April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از تاثیرات مخرب بهره بانکی بر تولید انتقاد کرد
کد خبر: ۴۰۳۵۱۸
۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نظام بانکی گفت: متاسفانه حمایت از تولید و تولیدکننده در نظام بانکی کمترین تاثیرگذاری را دارد.

رونق اقتصاد در گرو حمایت با تسهیلات قرض الحسنه

خلیل بهروزی فر از بهره بالای بانکی بشدت انتقاد کرد و گفت: اگر تاکید بر حمایت از تولید و رونق اقتصادی است، باید روش‌های حمایتی نیز درست باشد.

وی با تاکید بر اینکه بهره بانکی باید متناسب با میزان درامد بنگاه اقتصادی باشد گفت: وقتی سود یک بنگاه اقتصادی در بهترین حالت حدود ۲۰ درصد است، چگونه این بنگاه اقتصادی می‌تواند تسهیلاتی از بانک بگیرد که بهره آن ۳۰ درصد است.

نماینده فومن در مجلس شورای اسلامی رفتار بانک‌ها با تولید و تولیدکننده را به زیان اقتصاد کشور دانست و گفت: بانک یک نهاد تسهیل گر است و باید نقش نقل و انتقال پول و عملیاتی پولی و بانکی را انجام دهد، اما با کمال تاسف امروزه بانک به نهاد اصلی تبدیل شده و گویا تمام کشور باید کار کنند تا بانک سرپا بماند.

وی با تاکید بر اینکه هر بخشی در اقتصاد، تعریف خاص خودش را دارد گفت: هدف از بنگاه اقتصادی به ویژه بنگاه‌های تولیدی، انجام اقداماتی است که به تولید منجر شود تا از این طریق بتوان نیاز‌های کشور را تامین کرد و به خودکفایی رسید. بنابر این تولید و بنگاه تولیدی دراولویت قرار می‌گیرد، اما آنچه امروزه شاهد هستیم، شعارزدگی در حمایت از تولید است.

 

بیشتر بخوانید:

توجه ویژه بانک صادرات به مشتریان لب تیغ



بهروزی فر با تاکید بر اینکه سیاستگذاری کلان کشور بر اساس ریل گذاری‌هایی است که از سوی مقام معظم رهبری اعمال یا ابلاغ می‌شود گفت: هر آنچه رهبری بفرمایند، باید اجرا بر اساس آن صورت پذیرد و اکنون ایشان تولید را محور قرار داده اند.

وی با تاکید بر اینکه بحران صنایع و بنگاه‌های اقتصادی که در ریشه در زیاده خواهی بانک‌ها دارد، نشان می‌دهد که همه چیز در بانک خلاصه شده گفت: چرا کمر بنگاه اقتصادی با بهره بالای بانکی می‌شکند؟

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه فشار مضاعفی از سوی بانک‌ها به نظام اقتصادی کشور صورت می‌گیرد گفت: بانک‌ها به اندازه‌ای قدرت گرفته اند که همه بخش‌های کشور باید کار کنند تا بانک‌ها سرپا بمانند.

وی در پاسخ به اینکه وقتی بانک سود می‌دهد، نباید تسهیلات با بهره بدهد گفت: مفهوم قرض الحسنه در نظام بانکی ارزش خود را از دست داده است.

بهروزی فر با تاکید بر اینکه اگر بر بانکداری اسلامی اصرار داریم، باید محوریت نیز عقود بانکی باشد گفت: قرض الحسنه از روش‌های تامین مالی در اسلام است و این روشی برای تامین نیاز‌های ضروری است.

وی با اشاره به اینکه بنگاه‌های اقتصادی به تسهیلات نیاز دارند گفت: چرا نباید به بنگاه‌های اقتصادی تسهیلات با کارمزد یا بهره پایین اختصاص یابد.

رونق اقتصاد در گرو حمایت با تسهیلات قرض الحسنه
نماینده فومن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا گفت: بعد از گذشت ۴۳ سال از پیروزی انقلاب و حدود ۲۰ سال از قانون عملیات بانکی بدون ربا، همچنان کمر تولید و تولیدکننده زیر بار بهره‌های مرکب خم شده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون بانک قرض الحسنه مهر ایران با نظام بانکی بدون ربا کار می‌کند گفت: بانک‌هایی که متکی بر نظام قرض الحسنه فعالیت میکنند، اثبات می‌کنند که می‌توان نظام ربوی را از بانک‌ها پاک کرد.

بهروزی فر با تاکید بر اینکه می‌توان با استفاده از قرض الحسنه، نقاط قوت و ضعف شبکه بانکی را بررسی و تحلیل کرد گفت: در ابتدای انقلاب نظام بانکی را بر مبنای قرض الحسنه تعریف و تقویت کردیم و کار بجایی رسید که سهم سپرده‌های قرض الحسنه از کل سپرده‌ها به ۲۵ درصد رسید، اما بدلیل استقبال نکردن بانکها، بتدریج کاهش یافت و اکنون حدود ۱۰ درصد است.

وی با تاکید بر اینکه باید حمایت قرض الحسنه از تولید و تولیدکننده بصورت جدی انجام شود گفت: باید سهم تسهیلات قرض الحسنه از کل تسهیلات پرداختی نظام بانکی افزایش یابد که برای این مهم به منابع نیاز داریم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بر جذابیت قرض الحسنه تاکد کرد و گفت: اگر به تولیدکننده تسهیلات قرض الحسنه بدهیم، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که بخشی از نقدینگی خود را برای تقویت قرض الحسنه اختصاص دهد.

وی شرط رونق اقتصادی و رشد تولید را حمایت عملی از تولید و تولیدکننده دانست و گفت: باید بپذیریم که بهره بانکی تا چه اندازه مخرب است. اگر قرار به حمایت از تولید است، باید تسهیلاتی که به تولیدکننده می‌دهیم با تسهیلاتی که به دلال یا وارکننده می‌دهیم تفاوت داشته باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: