May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
نماینده گنبد در مجلس خواستار اجرای سیاستگذاری رهبر انقلاب شد
کد خبر: ۴۰۳۰۱۵
۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
0
نماینده گنبد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه عملکرد بانک‌ها به هیچ عنوان قابل دفاع نیست گفت: مجلس در قالب اصلاح ساختار نظام بانکی یا اجرای بانکداری اسلامی، بدنبال ساماندهی بانک‌ها در بحران آفرینی اقتصادی است.

مصادره صنایع عامل بحران اقتصادی و معیشتی

امانقلیچ شادمهر با انتقاد شدید از بحران سازی بانک‌ها برای بنگاه‌های اقتصادی گفت: نظام بانکی در سراسر جهان با هدف تسهیل و روان کردن مبادلات پولی و مالی تعریف می‌شود، اما عملکرد نظام بانکی در ایران، دادن تسهیلات با بهره سنگین به بنگاه‌های اقتصادی، زمین زدن تولید، ورشکست کردن کارفرمایان، مصادره بنگاه اقتصادی و بنگاه داری است.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت موجود نظام بانکی به هیچ عنوان رضایت بخش نیست گفت: عملکرد بانک‌ها به اندازه‌ای مخرب بوده که اصلاح ساختاری نظام بانکی در دستور کار قرار گرفته است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از تاثیر خلق پول بر وضعیت اقتصادی کشور خبر داد و گفت: بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی بی حساب و کتاب به خلق پول می‌پردازند که باعث رشد نقدینگی و مشکلات گسترده اقتصادی کشور می‌شود.

وی با انتقاد از اینکه نظارت تاثیرگذاری بر عملکرد بانک‌ها صورت نمی‌گیرد گفت: پس از گذشت مدتها، همچنان شاهد بحران سازی بانک‌ها هستیم به نوعی که بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی که مربوط به فروردین ۱۴۰۲ است، میزان نقدینگی ۶۴۱۲ هزار میلیارد تومان است که ۷۴ درصد آن مربوط به شبه پول و ۲۶ درصد آن مربوط به پول است. همچنین رشد نقدینگی در فروردین ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱، ۳۳.۱ درصد بوده است.

شادمهر با طرح این سوال که بانک مرکزی به عنوان متولی تنظیم نظام بانکی، چه موقع می‌خواهد وارد تنظیم عملکرد بانک‌ها شود گفت: واقعیت تلخ اقتصادی این است که عامل اصلی تورم، رشد نقدینگی، ناترازی اقتصادی و حتی عامل بی ارزش شدن پول، بانک‌ها هستند.

 

بیشتر بخوانید:

ورشکستگی کارفرمایان و مصادره بنگاههای اقتصادی خط قرمز قوه قضاییه


وی بانک‌ها را به خودسری، تصمیمات سلیقه ای، تحت فشار قرار دادن اقتصاد کشور و منفعت طلبی متهم کرد و گفت: بانک‌ها باید کنترل بشوند و تمام قد مقابل خودسر‌های بانک‌ها ایستاد.

نماینده گنبد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه عملکرد بانک‌ها به اندازه‌ای خطرناک و تهدید آفرین شده که زنگ خطر این رفتار بصدا درآمده است گفت: بدترین رفتاری که از سوی بانک‌ها شاهد هستیم، دادن تسهیلات با بهره‌های سنگین، زمین گیر کردن و مصادره بنگاه‌های اقتصادی است.

وی با اشاره به اعلام نظر‌های مقام معظم رهبری در خصوص مسایل گوناگون گفت: شدیدترین موضع گیری از سوی رهبر انقلاب را در خصوص بانک‌ها شاهد هستیم که ایشان فرمودند بانک‌ها غلط می‌کنند بنگاهداری کنند. اما مشاهده می‌کنیم که بانکها، بنگاه‌های اقتصادی را زمین گیر و مصادره می‌کنند و هیچ اصلاحی در این زمینه شاهد نیستیم.

شادمهر با ابراز تاسف از اینکه بانک‌ها هیچ اهمیتی به اقتصاد، اشتغال، تولید و رونق کشور نمی‌دهند گفت: نتیجه عملکرد بانکها، بحران اقتصادی بوده و به جرات می‌توان ادعا کرد که صنعت، تولید، اشتغال و اقتصاد بدست بانک‌ها ویران شده است.

وی با تاکید رفتار بانک‌ها در مصادره بنگاه‌های اقتصادی، رفتاری صهیونیستی است گفت: همانگونه که برای رژیم صهیونیستی مهم نیست چه بلایی بروزگار مردم فلسطین می‌آید، برای بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی اهمیتی ندارد چه بلایی بروزگار بنگاه‌های اقتصادی و کارفرمایان می‌آید.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یکی از چالش برانگیزترین مسائل و معضلات جامعه که مردم با آن گریبانگیر هستند را معیشت توصیف کرد و گفت: برای آنکه جامعه معیشت داشته باشد، داشتن شغلی مناسب و پایدار است. اما با مصادره بنگاه‌های اقتصادی از سوی بانکها، شاهد کاهش تولید، توقف تولید و تعطیلی بنگاه اقتصادی هستیم.

وی با هشدار نسبت به اینکه بانک‌ها با مصادره بانک‌ها و زمین زدن کارخانه ها، اقتصاد مردم را نشانه گرفته اند گفت: تا کی قرار است دست روی دست بگذاریم و شاهد بحران آفرینی بانک‌ها باشیم.

شادمهر بر جلوگیری بانک‌ها تاکید کرد و گفت: بحران تولید و تورم تحفه بانکهاست و بانک مرکزی باید در مسیر سیاستگذاری رهبر انقلاب، بانک‌ها به عنوان عامل اصلی بازدارندگی تولید و بحران آفرینی اقتصادی را مدیریت کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: