April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
در گفتگو با مدیرعامل ذوب آهن مطرح شد:
کد خبر: ۴۰۳۶۲۶
۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵
0
بعضی از صنایع مادر مثل یک قطار هستند یعنی اینکه حرکت کنند واگن‌های واحدهای تولیدی دیگر می‌توانند پیوسته با آن موتور محرک حرکت کنند از جمله ذوب آهن. سیزدهمین کنگره‌ی ملی مهندسی عمران؛ همه نخبه‌ها و متخصصین و اهل کار را دور هم آنجا جمع کرده که با هم تماشا می‌کنیم. ذوب آهن به عنوان مادر صنعت فولاد کشور در طول سال‌ها فعالیت خود تا کنون طرح‌های توسعه‌ای بسیاری را اجرایی کرده است و اکنون ذوب آهن اصفهان با پشت سر گذاشتن طرح ریل ملی خدمت نوینی را تولید تیر آهن‌های بال پهن به صنعت ساختمان کشور ارائه کرده است.

ذوب آهن اصفهان پیشران توسعه در کشور (+فیلم)

در جریان سیزدهمین کنگره بین‌المللی مهندسی عمران مهدی نصر معاون سابق برنامه ریزی و توسعه ذوب آهن اصفهان درباره این شهر صنعتی گفت: بسیاری از زیرساخت‌ها و امکاناتی که در شرکت ذوب‌آهن وجود دارد در هیچ شرکت فولادی کشور وجود ندارد این صحبت‌های بنده را پیشکسوت بزرگی مثل مهندس فریار که سابقه زیادی در بخش خصوصی دارند می‌توانند صحه گذاری کنند و از نظر پروسه ذوب آهن پروسه کاملی دارد.

 

در ادامه مهدی کوهی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در گفتگو با دکتر علی بهبود مجری کارشناس به طرح‌های توسعه‌ای شرکت ذوب آهن پرداخت و گفت: ذوب آهن اصفهان نه یک مجتمع است نه یک کارخانه است نه محیط کوچیکی است یک مگا شهری است به عنوان شهر بزرگ. شهرک هم نیست یک شهر بزرگ صنعتی است ما از معدن شروع می‌کنیم از خوراک شروع می‌کنیم زنجیره‌ی کاملی از تولید را آنجا داریم. از لوکوموتیو و قطار صحبت کردیم بزرگترین ایستگاه راه‌آهن بارگیری و تخلیه محصول مواد اولیه را داریم. مواد اولیه تخلیه می‌کنند و محصول را بارگیری می‌کنند و می‌برند. شهر بسیار بزرگی با بیست هزار نفر بیست و دو هزار نفر پرسنل مستقیم در آن شهر ما با وسعت شصت و هفت هزار هکتار مادر صنعت فولاد کشوریم.

 

ایشان همچنین با اشاره به سابقه درخشان ذوب آهن اصفهان در پنجاه و دو سال گذشته درباره مزایا و ویژگی‌های تیر‌آهن‌های تولیدی این شرکت افزود: افتخار دارم عرض بکنم که ذوب‌آهن اصفهان با پنجاه و دو سال سابقه خدمت در صنعت کشور از ابتدا تاکنون پیشران و توسعه کشور بوده. در شرایط حاضر با این مقوله‌ای که فرمودید ما برای توسعه‌ صنعتی شدن ساختمان در کشور در قالب برنامه‌های تحولی‌مان پروژه‌های جدیدی را در قالب تولید تیرآهن‌های بال پهن به بازار صنعت ساختمان عرضه کردیم که این محصول می‌تواند در مقاوم‌سازی می‌تواند در تسریع و می‌تواند در کاهش قیمت تمام شده نقش اساسی داشته باشد.

 

به طور مشخص تیرآهن‌های بال پهن را می‌توانیم در قالب نقشه‌های مدولار مثلا ساختمان‌های بلند مرتبه مثلا پنجاه طبقه، سی طبقه، بیست طبقه، ده طبقه و در قالب متراژهای آپارتمانی صد و بیست، صد و پنجاه، دویست یا هر متراژ کمتر و بیشتر محصولات بال پهن آنها را به صورت مدولار تولید بکنیم. خود همین برش‌هایی که در جای دیگه انجام می‌شود سوراخ‌کاری‌هایی که در جای دیگر انجام می‌شود به جای جوش از پیچ و مهره استفاده می‌شود کمک می‌کند به انجام ساخت و ساز، کمک میکند به کاهش قیمت تمام شده و از همه مهمتر کمک می‌کند به مقاوم‌سازی.

 

اما تیرآهن‌های سنتی و معمولی‌مان تا هفت ریشتر در برابر زلزله مقاومند ولی محصولات جدیدمان با توجه به سایز مختلفی که دارد در رشته‌های مختلف اولا ما تا بیست و چهار را تولید کردیم، سی را هم تولید کردیم و بیست و شیش و بیست و هشت را هم تا پایان سال جاری تولید و به بازار صنعت ساختمان عرضه می‌کنیم. هر کدام از این سایت‌ها می‌توانند مقاوم‌سازی در برابر زلزله را از هفت ریشتر تا دوازده ریشتر هم افزایش بدهد. این ارمغان خیلی خوبیست برای برنامه تحولی دولت محترم در راستای تحقق نهضت ملی مسکن.

 

 

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان همچنین در پاسخ به این پرسش که ذوب آهن چگونه توانسته است چنین تحولی را رقم بزند گفت: صنعت فولاد کشور و در واقع ذوب آهن اصفهان تمام این بن‌بست‌ها را در ادوار مختلف پشت سر گذاشته استخضار دارید قبل از تحریم‌ها ریل به طور صد در صد از خارج از کشور وارد می‌شد. در دهه هفتاد همکاران عزیز ما مدیران قبلی هییت مدیره‌های محترم ادوار مختلف بررسی کردند، سرمایه گذاری کردند، تکنولوژی آوردند و فکر کردند برای زمان ایام تحریم که با کدام تکنولوژی با کدام تکنیک و با کدام دانش فنی بیایند این کار را انجام بدهند.

 

 ما هم تکنولوژی و دانش را آوردیم به روش‌های دانش بنیان در ذوب آهن بومی سازی و ساخت داخلش کردیم امروز که خدمتتان هستیم بیش از صد و چهل و پنج هزار تن ریل را تحویل راه‌آهن جمهوری اسلامی دادیم و ادعا داریم به عنوان مادر صنعت فولاد کشور الان پیشران توسعه‌ ریل در کشور هستیم و ما توسعه‌ ریلی را قول دادیم به دولت محترم و آقای رییس جمهور که تشریف آورده بودند اصفهان به هر میزانی که راه‌آهن جمهوری اسلامی و متروی کلان شهرها نیاز داشته باشند با بومی‌سازی که انجام دادیم تولید کنیم و کشور از این منظر بی‌نیاز کنیم.

 

مهدی کوهی در پایان این گفتگو با اشاره به انتظارات شرکت ذوب آهن اصفهان به عنوان یک شرکت خصوصی در پاسخ به پیام شما برای جامعه مخاطبانتان چیست گفت:  امروز ما افتخار داشتیم سیزدهمین همایش سازمان نظام مهندسی عمران را در دانشگاه علم و صنعت داشتیم؛ یک روزی نسل ماها دانشجوی این دانشگاه‌ها بوده شاگردان اساتید بودیم. سوالتان مرا برد به ایام انقلاب و زمانی که محصل بودیم و هنوز به دانشگاه نیومده بودیم یادم هست فرمایش مرحوم امام را اوایل انقلاب آن موقع که در واقع روابط با دنیای غرب بسته شد و همه می‌گفتند که دیگه کار خوابید و نمی‌شود و نمی‌توانیم. امام فرمایشی را داشتند که بسیار مشهور است دو کلمه مشهور فرمودند ما می‌توانیم.

 

من امروز به روح امام عزیز درود می‌فرستم و به ایشان عرض می‌کنم که فرزندان ایشان دانشجویان و محصلان آن روز بودند امروز مدیران صنعت کشور شدند و فرمایش حضرت امام را ترجمه کردند در قالب کارهای دانش بنیان مهندسی، کارهای دانش بنیان تولید، کارهای دانش بنیان فناوری و فرمایش حضرت امام را ما می‌توانیم را ما به توانستیم ترجمه کردیم. این ترجمه در ذوب آهن نهادینه شده و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری برای تولید ساخت داخل و اشتغال جوان ایرانی و مهندس ایرانی و تکنسین ایرانی پروژه‌هایمان و آنچه که در هر جای صنعت صنعت فولاد هم اگر مشکلی باشد ما با کمال میل ورود می‌کنیم و نتوانستن‎ها و نشدن‌ها را به توانستن تبدیل خواهیم کرد.

 

اولا همکاران عزیز ما در ذوب آهن اصفهان تمام عزمشان را جزم کردند برای اینکه در تحول و توسعه کشور نقش اساسی و بلندپایه خودشان را اجرا بکنند اخیرا آقای رییس جمهور در سفری تشریف آورده بودند اصفهان من توفیق داشتم نیم ساعتی خدمتشان رسیدم، تعدادی از آقایان وزرا تعدادی از معاونین و دستیاران آقای رییس جمهور تشریف داشتند آنجا اولین خواهشی که کردم این بود که عرض کردم که ذوب‌آهن اصفهان می‌تواند در توسعه صنعت ریل در توسعه‌ صنعت ساختمان و در توسعه‌ی آرک‌های معدنی نقش اساسی برای کشور ایجاد کند. خواسته‌ی ما از آقای رییس جمهور و دولت محترم این بود که با توجه به اینکه ما قبلا شرکت دولتی بودیم و الان خصوصی شدیم و در بازار بورس هستیم از معدن اختصاصی و سهمیه‌ خوراک پایدار برخوردار باشیم که این برنامه‌های بزرگ و تحولی که می‌خواهیم برای کشور انجام بدهیم از یک خوراک پایداری برخوردار باشیم.

 

بیشتر بخوانید: ذوب‌آهن اصفهان ابزار بی‌اثر کردن تحریم‌ها (+فیلم)

 

آقای رییس جمهور اظهار لطف کردند دستور دادند به شورای اقتصاد که این همکاری صورت بگیرد قطعا ما به عنوان یک شرکت بزرگ با توجه به اینکه نیاز به کارهای توسعه‌ای داریم نیاز به اورهال اساسی داریم حتما نیاز به سرمایه در گردش حتما نیاز به تسهیلاتی داریم که بتوانیم این طرح‌های توسعه‌ای را انجام بدهیم. باز خدمت آقای رییس جمهور و معاونین محترم و وزرای عزیزی که حضور داشتند آقای رییس جمهور اظهار لطف کردن دستور دادند که با آقای وزیر اقتصاد در این رابطه هم کمک‌هایی برای ذوب‌آهن منظور بشود.

 

یک مطالباتی ما از دستگاه‌های دولتی داریم یک بدهی‌هایی هم از دستگاه‌های دولتی داریم از محضرشان خواهش کردیم که در قالب تهاتر مطالبات بدهی‌ها انجام بشود که همین امروز من در جلسه بودم از سازمان برنامه با من تماس گرفتند و دستور آقای رییس جمهور در حال اجرا هستند. امیدواریم که با هماهنگی که با سازمان‌های بالادستی، وزارت صمت، ایمیدرو و سازمان تامین اجتماعی و شستا خواهیم داشت و همه‌ دست‌اندرکارانی که ما با همدیگر می‌توانیم لوکوموتیو و پیش برنده توسعه کشور با کمک همدیگر بتوانیم این طرح‌های توسعه را پیش ببریم و همانطور که قبل از ما مدیران عزیز، مسئولین عزیز، مهندسان و کارگران و تکنسین‌ها در گذشته با امکانات خیلی کم توسعه‌های خیلی خوبی انجام دادند ما هم بتوانیم همانگونه که عرض کردم ما پرورش یافتگان مکتب امام راحل رضوان الله تعالی علیه هستیم ما مکتب مقام معظم رهبری را در چند سالی که در محضرشان بودیم کاملا درک کردیم و همه‌ فرمایشات این بزرگان و دولت محترم را و پیشکسوتان صنعت خودمان، بازنشستگان عزیز را آوردیم به منصه کار.

 

امروز در همین همایش افتخار داشتیم که تعدادی از مو سفیدان و پیشکسوتان و عزیزانی که نسبت به من سمت استادی داشتند در جلسه حضور داشتند به ویژه برادر عزیزمان آقای دکتر نصر، آقای مهندس فریار و خیلی از عزیزانی که الان بازنشسته هم شدند و ارتباط مستقیم با ما ندارند تشریف آوردند کنار ما بودند که بتوانیم با دانشگاهیان عزیز کارهای توسعه‌ای را با کمک همدیگر جلو ببریم. من دریک کلام عرض می‌کنم خانواده‌ی بزرگ ذوب آهن خودش را آماده کرده که عین پنجاه و دو سال گذشته در همه‌ طرح‌های توسعه‌ای کشور حضور داشته باشد و در سال‌های آینده گزارش این موفقیت‌ها را تقدیم حضورتان خواهیم کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: