April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
مجیدی نسبت به تبعات افزایش جمعیت سالمندی هشدار داد
کد خبر: ۴۰۳۸۵۰
۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
نایب رییس کانون کارگران با اشاره به اینکه با افزایش سن امید به زندگی، شاهد افزایش جمعیت سالمندان کشور هستیم گفت: وقتی تعداد سالمندان افزایش پیدا کند، تبعات خاص خودش را دارد.

سالمندان در گیر بحران از بیماری تا سفره های خالی

مهدی مجیدی با اعلام اینکه همزمان با رسیدن به سنین بالا، بیماری‌های خاص دوره سالمندی نیز بشتر بروز می‌کند گفت: همزمان با افزایش جمعیت سالمندی، بیماری‌ها نیز رشد می‌کند و شاهد افزایش روز افزون مراجعه سالمندان به مراکز درمانی هستیم.


وی با هشدار نسبت به اینکه سالمندی تبعات خاص اجتماعی دیگری هم دارد گفت: نکته مهمی که ممکن است به وجود بیاید، تنهایی سالمندان است که در نتیجه بی مهری یا کم توجهی دیگر اعضای خانواده به سالمندان صورت می‌گیرد.


نایب رییس کانون کارگران بازنشسته تهران با تاکید بر اینکه باید فرهنگ توجه به سالمندان با جدیت دنبال شود گفت: افراد بسیاری را سراغ داریم که با افزایش سن، در شرایط تنهایی ناشی از بی مهری اعضای خانواده قرار می‌گیرند که می‌تواند یک سالمند را از نظر روحی روانی دچار آسیب‌های جدی کند.


وی با تاکید بر اینکه جبران لطمه‌های روحی روانی ناشی از تنهایی خیلی سخت است گفت: از آنجا که سالمندان در کانون نیاز به توجه قرار دارند، هر گونه انزوا یا گوشه گیری شرایطی را رقم می‌زند که می‌تواند جبران‌ناپذیر باشد.


مجیدی بدترین شرایط را سالمندی همراه با بروز بیماری دانست و گفت: بیماری و سالمندی هر کدام به تنهایی مشکلاتی ایجاد می‌کند و هنگامی که در کنار هم باشند، شرایطی سخت‌تر را رقم می‌زند.


وی به نقش آفرینی سیاستگذاری کلان در رفع بحران سالمندی پرداخت و گفت: مدیریت شرایط سخت دوران سالمندی، به سیاست‌گذاری‌ها و عملکرد‌های مسوولان و کسانی بستگی دارد که دست‌اندرکار هستند.


نایب رییس کانون کارگران بازنشسته تهران با تاکید بر اینکه مسوولان باید به نوعی سیاستگذاری کنند یا روشی در پیش بگیرند که بتوانند بحران دوره سالمندی و مشکلات سالمندان را مدیریت و مهار کنند گفت: بهترین راهکار این است که از بازار کار سهمی برای سالمندان در نظر گرفته شود.


وی از تصمیم گیران کشور خواست شرایطی فراهم کنند تا بتوان از تجارب، تخصص، اطلاعات و توانمندی‌های سالمندان بهره گرفت گفت: باید توان‌های علمی، عملی و کاربردی سالمندان را مورد ارزیابی قرار داد و مشخص کرد که هر سالمند در کدامیک از زمینه‌ها می‌تواند نقش آفرین باشد.

 

بیشتر بخوانید:

نگرانی جامعه کارگری از سرهم بندی افزایش دستمزد


مجیدی با تاکید بر اینکه تجربیات سالمندان بسیار مهم است گفت: از آنجا که کشور با چالش بیکاری دست به گریبان است و امروزه جوانان بسیاری را سراغ داریم که درگیر بیکاری هستند، بکارگیری بازنشستگان نباید به شکلی باشد که مانع اشتغال جوانان شود.


وی با اعلام اینکه می‌توان از سالمندان و بازنشستگان در مباحث فرهنگی بهره گرفت گفت: سالمندان در بسیاری از کشور‌ها به عنوان مشاور فعالیت می‌کنند و می‌توان از تجارب آنان در صنعت، کار‌های علمی، کار‌های پژوهشی و مواردی از این دست استفاده کرد تا هم از توان سالمندان بهره‌برداری کرد و هم سالمندان به نوعی مشغول باشند تا دچار افسردگی نشوند.


نایب رییس کانون کارگران بازنشسته تهران با تاکید بر اینکه توان و تجربه چندین ساله سالمندان ارزش بهره‌برداری دارد گفت: نباید این توانمندی بی خود از بین برود، بنابر این مسوولان اجرایی و تصمیم گیران باید به نوعی تصمیم‌گیری کنند که اقداماتی براین اساس انجام بدهند.


وی با تاکید بر اینکه اگر سالمندی بدرستی مدیریت نشود، بحران سالمندی به یک تهدید تبدیل و محسوب می‌شود گفت: تصمیم گیران باید تکلیف را با خودشان روشن کنند که آیا می‌شود تهدید سالمندی را به فرصت تبدیل کرد؟


مجیدی در پاسخ به اینکه چه راهکاری پیشنهاد می‌دهید که از توان سالمندان به نحو مطلوب استفاده کرد گفت: نکته اول این است که سعی کنیم از هر موقعیت و ظرفیتی به نحو احسن استفاده کنیم. اگر در خصوص سالمندان نیز چنین باوری داشته باشیم، باید به این پرسش پاسخ دهیم که برای استفاده از تجربیات سالمندان، چگونه می‌توانیم تهدید افزایش سالمندی را به فرصت تبدیل و چه زمینه‌هایی فراهم کنیم تا سالمندان دچار مشکلات جسمی و روحی نشوند، سلامتی شان حفظ شود و توانشان بیخودی از بین نرود.


وی با اشاره به آموزش‌های استاد شاگردی گفت: نباید اجازه دهیم تجربیات گرانبهای سالمندان به راحتی از بین برود، بلکه باید از آن‌ها استفاده کنیم. بنابر این می‌توان شرایطی فراهم آورد که جوانان در کنار افراد با تجربه در محیط‌های کارگاهی قرار گیرند تا از تجربیات آنان استفاده کنند.


نایب رییس کانون کارگران بازنشسته تهران با تاکید بر اینکه امروزه بسیاری از جوانان بدلیل نداشتن تجربه وتخصص موفق به پیدا کردن شغل نمی‌شوند گفت: می‌توان شرایطی فراهم کرد تا بازنشستگان توانمند در زمینه‌های شغلی و کاری مختلف، در کارگاه‌های صنعتی یا علمی حضور یابند و از توان فکری و تجربی آن‌ها برای آموزش به جوانان استفاده کرد تا جوانان پس از کسب تجربه، شاغل بشوند و بتوانند در رونق کارگاه نیز موثر باشند.


وی با تاکید بر اینکه امروزه اکثر جوامعی که دچار افزایش جمعیت سالمند هستند، احساس خطر کرده و به فکر مدیریت آن هستند گفت: تمامی کشور‌هایی که با جمعیت سالمند رو به رو هستند، سعی می‌کنند از این ظرفیت استفاده کنند و نسبت به این مساله برنامه ریزی می‌کنند.


مجیدی با تاکید بر اینکه در ایران نیز باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای بکارگیری توان سالمندان صورت پذیرد گفت: باید مدیریت جمعیت سالمند در تمامی موارد در قوانینی که تصویب می‌شود، در آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که تدوین می‌شود، به شکلی پیش‌بینی بشود که از تجربیات و توان سالمندان استفاده و بهره‌برداری لازم را داشته باشیم.


وی در واکنش به افزایش سن بازنشستگی که در برنامه هفتم توسعه مطرح شده گفت: سالهاست دولت‌ها افزایش سن بازنشستگی را دنبال می‌کنند که البته کارگشا نیست و این تصمیم نیز مشکلی افزون بر مشکلاتی می‌شود که الان وجود دارد.


نایب رییس کانون کارگران بازنشسته تهران با تاکید بر اینکه نباید بر افزایش سن بازنشستگی متمرکز شویم گفت: بهتر است شرایطی را فراهم کنیم که افراد خودشان تصمیم بگیرند در چه سنی می‌خواهند بازنشسته شوند، نه آنکه به شاغلان سن خاصی را تحمیل یا اجبارشان کنیم شرایط را بپذیرند.


وی خطاب به دولتمردان و نمایندگان مجلس گفت: باید شرایط به نوعی تعیین و قوانین به شکلی تدوین شود که شاغلان خودشان راغب بشوند یا دوست داشته باشند که ادامه کار بدهند یا بازنشست شوند.


مجیدی با تاکید بر اینکه نباید آسایش و آرامش فکری شاغلان را به چالش کشید گفت: اختیار در انتخاب افزایش سن بازنشستگی بهترین راهکار برای شاغلان است و اجبار یا تحمیل باعث آزاد روحی روانی شاغلان می‌شود.


وی با تاکید براینکه نباید کف یا سقف بازنشستگی اجباری باشد گفت: افراد در برابر اجبار به یک شکلی واکنش نشان میدهند که به نظر می‌رسد به صلاح نباشد در قالب قانون چیزی را تحمیل کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: