April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۲۹۵۰
۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
0
مشکل کمبود مسکن در کشور با خروج فولاد و سیمان از بورس کالا حل نمی‌شود بلکه فاکتور‌های زیادی در این حوزه دخیل است.

مشکل کمبود مسکن در کشور با خروج فولاد و سیمان از بورس کالا حل نمی‌شود

برخی از کالا‌ها همچون فولاد و سیمان که ماده اولیه آن‌ها داخلی است و به‌وفور در کشور ما یافت می‌شوند و ارتباطی با خارج ندارند، با ورود به بورس کالا قیمت سازی می شوند و نباید اجازه قیمت‌سازی و غیرشفاف شدن با سوءاستفاده از پلت‌فرم‌هایی مثل بورس کالا داشته باشند.

باید شرایطی را فراهم شود که قیمت این محصولات با توجه به قیمت واقعی نرخ ارز (نه قیمت ارز قاچاق و غیررسمی) متناسب باشند و تولیدکنندگان انحصاری و تولیدکنندگان عمده به هیچ وجه نتوانند قیمت را مدیریت کنند. لازم به ذکر است در این شرایط است که با کاهش قیمت ارز شاهد کاهش قیمت این محصولات خواهیم بود، اما اگر تولیدکنندگان عمده یا انحصاری دست به قیمت‌سازی بزنند و قیمت به‌نوعی توسط آن‌ها مدیریت شود، مشخصاً هیچ‌گاه اجازه کاهش قیمت‌ها را نخواهند داد که این موضوع آثار تورمی مهلکی در حوزه مسکن به‌عنوان یک نیاز پایه مردم خواهد داشت.

با قیمت‌سازی‌های کاذب که توسط تولیدکنندگان عمده صورت می‌گیرد و در مقابل این قیمت‌سازی‌ها در بورس کالا به ضرر بخش مسکن شده است. عرضه‌کنندگان عمده در بورس کالا روی بازار تأثیر می گذارند و قیمت‌ها را تصنعی بالا می برند و اگر سازوکار بورس کالا این اجازه را نمی‌دهد، با مدیریت به موقعه در قیمت‌گذاری‌ها و حذف دلالان، اجازه افزایش قیمت‌ها را ندهند.

گفتنی است اخیراً وزیر مسکن با اشاره به تمرکز دولت برای کنترل تورم مسکن گفته بود، نظارت و ساماندهی مشاوران املاک، کنترل بازار و مصالح و خروج مصالح سیمان و فولاد از بورس کالا در کنترل و کاهش قیمت مسکن امری مهم است. یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت مسکن، گرانی مصالح ساختمانی است که این موضوع مهم در دستور جلسه شورای‌عالی مسکن هفته آینده قرار دارد و با حضور شخص رئیس جمهور مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار خواهد گرفت.

 

مسلم صالحی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: براساس گزارشات موثق و اعلام خود فعالان بازار و تولید کشور، قبل از ورود سیمان به بورس کالا، این بازار در اختیار چند نفر بود که محصول ارزان را با قیمت دولتی از کارخانه می‌گرفتند و با سود‌های چند برابری به مصرف کنندگان می‌فروختند، اما در شرایط فعلی با ورود سیمان به بورس کالا همه افراد به راحتی می‌توانند سیمان مورد نیاز خود را از بورس کالا خریداری کنند.

نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: بورس کالا بستری شفاف برای عرضه و تقاضای کالاست و امروز هر آماری از معاملات کالا‌ها مربوط به ماه‌ها و سال‌های قبل نیز به واسطه شفافیت این بورس در دسترس است؛ این بورس مانع فساد و رانت در این حوزه شده است و اتفاقا مسئولان می‌توانند از این مسیر شفاف به رشد تولید مسکن و تامین پایدار مواد اولیه و مصالح ساختمانی برسند.

صالحی در پایان تاکید کرد: مشکل کمبود مسکن در کشور با خروج فولاد و سیمان از بورس کالا حل نمی‌شود بلکه فاکتور‌های زیادی در این حوزه دخیل بوده و باید تمهیدات ویژه‌ای در این خصوص اندیشیده شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: