April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
عیوضی نسبت به روند تورم و ناتوانی دولت در کنترل گرانی‌ها هشدار داد
کد خبر: ۴۰۳۳۰۰
۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران از سفره‌های خالی و زندگی در شرایط سخت بازنشستگان خبر داد و گفت: افزایش دستمزد و حقوق برای کارگران و بازنشستگان امری بسیار مهم و حیاتی است.

تجربه تلخ بازنشستگان از زندگی در شرایط سخت

علی اکبر عیوضی با تاکید بر اینکه افزایش حقوق در هر دو بخش شاغلین و بازنشستگان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است گفت: حقوق بگیران باید یک سال با حقوقی سر کنند که بر اساس تورم سال قبل تصویب شده و، چون در تمامی سال‌های گذشته افزایش حقوق متناسب با واقعیت‌های اقتصاد و جامعه نبوده، اعضای خانواده یک بازنشسته برای یک سال تحمل در بدترین شرایط را تجربه می‌کنند.

وی با اعلام اینکه حقوق بگیران منتظر می‌مانند بحث افزایش در دستور کار قرار گیرد گفت: کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری منتظر تصویب بودجه دولت و کارگران تابع قانون کار و بازنشستگان تامین اجتماعی منتظر برگزاری جلسات شورای عالی کار می‌مانند.

عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران با اشاره وارد شش ماهه دوم سال شده ایم و تا پایان سال فرصت زیادی باقی مانده گفت: حقوق بگیران در مدت شش ماه گذشته، هجوم وحشتناک تورم و گرانی را با گوشت و خون خود لمس کرده و شرمندگی را به جای معیشت تجربه کرده اند.

وی بررسی و افزایش دستمزد را رویکردی عجولانه دانست و گفت: جامعه کارگری و بازنشستگان تامین اجتماعی انتظار دارند جلسات شورای عالی کار بار دیگر تشکیل شود تا در قالب افزایش متناسب حقوق، از فشار بار تورم و گرانی بر زندگی آنان کاسته شود.

عیوضی با اشاره به کمیته تخصصی دستمزد شورای عالی کار گفت: کمیته دستمزد یک کارگروه تخصصی است که می‌بایست در طول سال فعالیت داشته باشد، شرایط تورم و دستمزد را بررسی و نتایج آن را اعلام کند تا حقوق بگیران بدانند هر ماه چقدر با بحران اقتصادی رو به رو هستند.

وی با تاکید بر اینکه قرار نیست کمیته دستمزد در پایان سال تشکیل شود و تا سال بعد تعطیل شود گفت: اکنون که بحث افزایش حقوق برای دومین بار به صورت جدی مطرح است و تورم بیداد می‌کند، کمیته دستمزد باید هر چه سریع‌تر جلسات خود را برگزار و شرایط اقتصادی را با دقت بررسی و اعلام نظر کند.

عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران با اشاره به اینکه افزایش دستمزد با استناد به اعداد و ارقام مرتبط با تورم، خط فقر و معیشت صورت می‌گیرد گفت: با توجه به تورم و گرانی‌ها سرسام آور، دستمزد مصوب شورای عالی کار و عدد اعلامی از سوی تامین اجتماعی به عنوان حقوق بازنشستگان کارکرد خود را از دست داده و باید اعداد جدیدی برای دستمزد، خط فقر و سبدمعیشت تعیین شود، اما معلوم نیست کمیته دستمزد چه کار می‌کند و آیا به عدد جدیدی رسیده ا ست؟

 

بیشتر بخوانید:

نگرانی از افزایش ناچیز دستمزد در دقیقه ۹۰


وی با ابراز تاسف از اینکه نمایندگان کارگری در پیگیری‌ها جدیت لازم را ندارند گفت: از آنجا که نمایندگان کارفرمایی و دولت در شورای عالی کار علاقه‌ای به واقعی شدن دستمزد و معیشت مناسب کارگران ندارند، وظیفه نمایندگان کارگری است که جلسات کارشناسی کمیته دستمزد را تشکیل دهند و چنانچه نمایندگان دولت و کارفرما در این جلسات حاضر نشدند، با اطلاع رسانی مناسب شرایط را برای کارگران و بازنشستگان تشریح کنند.

عیوضی با اشاره به سبد معیشت خانوار، تورم و گرانی‌های لجام گسیخته گفت: تورم و گرانی غیر قابل تحمل شده و جامعه حقوق بگیر توان تحمل این شرایط را ندارد.

وی با هشدار نسبت به افزایش قیمت کالا‌های اساسی گفت: شاید تورم در بسیاری از موارد همچون افزایش قیمت خودرو یا کالا‌های لوکس تاثیر آنچنانی بر زندگی حقوق بگیران نداشته باشد، اما رشد وحشتناک قیمت کالا‌های اساسی، سفره‌های جامعه کارگری و بازنشستگان را کمرنگ کرده و تحمل شرایط اسفبار اقتصادی را به حداقل ممکن رسانده است.

عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران با اشاره به هزینه‌های سرسام آور خوراک، پوشاک، رفت و آمد، تحصیل، بهداشت و درمان گفت: اگر افزایش حقوق متناسب با تورم، در طول سال و چندین بار صورت بگیرد، می‌توان به آینده امیدوار بود، در غیر این صورت کارگران و بازنشستگان همین زندگی بر مبنای حداقل‌ها را نیز از دست می‌دهند.

وی برگزار نشدن مستمر جلسات شورای عالی کار را به زیان جامعه کارگری و بازنشستگان تامین اجتماعی دانست و گفت: این که جلسات تخصصی شورای عالی کار برگزار نمی‌شود و برای افزایش مستمر دستمزد متناسب با افزایش مستمر تورم تصمیمی نمی‌گیرند، بیانگر به توجهی به زندگی و معیشت قشر بزرگ حقوق بگیر است و جامعه کارگری و بازنشستگان نسبت به این بی‌تفاوتی‌ها حساس هستند.

عیوضی با اعلام اینکه مواد ۱۱۱ و ۹۶ قانون تامین اجتماعی به صورت مستقیم و غیرمستقیم از ماده ۴۱ قانون کار تاثیر می‌گیرد گفت: بازنشستگان باید در کنار شاغلان پیگیر افزایش حقوق باشند، زیرا هر تصمیمی که در شورای عالی کار گرفته شود، بر مواد ۱۱۱ و ۹۶ تاثیر می‌گذارد و میزان مستمری بازنشستگان را بر آن اساس تعیین می‌کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: