April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۲۸۳۵
۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
دکتر زهرا نظری مهر / حقوقدان

وحدت پادزهر تفرقه

رشد جمعیت در یک زمینه، بیانگر جایگاه آن جمعیت در محله، شهر، کشور، قاره و جهان است. تفاوتی نمی‌کند که جمعیت در کدام بخش باشد، افزایش جمعیت می‌تواند در یک حرفه، یک فرهنگ، یک زبان، یک دین و... صورت پذیرد که هر کدام پیام جداگانه‌ای به جهانیان می‌دهد. در حالی که افزایش جمعیت برای یک بخش پیام مثبتی دارد، می‌تواند برای بخش یا بخش‌های دیگر پیامی تهدیدآمیز داشته باشد.

افزایش جمعیت مسلمانان

یکی از افزایش‌ها که پیام‌های جدی به جامعه جهانی می‌دهد، افزایش جمعیت مسلمانان است. بر اساس آمار‌های رسمی جهانی، جمعیت مسلمانان به ۲ میلیارد و ۶ میلیون نفر رسیده که با توجه به عبور جمعیت جهان از ۸ میلیارد نفر، بیش از ۲۵ درصد جمعیت جهان را مسلمانان تشکیل می‌دهند. از نظر گستردگی ادیان نیز، اسلام بعد از مسیحیت، دومین دین بزرگ جهان است. شاید چنین به نظر برسد که ۲۵ درصد جهان عدد بزرگی نیست، اما نکته مهم اینجاست که اسلام در ۲۶ کشور جهان دین رسمی است. البته اسلام در اروپا و آمریکای شمالی نیز گسترده شده و مهمتر اینکه در حال گسترش است.

روند رو به رشد معنادار

نکته مهمی که در خصوص افزایش مسلمانان قابل تامل است، سرعت نفوذ اسلام در جوامع جهانی است. با نگاهی به آمار‌ها و مقایسه آن‌ها متوجه می‌شویم که سرعت نفوذ اسلام و تسخیر قلب جهانیان تا چه اندازه جدی است. آمار رشد جمعیت و نفوذ اسلام نشان می‌دهد که درگذشته نه چندان دور، یک میلیارد نفر از جمعیت ۷ میلیاردی جهان را مسلمانان تشکیل می‌دادند که یک هفتم جمعیت جهان را شامل می‌شدند، اما اکنون که جمعیت جهان به ۸ میلیارد و مسلمانان به دو میلیارد نفر رسیده و یک چهارم جمعیت جهان را مسلمانان تشکیل می‌دهند، می‌توان به سرعت نفوذ اسلام در دل‌ها پی برد.

قدرت تاثیرگذاری

رشد معنادار مسلمان در جهان بیانگر آن است که پیروان دین خاتم، می‌توانند در تصمیمات کلان جهانی تاثیرگذار باشند و حتی بر پایه اصول و باور‌های اسلام، سیاست‌های جدیدی را به جهانیان دیکته کنند.

 

بیشتر بخوانید:

آغازی زیبا در پایانی غم انگیز



تهدید اسلام برای مفسدان

روند افزایش جمعیت مسلمانان، زنگ خطری برای مستکبران و استثمارگران جهانی است. آنان بخوبی می‌دانند که اسلام دین مساوات، برابری و برادری است و اگر این باور در جهان گسترش یابد و همه گیر شود، آنان باید بساط خود را جمع کنند. استثمارگران بخوبی می‌دانند که اگر اسلام راستین بر جهان حاکم شود و حاکمانی علی گونه بر مسند بنشینند، آنان دیگر نمی‌تواند جهان را استثمار کنند. آنان بخوبی می‌دانند که علی (ع) در برابر زیاده خواهی برادر نابینایش از بیت المال ایستاد و به جای بیت المال، آتش بر کف دستش گذاشت و این زنگ خطری برای تمام استثماران در سراسر جهان است.

دستاویز تفرقه

با توجه به شرایطی که زیاده خواهان در هر نقطه از جهان دارند، ترجیح می‌دهند اسلام روز به روز تضعیف و حتی محو شود، زیرا تحمل حکومت اسلام راستین را ندارند، به همین دلیل سعی می‌کنند آن را به انحراف ببرند و با ابزار‌های گوناگون، بدنبال تضعیف اسلام هستند. آنان بخوبی تاریخ اسلام را مطالعه کرده و به قدرت اتحاد مسلمانان در دوران حیات حضرت محمد (ص) پیامبر خاتم پی برده اند و برای آن چاره اندیشی کرده اند، همانگونه که عمروعاص در جنگ علی (ع) با معاویه چاره اندیشی کرد. آنان که از مشاوره میلیون‌ها عمروعاص زمان بهره می‌گیرند، بخوبی می‌دانند که باید افرادی همچون ابوموسی اشعری را در بین مسلمانان برجسته کنند و ریشه اسلام و مسلمانان را بدست ساده لوحان خودشیفته برکنند. به عبارت بهتر، تنها ابزاری که علیه اسلام دنبال می‌کنند، سلاح پنهان، اما برنده تفرقه است.

ابزار‌های خطرناک تفرقه

اما مسلمانان نیز سالهاست درد ناشی از زخم کاری تفرقه، خودبزرگ بینی، ریاکاری و سیاسی کاری عمروعاص‌ها را بر تن خود کشیده و از آن درس گرفته اند. اکنون مسلمانان بخوبی می‌دانند که در مقابل امام اول شیعیان در جنگ جمل، همسر و یاران پیامبر صف آرایی کردند. مسلمانان پیرو حقانیت علی (ع) به یاد دارند که در جنگ صفین با مسلمانان جنگیدند و هنگامی که در حال پیروزی بودند، قران‌هایی که با تفکر عمروعاص بر نیزه شده بود، مانع پیروزی آن‌ها شد. مسلمانان بخوبی می‌دانند که در صحرای کربلا نیز مسلمانان با همدیگر جنگیدند و در حالی که لشگریان امام حسین (ع) نماز شب می‌خواندند، لشگریان یزید نیز نماز شب می‌خواندند.

اختلاف شیعه و سنی

اکنون نیز تفرقه با روشی خطرناک سر برآورده است. اکنون تفرقه همچنان تهدید می‌کند و بازهم مسلمانان را به جان یکدیگر انداخته است. جنگ سنی و شیعه به اندازه‌ای تبلیغ می‌شود که هر از چند گاهی شاهد بروز و ظهور یک فرقه هستیم، فرقه‌هایی که تخم کینه و نفرت از اسلام و مسلمانان را در بین جهان می‌کارد و به انتظار درو کاشته خود می‌نشیند که نمونه آن را در داعش دیدیم. داعش با پرچم سیاه مزین به پیام " لااله الا الله/ محمد رسول الله" به قتل، تجاوز، کینه توزی و فساد پرداخت تا چهره‌ای موهوم و ترسناک از اسلام به جهانیان ارایه دهد. هدف داعش این بود که جهانیان را از همه گیر شدن اسلام بترساند و وحشت قتل و غارت را از همه گیر شدن اسلام درجهان در اذهان تداعی کند. اما دیدیم که با تیزهوشی و مدیریت مسلمانان به ویژه ایرانیان، این تخم وحشت و نفاق در نطفه از بین رفت.

وحدت تنها ابزار مقابله

با توجه به تجربیات تلخی که در ۱۴۰۰ سال پس از اسلام، روح و روان مسلمانان را آزرده کرده، اکنون بخوبی می‌دانیم که باید به ریسمان الهی چنگ بزنیم و متفرق نشویم. اما برای رسیدن به این ریسمان الهی باید چه کنیم؟ بی شک بهترین ابزار، استفاده بهینه از اختلاف نظرهاست، رویکردی که با جدیت دنبال می‌شود. یکی از این موارد اختلاف نظر در مورد زمان تولد پیامبر خاتم است. اهل سنت اعتقاد دارند که تولد محمد (ص) در ۱۲ ربیع الاول حادث شده و شیعیان اعتقاد دارند که در ۱۷ ربیع الاول بوده، اختلافی که می‌توانست به کینه توزی دیگری منجر شود. اما اکنون این اختلاف چند روزه را به هفته وحدت تبدیل کرده ایم تا شیعه و سنی به جای آنکه هر کدام یک روز را جشن بگیرند، در کنار یکدیگر به جای یک روز یک هفته را جشن می‌گیرند تا وحدتی رقم بخورد که به وسیله آن، تفرقه افکنان ناامید شوند و همچنان در وحشت همه گیر اسلام بمانند.

 

دکتر زهرا نظری مهر / حقوقدان

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: