April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۳۸۱۵
۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
0
پمپ فشارقوی واحد تصفیه‌خانه آب و پساب فولاد مبارکه که سازنده آن یکی از شرکت‌های آمریکایی است، در داخل کشور بومی‌سازی شد.

بومی‌سازی پمپ فشارقوی واحد تصفیه‌خانه آب و پساب فولاد مباركه

درپی اعتماد فولاد مبارکه به ظرفیت‌های داخلی و با تلاش کارگروه فنی متشکل از کارشناسان تعمیرات واحد تصفیه‌خانه، دفتر فنی تعمیرات فولاد مبارکه و شرکت انرژی و کار سپاهان، پمپ فشارقوی واحد تصفیه‌خانه آب و پساب فولاد مبارکه که سازنده آن یکی از شرکت‌های آمریکایی است، بومی‌سازی شد.

پس از کسب این موفقیت، خبرنگار فولاد در مصاحبه با برخی دست‌اندرکاران این پروژه، چگونگی کسب این موفقیت و نقش این تجهیز بسیار مهم را در فرایند تصفیه‌خانه‌های پساب جویا شده است که در ادامه مطلب، ماحصل این مصاحبه‌ها را می‌خوانید.

حسام‌الدین یزدان‌بخش، کارشناس تعمیرات مکانیک واحد تصفیه آب و پساب:
این پمپ‌های فشارقوی در فرایند‌های تصفیه آب و پساب به روش اسمز معکوس نقش کلیدی دارند و پساب تصفیه‌شده را با فشار ۱۵ بار و دبی ۲۹۰ مترمکعب بر ساعت جهت عبور از غشا ممبران‌های اسمزمعکوس با بیشترین راندمان پمپاژ می‌کنند.

پمپ‌های به‌کاررفته در این فرایند ساخت کشور آمریکا بود و نمونه مشابه داخلی نداشت. با توجه به نقش محوری این پمپ‌ها در تأمین آب پایدار فولاد مبارکه و به‌منظور جلوگیری از توقف فرایند و همچنین پیشگیری از خروج ارز از کشور، بومی‌سازی این پمپ‌ها در دستور کار قرار گرفت.

رضا علیمردانی، کارشناس دفتر فنی تعمیرات واحد تصفیه آب و پساب:
با توجه به کمبود آب در سال‌های اخیر و لزوم تصفیه پساب و بازچرخانی مستمر آب صنعتی در شرکت فولاد مبارکه، پروژه اسمز معکوس (RO) با ظرفیت ۳۰۰۰ مترمکعب بر ساعت جهت تصفیه پساب راه‌اندازی شده بود. یکی از تجهیزات بسیار مهم و با تکنولوژی پیشرفته که در این تصفیه‌خانه مورد استفاده قرار گرفته است، پمپ‌های فشارقوی ورودی ممبران‌هاست. این پمپ‌ها که از نوع گریز از مرکز طبقاتی هستند با پمپ‌های هم‌رده خود دو تفاوت اساسی دارد: یکی در نوع یاتاقان‌ها و دیگری در جنس بدنه که از استیل زنگ‌نزن داپلکس است و تولید آن‌ها لزوماً باید به تولید به روش ریخته‌گری دقیق انجام شود. بنا بر همین دلایل، ساخت، تأمین و یا تدارک پمپ و قطعات زیرمجموعه آن به دانش و تکنولوژی خاص نیاز دارد و خوشبختانه بومی‌سازی آن‌ها یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی بود که در دستور کار قرار گرفت و با تلاش و پیگیری واحد‌های مربوطه با موفقیت انجام پذیرفت.

مهدی معینی، کارشناس بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات:
پس از صدور پیشنهاد بومی‌سازی پمپ فشارقوی واحد تصفیه‌خانه پساب فولاد مبارکه، با حضور تیم فنی متشکل از کارشناسان تعمیرات واحد تصفیه‌خانه و کارشناسان دفتر فنی تعمیرات جهت ارزیابی و شناسایی سازندگان توانمند اقدام شد و بعد از برگزاری استعلام، سفارش به شرکت انرژی و کار سپاهان که از لحاظ پیشنهاد فنی و مالی شرکت برتر بود ابلاغ گردید.

در ابتدا با توجه به اینکه هیچ‌گونه مستندات و مدارک ساختی از این پمپ وجود نداشت نمونه اصلی جهت اسکن و داده‌برداری اطلاعات برای تهیه نقشه‌های ساخت در اختیار سازنده قرار گرفت. بعد از تکمیل فاز مهندسی معکوس، ساخت قطعات اصلی پمپ مانند پروانه و کیسیگ به روش ریخته‌گری دقیق انجام شد. در ادامه تجهیزات بومی‌سازی‌شده مونتاژ و برای انجام تست‌های اولیه و بهره‌برداری آماده شد و در مرحله نهایی با موفقیت در مدار تولید قرار گرفت. این تجهیز خوشبختانه بیش از یک سال است که با موفقیت در مدار تولید در حال کار است.

ازآنجاکه پمپ فشارقوی واحد تصفیه‌خانه آب و پساب و ساخت قطعات و سیستم یاتاقان‌بندی و مونتاژ آن به دانش فنی و تکنولوژی پیشرفته‌ای نیاز دارد، بومی‌سازی آن یکی از دستاورد‌های مهم کشور در عرصه ساخت پمپ است و مزایایی از قبیل ارتقای توان ساخت داخل، کاهش ارزبری و کاهش هزینه‌های تمام‌شده را در بردارد.

بدون شک حمایت‌های مدیریت ارشد سازمان و مدیریت ناحیه انرژی و سیالات از نهضت بومی‌سازی و همچنین همکاری کارشناسان تعمیرات واحد‌های تصفیه‌خانه، دفتر فنی تعمیرات، تعمیرگاه مرکزی، خرید قطعات یدکی و شرکت انرژی و کار سپاهان به‌عنوان سازنده پمپ در کسب این موفقیت نقش ارزنده‌ای داشته است که از همه این عزیزان صمیمانه قدردانی می‌کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: