April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
اظهارات رییس بانک مرکزی تمامی بانک‌ها را تحت تاثیر قرار داد
کد خبر: ۴۰۳۵۴۳
۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
کلی گویی رییس بانک مرکزی تمامی بانک‌ها را تحت تاثیر قرار داد و فضای ناامنی را رقم زد.

ایجاد فضای ناامن با بحران کلی گویی

یکی از جدی‌ترین چالش‌هایی که عرصه‌های گوناگون را تحت تاثیر قرار می‌دهد، کلی گویی‌های مسوولان است. اینکه مسوولان در همایش‌ها و مناسبت ها، اظهار نظر‌هایی می‌کنند که جامعه را درگیر می‌کند یا بخش‌هایی از اقتصاد و حوزه مدیریتی را زیر سوال می‌برد، نه تنها مثبت نیست، بلکه تبعات خاص خودش را دارد. کلی گویی نه تنها باعث سوتفاهم می‌شود، بلکه بحران‌هایی می‌آفریند که مدیریت آن‌ها برای آینده بسادگی امکان پذیر نیست. یکی از این بخشها، نظام بانکی است. واقعیت این است که نظام بانکی به صورت جدی مورد هجمه قرار دارد و چنانچه بانک مرکزی به عنوان متولی این بخش بخواهد بر چالش‌ها دامن بزند، شرایط را بسیار بدتر می‌کند

تامین مالی بر دوش بانک‌ها

در این رابطه رییس‌کل بانک مرکزی به تشریح نقش بانک‌ها درتامین مالی کشور پرداخت و گفت: بالای ۸۸ درصد تأمین مالی در کشور ما هم‌اکنون توسط بانک‌ها انجام می‌شود، حتی بخش زیادی از تأمین مالی دولت نیز بر دوش بانک‌هاست. محمدرضا فرزین از تبعات این رویکرد خبرداد و گفت: طبیعی است که این موارد، ناترازی بانک‌ها را افزایش می‌دهد؛ دولت یکی از مهمترین عامل ناترازی بانک‌هاست، ناترازی دولت به بانک‌ها منتقل می‌شود، چه بانک‌های دولتی چه بانک‌های خصوصی.

کفایت سرمایه

برای آنکه بانک بتواند نسبت به انجام عملیات بانکی اقدام کند، باید به اندازه کافی سرمایه داشته باشد که گویا در این بخش نیز چالش‌هایی وجود دارد، زیرا رییس‌کل بانک مرکزی از کفایت سرمایه به عنوان موضوع دیگر دخیل در ناترازی بانک‌ها یاد کرد و گفت: کسی که بانک زده، باید سرمایه آن را هم بیاورد، کدامشان آورده‌اند؟ جز سه چهارتا بانک؟ باید افزایش سرمایه بدهند و اگر این کار را نکنند، ناترازی‌شان افزایش می‌یابد.

اضافه برداشت

یکی دیگر از مشکلاتی که نظام بانکی با آن دست به گریبان شده، چالش اضافه برداشت است، مساله‌ای که در خصوص چند بانک خاص مشاهده می‌شود، اما رییس‌کل بانک مرکزی دلیل دیگر ناترازی بانک‌ها را اضافه‌برداشت از بانک مرکزی دانست و گفت: برخی قوانین ابلاغی باعث شده در دهه ۹۰ اضافه‌برداشت‌ها به خط اعتباری تبدیل شود، ولی چنین کاری را هرگز نکردیم، به همین دلیل نرخ رشد ۴۰ درصدی پول به ۲۷ درصد کاهش یافته است. وی از کنترل خط اعتباری بانک‌ها خبرداد و گفت: بانک‌ها بالطبع تحت فشار قرار گرفتند، اما خیلی راحت می‌توانیم اضافه‌برداشت را به خط اعتباری تبدیل کنیم و همه این مشکلات حل شود، ولی اجازه نمی‌دهیم، چون سیاست ما این نیست. فرزین با یادآوری اینکه یک دهه نرخ رشد پول مستمر داشتیم که تبدیل به تورم شده گفت: این تورم حدود ۲۰ درصد بالاتر از حد متوسط دهه ۷۰ و ۸۰ است، لذا اگر اجازه رشد نقدینگی و رشد پول را بدهیم، کنترل تورم سخت‌تر خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید:

رد پای بانک ایران زمین در ابرپروژه ریلی



تحمل بانک‌ها در مسیر سخت

رئیس شورای پول و اعتبار با تاکید بر اینکه مجموعه کشور مسیر محدودیت برای بانک‌ها را انتخاب کرده گفت: البته مسیر سختی است و باید صبر و تحمل داشته باشیم. درست است که بانک‌ها تحت فشار قرار گرفتند، اما چاره‌ای نداریم که در بلند مدت باید نقدینگی را کنترل کنیم و برای کنترل نقدینگی باید از ابزار سیاست پولی استفاده کنیم که در کوتاه مدت محدودیت‌ها و فشار‌هایی را ایجاد می‌کند.

فشار‌های مضاعف

اظهارات فرزین به اندازه‌ای حاشیه ساز بود که انگشت اتهام را به سوی تمامی بانک‌ها نشانه رفت. باور مردم به این سمت رفت که دیدگاه منتقدانه شان نسبت به بانک‌ها درست است و اظهارات رییس کل بانک مرکزی را دلیلی بر این باور دانستند.

ایجاد فضای ناامن

البته عضو هیات مدیره بانک ایران زمین، نسبت به تبعات کلی گویی احساس نگرانی کرد و در جریان بازدید هیات مدیره بانک ایران زمین از شعب اصفهان گفت: نظام پولی و بانکی یکی از پشتوانه‌های اصلی اقتصاد کشور است. مجتبی شیروانی هرندی با یادآوری اینکه شایعات مختلفی در خصوص ناترازی برخی بانک‌ها و موسسات مالی در ماه‌های اخیر شنیده و منتشر شد گفت: این موضوع باعث ایجاد فضایی نا امن و متشنج در بازار پولی و بانکی کشور شد که البته بانک ایران زمین نیز مستثنی از این شایعات نبود.

تحول و توسعه بانک

قائم مقام بانک ایران زمین از همت و تلاش همکاران در معاونت طرح و برنامه بانک و گروه مالی ایران زمین خبر داد و گفت: در نتیجه این تلاش‌ها طرح تحول و توسعه بانک ایران زمین پایه گذاری و برنامه ریزی شد. در این طرح حیطه و مسوولیت یکایک کارکنان در بانک تعریف و تشریح شده است. شیروانی در خصوص طرح تحول و توسعه بانک ایران زمین گفت: یکی از مهمترین شاخص‌ها در طرح تحول بانک، شاخص مولدسازی دارایی‌های غیر مولد است که خارج از فعالیت‌های بانکی است که باید احیا شود و به چرخه فعالیت بانکی درآید. وی با تاکید بر اینکه هر اندازه دارایی‌های غیر مولد فعال شود و در چرخه فعالیت اصلی بانک وارد شود، موفقیت بیشتر و اقدامات بزرگ تری انجام می‌شود گفت: به طور حتم با فعال شدن دارایی‌های غیر مولد در بانک ایران زمین می‌توانیم به توسعه اقتصادی کشور به سهم خود کمک کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: