April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۲۹۵۴
۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
0
کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۱۶ رای موافق در برابر ۲۱۰ رای مخالف، از سمت خود برکنار شد.

برای اولین بار در تاریخ، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برکنار شد

‌اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در یک رأی‌گیری نزدیک، «کوین مک‌کارتی» را با ۲۱۶ رأی موافق در برابر ۲۱۰ رأی مخالف از ریاست این مجلس برکنار کردند.

این برای اولین‌بار در تاریخ آمریکاست که رئیس مجلس نمایندگان (یکی از دو مجلس کنگره) از سمت خود برکنار می‌شود.

مک‌کارتی -۵۸ ساله- علاوه بر آنکه نخستین رئیس مجلسی است که برکنار می‌شود، رکورد کوتاه‌ترین مدت حضور در این مسئولیت از سال ۱۸۷۶ را نیز با تنها ۲۶۹ روز حضور از آن خود کرد.

نکته جالب‌تر اینکه مک‌کارتی توسط هم‌حزبی‌های جمهوری‌خواه خودش برکنار شد. «مت گاتز» عضو مجلس نمایندگان آمریکا که حزبش اکثریت مجلس را در دست دارد، طرح برکناری او را به رأی گذاشت و مک‌کارتی را که هم‌حزبی خودش است برکنار کرد.

مت گاتز این کار را پس از آن انجام داد که مک‌کارتی همسو با دموکرات‌ها طرح بودجه موقت دولت را تصویب کرد و دولت بایدن را از خطر تعطیلی نجات داد.

برخی کارشناسان، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا و از منتقدین اصلی جو بایدن را نیز در این برکناری بی‌تاثیر نمی‌دانند چراکه گفته می‌شود مت گاتز روابط نزدیکی با ترامپ دارد. پس از برکناری مک کارتی، ترامپ در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «تروث سوشال» نوشت: «چرا جمهوری‌خواهان همواره در حال جنگ با خودشان هستند، چرا با دموکرات‌های چپ افراطی که کشور ما را ویران می‌کنند، مبارزه نمی‌کنند؟»

مت گاتز، نماینده جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: مبارزه تمام شد. حالا باید یک رئیس انتخاب کنیم. واشنگتن باید تغییر کند. ما باید مجلس نمایندگان را در مسیر بهتری قرار دهیم. مک‌کارتی نتوانست در جایی که مهم است، موضعگیری کند. اگر او نتواند، من این کار را می‌کنم. مک‌کارتی یک موجود باتلاقی است. او با جمع‌آوری پول‌های خاص و توزیع آن‌ها برای جلب حمایت به قدرت رسید. ما این تب را از بین می‌بریم.

پارمیلا جایاپال، نماینده دموکرات ایالت واشنگتن در مجلس نمایندگان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در حال حاضر، اخلال در عملکرد جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان چیزی نیست که از آن لذت ببرم. مردم آمریکا استحقاق دارند دولتی داشته باشند که عملکرد خوب و آرامی داشته باشد. اکثریت جمهوری‌خواه قادر به انجام این کار نیست.

جری کالنی، نماینده دموکرات ایالت ویرجینیا اظهار کرد: جمهوری‌خواهان در وضع دشواری هستند و در پی یافتن نامزدی هستند که بتواند اکثریت آرا را کسب کند.

کلی آرمسترانگ، نماینده جمهوری‌خواه ایالت داکوتای شمالی در حمایت از مک‌کارتی گفت که وی همچنان حمایت اکثریت اعضای مجلس را دارد و هیچ کسی بهتر از او نیست. اندی بار، نماینده جمهوری‌خواه ایالت کنتاکی نیز اظهار کرد روز غم‌انگیزی برای جنبش محافظه‌کاری و حزب جمهوری‌خواه بود. تام کول، نماینده جمهوری‌خواه اوکلاهما و از حامیان مک‌کارتی هشدار داد که این برکناری رئیس مجلس نمایندگان ما را به سمت آشوب می‌برد.

مایک پنس، معاون رئیس جمهور سابق آمریکا می‌گوید به خاطر برکناری کوین مک کارتی از سمت رئیس مجلس نمایندگان «عمیقاً ناامید» شده است. وی گفت: «من عمیقاً از اینکه تعدادی از جمهوری‌خواهان و همه دموکرات‌های مجلس نمایندگان برای برکناری رئیس مجلس متحد می‌شوند، ناامید هستم».

معاون رئیس جمهور سابق آمریکا گفت انتظار دارد تا آخر هفته رای‌گیری برای انتخاب رئیس جدید مجلس نمایندگان برگزار شود و امیدوار است اکثر جمهوری خواهان کنگره دوباره به مک کارتی رای دهند.

«پاتریک مک‌هنری» رئیس موقت مجلس نمایندگان آمریکا شد
پس از برکناری کوین مک‌کارتی، حالا «پاتریک مک‌هنری» از نمایندگان جمهوری‌خواه رئیس موقت مجلس نمایندگان آمریکا شده‌است.

طبق قوانین داخلی مجلس به درستی معلوم نیست که آیا رئیس موقت مجلس اختیارات کاملی دارد یا فقط قادر به انجام امور اداری و نظارت بر انتخابات جدید داخلی خواهد بود! مقررات نمی‌گوید رئیس موقت تا چه زمانی می‌تواند در این مقام باقی بماند یا انتخابات جدید چه زمانی برگزار می‌شود

پیش بینی می‌شود مجلس نمایندگان تا زمان انتخاب رئیس بعدی گرفتار هرج و مرج خواهد شد و با توجه به شکاف‌ها در داخل حزب جمهوری‌خواه، این فرآیند پیچیده خواهد بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: