April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۳۱۹۴
۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
0
لالجین شهر کهن سفالگری در استان همدان بوده که با همت هنرمندان تلاشگر این خطه، آن را با نام­ پایتخت سفال می­ شناسیم.
سفالگری در لالجین

از دیرباز نام سفالگری تداعی­ گر لالجین شهر کهن سفالگری در استان همدان بوده که با همت هنرمندان تلاشگر این خطه، امروزه آن را با نام­‌هایی همچون «شهر جهانی سفال» یا «پایتخت سفال» می­ شناسیم.

پیشینه‌ ساخت ظروف و اشیاء سفالی در این منطقه به بیش از هفت هزار سال پیش بازمی ­گردد و بنا بر شواهد این شهر در ادوار کهن، مرکز تولید سفال در کل منطقه‌ی خاورمیانه بوده است.

سفالگری برای مردمان این خطه نه تنها یک شغل برای امرار معاش و گذران زندگی است، بلکه چنان با تار و پود زندگی آن‌ها پیوند خورده است که بیش از هر چیز باید آن را یک سبک و شیوه‌ی زندگی برای آن‌ها به شمار آورد که در طول تاریخ با تمامی توان خویش از آن صیانت کرده اند.

از جمله یکی از برهه‌های دشوار تاریخی برای حیات سفالگران لالجین هجوم بیرحمانه‌ی مغول به این سرزمین بود که علاوه بر ویرانی‌های بسیار منجر به مرگ بسیاری از هنرمندان لالجین شد، با این حال، با تلاش شبانه روزی هنرمندانی که خود سفالگری را سینه به سینه از نسل‌های پیشین آموخته بودند، آن را دوباره به مجرای حیات بازگرداندند.

 

سفالگری در لالجین

سفالگری در لالجین

سفالگری در لالجین

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: