April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵
دانشمندان اخیرا حقیقتی جدید را در مورد جنس هسته زمین دریافته‌اند.

دستیابی دانشمندان به حقیقتی جدید در مورد هسته زمین

بر اساس یک کشف علمی جدید، توپ فلزی بسیار داغ واقع در مرکز داخلی زمین در واقع فعال‌تر از آن چیزی است که برخی تصور می‌کنند.

فیزیکدانان دانشگاه تگزاس در آستین و سیچوان و نانجینگ در چین با استفاده از یادگیری ماشینی و یک ابر کامپیوتر احتمال حرکت اتم‌های آهن را در مرکز زمین گزارش کردند که ممکن است برخی از ویژگی‌های فیزیکی نرم هسته داخلی آن را تبیین می‌کند.

برای درک بهتر موضوع، لازم به ذکر است که مرکز زمین یک هسته داخلی فلزی جامد است که توسط یک هسته خارجی فلزی مایع احاطه شده است و ضخامت آن حدود ۷۵۰ مایل است و به ۹۸۰۰ درجه فارنهایت (یا حدود ۵۴۰۰ درجه سانتی‌گراد) می‌رسد.

حرکت اتم‌ها در هسته بیرونی مایع باعث ایجاد میدان مغناطیسی زمین و قابلیت سکونت بر روی سیاره در مقیاس بزرگ می‌شود، اما در حالی که مدت‌ها تصور می‌شد مرکز سیاره ما یک هسته جامد و آهنی است، تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که بخشی از لایه درونی متراکم آن ممکن است مایع باشد.

مطالعه جدید نشان می‌دهد که اتم‌های آهن در هسته به مکان‌های جدید منتقل می‌شوند، مانند افرادی که صندلی‌های خود را دور میز شام جابه جا می‌کنند، بدون این که ساختار معدنی زیرین را مختل و هسته را انعطاف‌پذیرتر کنند، مفهومی که به عنوان «حرکت جمعی» شناخته می‌شود.

یوجون ژانگ، استاد دانشگاه سیچوان، توضیح داد: لرزه شناسان دریافته‌اند که مرکز زمین، به نام هسته داخلی، به طرز شگفت انگیزی نرم است، کمی شبیه به نرمی کَره در آشپزخانه شما. کشف جدیدی که به آن دست یافته ایم، در واقع این است که آهن جامد به طرز شگفت انگیزی در اعماق زمین نرم می‌شود؛ زیرا اتم‌های آن می‌توانند بسیار بیشتر از آنچه ما تصور می‌کردیم حرکت کنند.

ژانگ و همکارانش از یک مدل کامپیوتری مینیاتوری از هسته داخلی زمین برای پیش‌بینی خواص و حرکت اتم‌های آهن در هسته استفاده کردند. داده‌های جمع‌آوری‌شده از آزمایش‌ها با فشار و دمای بالا که برای شبیه‌سازی شرایط زمین طراحی شده بود، تقویت شد و سپس نتایج با مطالعات امواج لرزه‌ای هسته داخلی زمین مقایسه شد.

تمایل زیاد علم به شناخت هسته درونی غیر قابل دسترس زمین که هنوز گرمای تولید شده توسط شکل گیری زمین در ۴.۵ میلیارد سال پیش را حفظ می‌کند، منجر به مدل‌های پیش بینی و تحقیقاتی شده است که توضیحات مختلفی را برای حرکت، ترکیب و شکل و همچنین انبوهی از اطلاعات نادرست ارائه می‌دهند.

با این وجود حتی با نزدیک‌تر شدن علم به توضیح پیچیدگی‌های سیاره ما و اتم‌های رقصنده آن، لایه‌های در حال تکامل زمین هنوز به طور کامل شناخته نشده‌اند.

منبع: الیوم السابع