژنراتور همانند مغز انسان برای دیزل ژنراتور عمل می‌کند.

این محصول در یک دستگاه دیزل ژنراتور مشخص خواهد‌کرد که چه موقع باید دستگاه استارت‌کرده و شروع به کار کند، در چه زمانی دستگاه دیزل ژنراتور بایستی متوقف‌گردد و از سوی دیگر به طور مداوم خروجی سنسور روغن و سنسور آب موتور دیزل رابرای حفاظت از موتوردیزل کنترل می‌کند و برای محافظت از ژنراتور خروجی ولتاژ را کنترل می‌کند تا مطمئن باشیم که ژنراتور با خروجی برق باکیفیت ثابت 240 ولت (240V) و یا 400 ولت (400V) با فرکانس ثابت 50 هرتز (50HZ) تحویل می‌دهد.

همچنین یکی‌دیگر از قابلیت‎‌های ساده برد کنترلی دیزل ژنراتور اندازه گیری میزان موجودی گازوئیل منبع سوخت دیزل ژنراتور می‌باشد و مشخص‌کردن زمان سوخت‌گیری با فرمان دادن به پمپ های سوخت رسان تعبیه شده که گازوئیل را از منبع سوخت اصلی به منبع دیزل ژنراتور منتقل‌کنند.یکی از شناخته شده ترین کاربردهای کنترلر دیزل ژنراتور در تابلوهای اتوماتیک دیزل ژنراتور می‌باشد که نقش آنها تبدیل دیزل ژنراتور نرمال به یک دستگاه دیزل ژنراتور اتوماتیک بدون استفاده از اپراتور است.

برندهای معتبر در زمینه برد کنترلی عبارتند از :

دیپسی – کومپ – دایف – انکو – وودوارد – دیتاکام – PCC و ...

باتری شارژر دیزل ژنراتور

به زبان ساده باتری شارژر وسیله ای جهت شارژ باطری‌های مختلف می‌باشد.
باتری شارژر یکی از اجزای تشکیل دهنده تابلو برق دیزل‌ژنراتور می‌باشد. یک وسیله‌الکترونیکی‌کوچک است که درون تابلو ژنراتور جهت نظارت بر خروجی برق باطری و شارژ‌ باتری نصب می‌گردد.

این وسیله الکترونیکی کوچک به طور خودکار ولتاژ ترمینال خروجی الکتریکی باتری را مشاهده نموده و در صورت نیاز به شارژ آن می‌پردازد. نصب شارژر اتوماتیک باطری درون تابلوهای ATS (اتوماتیک ترنسفر سوئیچ) از الزامات بوده ولی امروزه نصب شارژر باطری درون تابلوهای نرمال نیز به صورت امری عادی درآمده‌است.‌ وسیله ای جهت شارژ باطری‌های مختلف‌است.تغذیه باتری شارژر از ولتاژ برق شهر تامین می‌گردد و خروجی آن مستقیما به دو سر باتری متصل می‌گردد. در اصل ولتاژ خروجی باتری شارژرها 13/7 و 27/4 ولت می‌باشد و آن به این خاطر است که ولتاژ هر سلول باطری های سرب اسید حدود 2/1 ولت می‌باشد و با سری کردن 6 عدد از آنها ولتاژ باطری حدود 12.6 ولت می‌شود ولی برای شارژ کردن باطری‌ها بهتر است برای هر سلول 2/28 ولت به آنها اعمال‌کرد.

از آنجا که باطری‌های سرب اسید ماشینی (مانند باتری‌های لیتیوم یونی مورد استفاده در لپتاب)، بر عکس باتری های قلمی لیتیومی و نیکل کادمیوم باید همیشه فول شارژ باشند، وگرنه عمر آنها بشدت کاهش می یابد لذا استفاده از باتری شارژر در کنار دیزل ژنراتور ضروری است.

اگر ولتاژ شارژ باطری ها بیشتر از این حد یا کمتر از 12 یا 24 ولت شود باطری شروع به سولفاته شدن یا شوره زدن می‌کند و قدرت جریان دهی آن بشدت کاهش می‌یابد چون یک لایه سولفات عایق بین قطب‌های باتری و بست‌های سر باتری ایجاد می‌شود.

انواع برندهای مطرح در زمینه باتری شارژر دیزل ژنراتور عبارتند از :

دیپسی – کومپ – دیتاکام – انکو – امکو – آکرو – سیلیکون پاور

فیلتر دیزل ژنراتور

فیلتر سبب رسیدن مواد خالص روغن ، سوخت ، آب و هوا به موتور دیزل ژنراتور می‌شود. در واقع فیلتر به عنوان یک صافی برای دیزل ژنراتور عمل می‌کند که سبب گرفته شدن ناخالصی ها و آلودگی‌های مواد ورودی به موتور دیزل می‌شود. فیلترهای متفاوتی در دیزل ژنراتور وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به فیلترهای روغن ، فیلتر هوا، فیلتر آب و فیلتر سوخت اشاره نمود.

انواع فیلتر :

  • فیلتر هوا
  • فیلتر روغن
  • فیلتر سوخت
  • فیلتر آبگیر سوخت
  • فیلتر هیدرولیک

فیلتر هوا دیزل ژنراتور :

این فیلتر  با تصفیه هوای آلوده باعث کاهش مصرف سوخت شده و به افزایش طول عمر و بازدهی دیزل ژنراتور منجر می‌شود. همچنین تعویض به موقع فیلتر هوا باعث از بین رفتن مشکلاتی از قبیل: گرم شدن بیش از حد دیزل ژنراتور در هنگام کار کردن، خاموش شدن دیزل ژنراتور در زیر بار، شکستگی سوپاپ ها کرنک سوپاپ ها و … می‌شود.

فیلتر روغن دیزل ژنراتور   :

به طور کلی نقش اصلی فیلتر روغن تصفیه روغن موتور دیزل  است و یکی از فاکتور های مهم عمر بیشتر روغن، پاکیزگی آن است. همچنین دوده ناشی از احتراق، گرد و غبار از سایر آلاینده های روغن موتور به حساب می آیند. این آلاینده ها در طول زمان می تواند مسیر روغن رسانی به موتور را مسدود کرده و خسارت های سنگینی به خودرو وارد کنند.

فیلتر آب دیزل ژنراتور :

از فیلتر آب دیزل ژنراتور به منظور جداسازی ذرات ناخالصی موجود در ماده خنک کننده ای که برای خنک کردن موتور دیزل به آن اضافه می کنیم ، استفاده می شود. چون منافذ این فیلتر نسبت به سایز ناخالصی های موجود در مایع کوچکتر هستند . ناخالصی ها از فیلتر عبور نکرده و نمی توانند وارد موتور دیزل شوند. از لحاظ اتصال فیلتر آب دیزل ژنراتور به صورت مستقیم به موتور دیزل ژنراتور متصل می‌شود. و دارای یک کنتاکت می باشند که در بالای فیلترآب قرار گرفته و به صورت الکتریکی عمل می‌کند.

فیلتر سوخت دیزل ژنراتور :

این فیلتر‌ها با تصفیه گازوئیل مصرفی از آلاینده‌های جامد و مایع باعث رفع مشکلاتی از قبیل افت فرکانس در هنگام زیر بار رفتن، استارت نشدن دستگاه،جامپ کردن موتور دیزل ژنراتور و … جلوگیری می‌کند.

فیلتر هیدرولیک دیزل ‌ژنراتور :

با توجه به حساسیت سیستم های هیدرولیکی که عموماً وظیفه تأمین فشار را به عهده دارد و با وجود حساسیت متخلفات مجموعه هیدرولیک ذرات و ناخالصی می‌توانند، آسیب جدی به مجموعه وارد نمایند که باید با دقت بالایی عمل فیلتراسیون صورت پذیرد.

برندهای معتبر فیلتر دیزل ژنراتور در سطح جهانی :

فیلیتگارد – ولوو – کاترپیلار – پرکینز – دویتس – ام تی یو – لوول – میتسوبیشی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: