کد خبر: ۴۰۳۴۳۰
۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
0
به گفته کارشناسان، با اجباری شدن تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس علاوه بر واقعی سازی سود، افراد می‌توانند آگاهانه سهامداری کنند، موضوعی که رئیس سازمان وعده پیگیری آن در بودجه ۱۴۰۳ را داده است.

چشم انتظاری سهامداران برای اجباری شدن تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌ها در قانون بودجه ۱۴۰۳

۲ مرداد بود که مجید عشقی رئیس سازمان بورس اعلام کرد سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص قانون برنامه پنج ساله هفتم کشور پیشنهادی را به مجلس ارائه کرده است که به موجب آن تجدید ارزیابی تمام طبقات دارایی‌ها برای شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس الزامی شود.

اجباری شدن تجدید ارزیابی دارایی‌هایی که از اهمیت زیاد برخوردار است موضوعی که نیما نائینیان کارشناس بازار سرمایه در خصوص آن پیش از این به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود؛ تجدید ارزیابی دارایی‌ها کمک می‌کند دارایی‌های شرکت‌های بازار سرمایه به قیمت‌های روز محاسبه شوند و ارزش واقعی شرکت‌ها و ارزش دلاری کلیت بازار به مقدار واقعی خود نزدیک‌تر شود.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: چالشی که در مسیر تجدید ارزیابی دارایی‌ها وجود دارد این است که هزینه استهلاک تجهیزات و دستگاه‌ها نیز در این ارزیابی محسوب می‌شود و خیلی‌ها این مورد را نقطه منفی می‌دانند و مطرح می‌کنند که با این احتساب از سود شرکت‌ها کاسته می‌شود، اما باید در نظر گرفت که هزینه‌های استهلاک موردی نیست که با حساب نشدن آن شرکت بتواند سود خود را حفظ کند و سود واقعی باشد، اما با احتساب آن سود شرکت واقعی خواهد شد. با فرآیند تجدید ارزیابی دارایی‌ها به واقعی شدن قیمت سهم کمک می‌شود و سودی واقعی‌تر به نمایش گذاشتن می‌شود به همین سبب هم سهامداران می‌توانند از این اقدام منتفع شوند.

در ادامه هم دیگر کارشناس بازار سرمایه کوروش آسایش به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌های بازار سرمایه و اجبار شدن آن حاوی نکات بسیار مهم و ارزشمند و اقدامی حائز اهمیت از جنبه‌های گوناگون برای بازار سرمایه و مهم‌تر برای سهامداران است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بخش عمده بازار سرمایه ما متشکل از سهامداران خردی است که بسیاری از آن‌ها امکان تحلیل حرفه‌ای ارزش‌های واقعی سهام خود را ندارند در بازار سرمایه ما نیز با توجه به مسائلی از جمله قیمت گذاری دستوری برخی از صنایع دارایی محور هستند و این دارایی‌ها برای آن‌ها ارزش آفرینی می‌کند اگر تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌های بازار سرمایه عملیاتی شود با توجه به شرایط تورمی واقعی‌تر دارایی و ارزش یک شرکت به سهامداران نشان داده خواهد شد و به این شکل سهامداران هم‌می توانند آگاهانه‌تر سهامداری کنند و حتی بیشتر در بازار سرمایه بمانند.

او می‌گوید: از سوی دیگر هنگامی که ارزش دارایی‌های شرکت‌های بازار سرمایه واقعی‌تر شود افراد انگیزه سرمایه گذاری بیشتری پیدا خواهند کرد و این خود می‌تواند مشوقی برای ورود به بازار سرمایه و راهی برای تزریق نقدینگی محسوب شود از طرفی امکان تحلیل دقیق‌تر برای سهامداران نیز فراهم خواهد شد.

ارائه دیدی بهتر به سهامداران، با الزامی شدن تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌های بورسی که نیما میرزایی کارشناس بازار سرمایه پیش از به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود؛ در خصوص تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌های بازار سرمایه باید این‌گونه مطرح کرد که این اقدام یکی از آیتم‌های مهم، مربوط به واقعی شدن صورت‌های مالی است با توجه به این که بسیاری از شرکت‌های بورسی این امر را انجام نداده اند و دارایی‌های ثبتی آن‌ها در صورت‌های مالی برای چند سال گذشته و حتی در برخی موارد برای چند دهه پیش بوده است طبیعتا انجام تجدید ارزیابی‌های دارایی‌های شرکت‌های بازار سرمایه به شکل الزام می‌تواند کمک به واقعی‌تر شدن صورت‌های مالی و بیان میزان ارزشمندی شرکت‌ها از جنبه دارایی‌ها به شکل واقعی، کارشناسی و شفاف داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: طبیعتا در کنار موضوع سود آوری و پیش بینی سود آتی شرکت‌ها یکی از اصلی‌ترین روش‌های تعیین ارزش شرکت‌ها بحث محاسبه واقعی دارایی‌ها است. بروز رسانی دارایی‌های ارزشمند شرکت‌ها با توجه به تورم می‌تواند به شدت به سهامداران خرد کمک کند تا دید دقیق تری نسبت به ارزشمندی سهام خریداری کرده خود داشته باشند.

تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌های بازار سرمایه حقوق نانوشته سهامداران خرد

او افزود: یکی از چالش‌های که در این زمینه وجود داشت این بود که برخی از شرکت‌های به دلایل مختلف تجدید ارزیابی دارایی‌های خودشان را انجام نمی‌دادند تجدید ارزیابی‌های دارایی‌های شرکت‌های بازار سرمایه یکی از حقوق‌های نانوشته سهامداران خرد است. تجدید ارزیابی دارایی شرکت بازار سرمایه ضمن ارائه دیدی بهتر به سهامداران می‌تواند دوره سهامداری را هم افزایش دهد و با توجه به جاماندگی شدید بازار سرمایه نسبت به ارزش واقعی خودش می‌تواند یک جهش را در بازار سرمایه ایجاد کند.

تجدید ارزیابی دارایی‌ها که پیش از نیز علیزاده عضو شورای عالی بورس در خصوص آن به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود؛ عملیاتی شدن اجباری شدن تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌تواند ارزش بازار سرمایه را حداقل ۲ الی ۳ برابر کند.

سازمان بورس پیگیر اجباری شدن تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌ها در قانون بودجه ۱۴۰۳

در ادامه باشگاه خبرنگاران جوان برای پیگیری آخرین جزئیات از موضوع اجباری شدن تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس به سراغ مجید عشقی رئیس این سازمان رفت و او اعلام کرد: ما یک پیشنهاد در خصوص اجباری شدن تجدید ارزیابی کل دارایی‌ها برای شرکت‌ها در برنامه هفتم داشتیم که در این زمینه یک اختلاف نظر‌های کارشناسی با نمایندگان مجلس بود.

او در ادامه افزود: پیشنهاد‌هایی که از سوی مجلس ارائه شد این بود که فقط شرکت‌های عمومی و دولتی این اقدام را انجام دهند با توجه به این اختلاف دیدگاهی که وجود داشت در برنامه هفتم این موضوع گنجانده نشد، اما ما از طریق قانون برنامه بودجه سال ۱۴۰۳ پیگیری خواهیم کرد. تجدید ارزیابی دارایی‌ها هر پنج سال با توجه به الگوی تورمی خیلی معنا دار نبوده و ترازنامه‌ها شرکت‌ها واقعی نیست.

در ادامه احساس خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی هم ضمن تایید این نکته در این راستا بیان کرد: یکی از مطالبات فعالان اقتصادی مسئله تجدید ارزیابی دارایی‌ها پیش از ۵ سال بود که این موضوع با توجه به تورم سال‌های اخیر برای افزایش سرمایه و برخورداری از معافیت‌های مالیاتی مطرح شد و در این مورد با توجه به مطالبه مطرح شده قطعاً برای بودجه سال ۱۴۰۳ این پیشنهاد از سوی وزارت اقتصاد مطرح می‌شود و امیدواریم یک خبر خوب برای شرکت‌های بورسی و فعالان حوزه صنعت کشور داشته باشیم.

اجباری شدن تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌ها که به گفته کارشناسان، علاوه بر واقعی سازی سود و شفافیت، دید بهتری به افراد برای سهامداری خواهد داد موضوعی که حالا باید منتظر ماند و دید جایی در بودجه ۱۴۰۳ خواهد داشت؟ موردی که رئیس سازمان بورس وعده پیگیری آن را داده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: