April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از بحران بنگاه‌های اقتصادی و جنون کارفرمایان خبرداد
کد خبر: ۴۰۲۷۹۶
۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
0
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بهره بالای بانکی گفت: نتیجه تسهیلات بانکی با بهره سنگین، مصادره بنگاه‌های اقتصادی و زمین زدن کارفرمایان بدست بانکها بوده است.

ورشکستگی کارفرمایان و مصادره بنگاههای اقتصادی خط قرمز قوه قضاییه

محمد علیپور رحمتی با انتقاد از بهره‌های بالای بانکی گفت: قرار بر حمایت از تولید و تولیدکننده بود، اما رفتار بانک‌ها در قالب پرداخت تسهیلات با بهره سنگین، بلایی بروز بنگاه‌های اقتصادی آورده که نه تنها کارفرمایان بیچاره شده اند، بلکه اقتصاد کشور نیز زیان دیده است.


وی بهره‌های سنگین و بحران‌های سیاسی و اقتصادی را به دو لبه قیچی تشبیه کرد که باعث زمین زدن تولیدکنندگان شده و گفت: بانک‌ها از چالش‌هایی که تولیدکننده با آن‌ها سروکار دارد، خبر دارند و هنگامی که می‌فهمند کارفرمایی نیاز به نقدینگی دارد تا بحران مقطعی کارگاه خود را مدیریت کند، تسهیلاتی با بهره‌های سنگین به تولیدکنندگان می‌دهند.


نماینده ماکو در مجلس شورای اسلامی از بنگاه‌های اقتصادی بسیاری خبر داد که از سوی بانک‌ها مصادره شده اند و گفت: با کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بسیاری سر و کار داریم که فریادشان از بانک‌ها به آسمان بلند است.


وی با اشاره به بازدید‌هایی که نمایندگان مجلس از بنگاه‌های اقتصادی دارند گفت: اگر پای درد و دل‌هایی که کارفرمایان با نمایندگان مجلس می‌کنند، بنشینید، همه آن‌ها از بهره بالای بانکی گلایه دارند. بهره بانکی ابزار مخربی است که باعث شده بانکها، بنگاه‌های اقتصادی را به مرز بحران و کارفرمایان را به مرز جنون بکشانند.


علیپور با اعلام اینکه بار‌ها شاهد بوده ایم که بهره بالای بانکی منجر به این شده که کارخانه‌ها از سوی بانک‌ها مصادره شوند گفت: واقعیت تلخی که تولید و تولید کننده را تهدید می‌کند این است که بهره بانکی بالای ۲۰ درصد است و هیچ تولیدی آنقدر سود ندارد که هم بتوان سود بانک را پرداخت و هم هزینه‌های تولید را پاسخگو بود، همین امر باعث ناتوانی در پرداخت اقساط می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

کارخانه های تعطیل و کارفرمایان ورشکسته سوغات بهره های بانکی


وی با تاکید بر اینکه باید بین کارفرمایان تفاوت قایل شویم گفت: کارفرمایی که با دریافت تسهیلات، به اشتغالزایی و رونق اقتصادی کشور می‌پردازد، با فردی که تسهیلات می‌گیرد تا در بازار سیاه طلا، سکه، خودرو، مسکن و... به جریان بیندازد، بسیار تفاوت دارد.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با ابراز خوشبختی از اینکه قوه قضاییه در زمینه بنگاه‌های اقتصادی که با مشکل روبرو شده‌اند، ورود کرده گفت: تمامی کارخانه‌ها و واحد‌هایی که از بانک‌ها تسهیلات گرفته و کارفرمایان آن‌ها در راستای کار مفید و کمک به اقتصاد کشور یک بنگاه اقتصادی تولیدی را راه‌اندازی یا تامین مالی کرده‌اند، باید مورد حمایت جدی و قاطع قرار گیرند.


وی با انتقاد از بحران‌های ناشی از چالش‌های سیاسی و اقتصادی گفت: تحریم‌ها و تهدید‌ها بر بسیاری از بخش‌های اقتصادی تاثیرات منفی گذاشته و قوه قضاییه با درک درست از شرایط این بنگاهها، بنا را بر این گذاشته که آن بخش از بنگاه‌های اقتصادی که به دلیل تحریم‌ها و نوسان‌های ارزی دچار مشکل شده‌اند، مورد حمایت قرار دهد.


علیپور با انتقاد شدید از مصادره بنگاه‌های اقتصادی به وسیله بانک‌ها گفت: بنای قوه قضاییه بر این است که هیچ واحد تولیدی به دلیل اینکه نتوانسته یا نمی‌تواند تعهدات خود را در قبال بانک‌ها عمل کند، مصادره نشود. بنابر این سیاست قوه قضاییه بر این است که واحد‌ها و کارخانه‌هایی که تولید آن‌ها بدلیل فشار بانک‌ها متوقف، تعطیل یا ورشکست شده‌اند، باید احیا شوند.


وی با ابراز تاسف از اینکه بنگاه‌های مصادره شده، زمینگیر، تعطیل و بحران زده بسیاری در سراسر کشور وجود دارد که بهره‌های سنگین بانک باعث مشکلات آن‌ها شده است گفت: ستاد رفع موانع تولید در استانداری‌ها تشکیل شده و تمام بنگاه‌هایی که به دلایل حاشیه‌ای همچون گرفتن تسهیلات با بهره بانکی و ناتوانی در پرداخت اقساط به مشکل خورده اند، مشکلات آن‌ها رفع و بار دیگر در مسیر تولید قرار می‌گیرند.


نماینده ماکو در مجلس با تاکید بر اینکه قوه قضاییه به آن دسته از کارفرمایانی که قصد تولید، اشتغالزایی و رونق اقتصادی کشور را دارند، کمک می‌کند گفت: بنگاه‌های بسیاری را سراغ داریم که افراد از عنوان تولید استفاده کرده و تسهیلات را برای رونق تولید گرفته اند، اما در مسیر دلالی، واسطه گری یا موارد دیگر به جریان انداخته اند و تولید را زمین زده اند که باید این افراد را از کارفرمایان شریف و تولیدکنندگان واقعی جدا کرد.


وی افزود: این قبیل کارفرمایان باید تاوان سواستفاده‌های خود را پس بدهند و ستاد رفع موانع تولید نباید فرصتی برای سواستفاده این فرصت طلبان باشد.


علیپور با تاکید بر اینکه خواست مجلس از دولت این است که بنگاه‌های اقتصادی که سالم فعالیت می‌کنند، مورد حمایت قرار گیرند گفت: بسیاری از بنگاه‌ها در مسیر رونق اقتصادی کشور گام بردارند، بنابر این نباید اجازه دهیم بانک‌ها این بنگاه‌های اقتصادی سالم و موثر در تولید را وارد چرخه بحران و زمین گیر کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: