April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۳۴۱۶
۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰
0
مدیر دامپزشکی بویراحمد گفت: انجام آزمایش، غربالگری، و مراقبت‌های ویژه از الزامات مهم در کنترل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

خطر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را جدی بگیریم

با حضور مدیرکل پدافندغیرعامل استانداری، رئیس سازمان جهادکشاورزی، دامپزشکی، مرکز بهداشت، محیط زیست و سایر اعضا جلسه ستاد استانی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در محل جهادکشاورزی کهگیلویه وبویراحمد برگزار شد.

دکترحسینی کیا، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی استان در این جلسه اظهار داشت: با فرا رسیدن فصل سرما و مشاهده گزارشاتی از موارد بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در برخی کشور‌های همسایه، ضرورت دارد اعضای ستاد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اجرای مصوبات ستاد با هماهنگی کامل با اداره کل دامپزشکی استان کمافی سابق همکاری کنند.

وی افزود: این بیماری از ابعاد اقتصادی و انسانی می‌تواند خسارات زیادی را به پرورش دهندگان و جامعه تحمیل کند، ولی بعد انسانی آن به دلیل احتمال نوترکیب شدن ویروس بوجود می‌آید و منجر به سرایت از انسان به انسان شده و می‌تواند باعث مرگ و میر گسترده در جمعیت انسانی شود.

دکترحسینی کیا با بیان اینکه ویروس با گذشت زمان و جهش ژنتیکی می‌تواند رفتار متفاوت تری نسبت به گذشته از خود بروز دهد اظهار داشت: رعایت نکات بهداشتی و دستورالعمل‌های بهداشتی دامپزشکی از راهکار‌های مقابله با شیوع احتمالی است.

وی ادامه داد: برنامه‌های پایش و مراقبت از بیماری هم به صورت فعال و هم به صورت غیر فعال در حال انجام است و باید هر زمان که کانونی از این بیماری مشاهده و تایید شد اعضای ستاد این آمادگی را داشته باشند که به صورت هماهنگ عمل کرده و ضمن کنترل بیماری، خسارات ناشی از آن را به حداقل برسانند.

دکترسیدعلی معتمدی پور، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، امنیت غذایی را یکی از مهم‌ترین مولفه‌های امنیت عمومی در دنیا عنوان کرد و گفت: ما به عنوان متولیان بخش کشاورزی، وظیفه بسیار مهمی در برقراری امنیت غذایی کشور در زمینه تولید، کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان، دام و پرندگان و همچنین سلامت و بهداشت تولیدات کشاورزی بردوش داریم که باید در انجام درست این وظیفه با هوشیاری هر چه بیشتر عمل نماییم.

رئیس کارگروه پدافند غیرعامل کشاورزی و امنیت غذایی استان بر پیش آگاهی، اطلاع رسانی و هماهنگی بین دستگاهی، هم در زمینه تشخیص بیماری‌ها و هم در زمینه آگاهی رسانی به جامعه تاکید کرد.

سیدرضا غلامی، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری، با تاکید بر حفظ سلامت جامعه در پیشگیری و کنترل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، افزود: همه دستگاه‌های اجرایی، دامپزشکی استان را در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری همراهی و مساعدت کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: