April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۳۶۹۰
۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
0
آنچه در حال حاضر مهم جلوه‌ می‌کند بازگشتن نرخ ارز به قیمت‌های قبلی بعد از کاهش تنش‌ها در منطقه و به آرامش رسیدن بازار ارز است.

نوسانات بازار ارز ناشی از مسائل اقتصادی نبود/ نرخ دلار به روال قبل بازمی‌گردد

اتفاقات سیاسی نظیر جنگ اسرائیل و فلسطین باعث ایجاد نگرانی در رابطه با آینده اقتصاد شده به همین دلیل مردم تحت تاثیر جو روانی برای خرید ارز اقدام کردند؛ در حالی که این نوسانات مقطعی خواهد بود چرا که دلیل اقتصادی ندارد.

هیجانی رفتار کردن مردم در بازار‌های مالی تحت تاثیر نرخ سازی‌های غیرواقعی و جو روانی آثار مخربی دارد، بعضی از کنش‌ها متناسب با شرایط صورت نمی‌گیرد، البته در تمامی کشور‌ها کنش‌هایی غلط بر اساس آداب و رسوم رخ می‌دهد.

هرگونه رفتار هیجانی بعد از رخ دادن اتفاق‌های سیاسی و اقتصادی نتایج مخربی به بار می‌آورد، در اقتصاد کشور و متغیر‌های کلان اقتصادی تغییری رخ نداده، اما، چون ارز یک موضوع بین المللی است، مردم کمی از اتفاقات سیاسی خارجی تاثیر پذیرفتند که با شفاف سازی موضع ایران در قبال جنگ اسرائیل و فلسطین دلیلی برای افزایش قیمت دلار وجود ندارد.

در رابطه با تاثیر آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی و لوکزامبورگ باید گفت که، منابع ارزی بانک مرکزی با آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده افرایش پیدا می‌کند، اما باید توجه داشت که مدیریت به معنای ارز پاشی و تزریق نقدینگی به بازار نیست؛ بلکه مدیریت بازار ارز با ابزار‌ها و استراتژی‌های خاصی صورت می‌گیرد؛ همان کاری که بانک مرکزی در این دوره انجام داد. در هر حال آزادسازی منابع بلوکه شده آثار مثبتی برای اقتصاد و بازار ارز دارد که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد.

 

مجتبی بهاروند؛ تحلیلگر اقتصادی در خصوص اثرگذاری تنش‌های سیاسی اخیر منطقه بر بازار و نرخ ارز داخلی کشورمان گفت: اصولا افزایش نرخ ارز و تکانه‌هایی در این‌باره که با اخبار سیاسی و تنش‌ها و درگیری‌ها آمیخته است را نباید تنها به اقتصاد ایران مرتبط دانست؛ چرا که بسیاری از کشور‌ها چنین تجاربی را به صورت موقتی در افزایش نرخ ارز‌های خارجی داشته اند.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در حملات حوثی‌های یمنی به تاسیسات نفتی آرامکو طی یکی دو سال گذشته شاهد نوسانات ارزی و مشکلات اقتصادی در عربستان بودیم که دارای درآمد‌های نفتی و ارزی قابل توجهی است.

بهاروند با اشاره به ورود نرخ دلار به کانال ۵۰ هزار تومان؛ تاکید کرد: آنچه درحال حاضر حائز اهمیت خواهد بود÷ بازگشتن نرخ ارز به قیمت‌های قبلی بعد از کاهش تنش‌ها در منطقه و به آرامش رسیدن بازار ارز است، اصولا درکشور‌هایی که از ابتدا قواعد اقتصادی بازار‌ها پذیرفته و اجرا شده تنش‌های ارزی نمی‌تواند ادامه دار باشند.

این تحلیلگر اقتصادی در این باره یادآور شد: وقتی اقتصادی به درست‌ترین شکل حالت یعنی به شکل اصولی مدیریت شود و برنامه ریزی‌ها به بهترین شکل ممکن صورت گرفته باشد؛ زلزله‌های افزایش نرخ ارز در حین نوسانات و تنش‌های نظامی یا سیاسی در عرصه منطقه‌ای یا بین‌المللی نمی‌تواند آنچنان تأثیر گذار باشد.

وی ادامه داد: اقتصاد را می‌توان به ساختمانی تشبیه کرد که اگر اصولی ساخته شود زلزله نمی‌تواند آن اقتصاد را ویران کند چرا که هیجانات زودگذر سیاسی تمام می‌شود و اقتصاد به بنیان‌های اصلی خود بازمی گردد.

بهاروند در پاسخ به این پرسش که به نظر شما افزایش نرخ ارز در روز‌های گذشته در ایران ناشی از عوامل اقتصادی است یا سیاسی، گفت: صد البته ناشی از عوامل سیاسی است؛ چون در حوزه اقتصادی اتفاقی رخ نداده که منجر به افزایش نرخ ارز شود و در این موضوع تعیین کننده باشد؛ به هر حال بعد از کاهش تنش‌ها در مسائل مرتبط با فلسطین و غزه شاهد کاهش نرخ ارز خواهیم بود. ضمن اینکه تا کنون نیز شاهد روند نزولی نرخ دلار از اواخر هفته گذشته بوده‌ایم، اما به هر حال با تشدید جنگ این نوسانات هم باقی است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: