April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۳۲۵۹
۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
0
بی توجهی به حمل و نقل ویژه معلولان برای شهرداری عادی شده و لازم است وضعیت تردد و جا به جایی این گروه از افراد جامعه سر و سامان بگیرد.

حمل و نقل معلولان در سایه فراموشی مدیران شهری/ لزوم توجه به قانون حمایت از معلولان

حمل و نقل و جا به جایی معلولان در پایتخت، چندین سال است که تبدیل به یک گره کوری شده که انگار قصد باز شدن ندارد؛ معلولان جسمی حرکتی برای ترددشان در شهر و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی دچار مشکل هستند؛ یا معابر مناسب سازی نشده اند و یا اتوبوس و مترو تدابیری برای جا به جایی این افراد در نظر نگرفته! البته وضعیت حمل و نقل عمومی این روز‌ها حتی برای افرادی که از نظر جسمی هم مشکلی ندارند؛ مشکل ساز است. طبق قانون حمایت از معلولان، مناسب سازی حمل‌ونقل معلولان در درون شهر‌ها از وظایف شهرداری‌هاست.

با این حال شهرداری تهران مدت‌هاست در انجام این وظیفه خود کوتاهی می‌کند. درحالی‌که وظیفه‌مندی شهرداری در قبال معلولان حکم می‌کند تا این نهاد هر روز خدمات قابل ارائه به این گروه از شهروندان را توسعه، بهبود و ارتقا دهد.

سیدجعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: از مجموع ۸۲ دستگاه ون ویژه معلولان به سبب کمبود راننده و مشکلات فنی حدود ۴۵ درصد آن یعنی ۳۷ دستگاه ون فعالیت ندارند که آن هم به دلیل نبود راننده متوقف است و باید مشخص شود علت عدم فعالیت این ون‌ها چیست چرا که چشم امید معلولان به این سامانه حمل و نقلی است. وقتی می‌توان هر ون را در مدت کوتاهی تعمیر کرد چرا باید آن‌ها را چندین ماه در پارکینگ‌ها خواباند؟ باید هرچه سریعتر مشکلات فنی ون‌ها برطرف شوند و همچنین برای حل مشکل راننده نیز باید با فوریت با معاون مالی و معاون منابع انسانی شهرداری تهران هماهنگی‌های لازم را انجام داد که بنده این موضوع را حتما پیگیری می‌کنم تا مشکلات مربوط به ون‌های ویژه معلولان برطرف شود. همچنین خرید اتوبوس‌ها باید با جدیت پیگیری شود و همچنین باید بحث مدیریت هرچه بهتر ناوگان اتوبوسرانی انجام شود تا شاهد مشکلات موجود نباشیم.

تعداد معلولان جسمی حرکتی در تهران کم نیست و لازم است که در رابطه با این کار از سوی بهزیستی مطالبه گری صورت گیرد تا این افراد به حق حداقلی خودشان برسند؛ شاید گره مشکلاتی که معلولان این روز‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، با عمل به قوانین باز شود، اما معلولان معتقدند که دستگاه‌ها در عمل به قانون کم کاری می‌کنند. متاسفانه معلولیت یک عضو خانواده تمام خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد پس ما با جمعیت کمی رو به رو نیستیم و بهزیستی و شهرداری تهران به عنوان متولی اصلی باید بتواند عملکرد شایسته‌ای از خود نشان دهد. جالب اینجاست که در تیرماه امسال، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان وعده داده بود که در راستای خدمات‌رسانی هر چه بهتر و بیشتر به شهروندان کم‌توان و ناتوان، ۴۰ دستگاه وَن ویژه این قشر در سال جاری به ناوگان ویژه جانبازان و معلولان اضافه خواهد شد. همچنین به این منظور تلاش می‌کنیم تا با مناسب‌سازی اماکن و معابر شهری و تسهیل در ارائه خدمات لازم به جانبازان و معلولان به گونه‌ای عمل کنیم که این قشر از حقوق یکسان با بقیه اقشار برخوردار باشند.

حتی تعدادی از اعضای شورای شهر تهران همچون حبیب کاشانی هم بار‌ها از این موضوع گلایه داشتند و با تذکر به شهرداری تهران، خواستار بازگرداندن ون‌ها به سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولان شد، اما با گذشت یک ماه از پیگیری‌های کمپین و تذکر عضو شورای شهر، شهرداری تهران هنوز واکنشی به این موضوع نشان نداده است؛ به نظر می‌رسد کم کاری شهرداری در ارائه خدمات حمل ونقل معلولان سابقه دار است و این امر در اثر تکرار، به اقدامی عادی برای شهرداری تبدیل شده است. امیدواریم در روز‌ها و یا ماه‌های آینده مدیریت شهری دوره ششم که خود را خادم مردم تهران می‌داند؛ گوش شنوایی برای مشکلات معلولان داشته باشد و وضعیت حمل و نقل این افراد را سر و سامانی دهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: