April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۴۰۲۳
۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵
0
دستیار ویژه رئیس بنیاد در امور مستعدان و آینده سازان گفت: امسال در طرح شهاب ۷۰۰ هزار دانش آموز متوسطه اول و دوم مخاطب ما هستند. همچنین تصمیم گرفتیم مردم را در خصوص شناسایی و هدایت مستعدان پای کار بیاوریم و می‌خواهیم هزار مجموعه‌ای که قابلیت شناسایی و تربیت دانش آموزان را دارند در هزار شهر به کار بگیریم.

حضور ۷۰۰ هزار دانش آموز متوسطه در طرح شهاب/ راه‌اندازی هزار کانون‌ مردمی نخبه‌پرور

«رسول محمدقلی» دستیار ویژه رئیس بنیاد در امور مستعدان و آینده سازان در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در مورد همکاری‌های بنیاد ملی نخبگان با آموزش و پرورش اظهار کرد: امسال در طرح شهاب ۷۰۰ هزار دانش آموز متوسطه اول و دوم مخاطب ما هستند؛ در واقع ما ۷ میلیون دانش آموز متوسطه داریم که ۱۰ درصد آن یعنی ۷۰۰ هزار نفر از آن‌ها مخاطب ما محسوب می‌شوند. معلمان آموزش و پرورش در مقاطع چهارم، پنجم و ششم ابتدایی وضعیت استعدادی این دانش آموزان را بررسی کرده‌اند و اعلام شده که دانش آموزان شناسایی شده در یک زمینه‌ای استعداد دارند.

محمدقلی ادامه داد: ممکن است دانش آموزان در یکی از ۸ زمینه استعدادی شامل هوش منطقی، ریاضی، کلامی، حرکتی جسمانی، فضایی و… مستعد باشند. این دانش آموزان مستعد از سال ۹۳ تا به امروز در حال شناسایی هستند. سال ۹۳ در ۳۲ منطقه آموزشی شناسایی رخ داد، در سال ۹۴ به ۶۴ منطقه آموزشی رسید و به ترتیب گستره شناسایی مستعدان افزایش یافت و تا به امروز از ۴ و نیم میلیون دانش آموز، حدود ۴۵۰ هزار نفر مستعد در طرح شناسایی شده اند.

دستیار ویژه رئیس بنیاد در امور مستعدان و آینده سازان ادامه داد: طرح شهاب مبنی بر شناسایی و هدایت است، ولی هنوز برای پرورش استعداد این تعداد دانش آموز کار خاصی صورت نگرفته است به این معنی که در این طرح شناسایی مستعدان انجام شده و می‌توان گفت روند خوبی داشته، ولی هدایت نه اینکه انجام نشده باشد، ولی قوی نبوده است. البته برای انتخاب رشته این مستعدان هدایت‌های تحصیلی خوبی صورت گرفته، اما هنوز جای کار زیادی دارد.

محمدقلی افزود: مسئله این است که بدنه آموزش و پرورش با گرفتاری‌ها و مسائلی که دارد به این نوع کار‌ها نمی‌رسد و توان و علمش نیز چندان وجود ندارد. ما به همین دلیل تصمیم گرفتیم مردم را در خصوص شناسایی و هدایت مستعدان پای کار بیاوریم. امسال می‌خواهیم هزار مجموعه‌ای که قابلیت شناسایی و تربیت دانش آموزان را دارند در هزار شهر به کار بگیریم.

دستیار ویژه رئیس بنیاد در امور مستعدان و آینده سازان گفت: در واقع این مجموعه‌های تبدیل به کانون‌های مردمی نخبه‌پرور می‌شوند. این مجموعه‌ها خارج از فضای مدرسه در رابطه با ابعاد تربیتی با دانش آموزان کار انجام می‌دهند. ما به این مجموعه‌ها آموزش می‌دهیم و از آن‌ها می‌خواهیم حالا که با بچه‌ها کار می‌کنند، مستعدان شناسایی شده را جذب کنند و در زمینه استعدادی دانش آموز برای آن‌ها برنامه ریزی کنند.

او ادامه داد: یک کار دیگری هم در دست داریم؛ اینکه ۵۰۰ مدرسه را با اولویت مدارس محروم در نظر گرفته ایم. به مدارس مناطق محروم و شبانه روزی سر زده‌ایم و بررسی کرده‌ایم که در این مدارس چه میزان استعداد متناسب با طرح شهاب وجود دارد. در بررسی‌ها مشاهده کرده‌ایم که از بین چندصد مدرسه شبانه روزی، در مثلا ۲۰۰ مدرسه استعداد‌های شهابی زیادی وجود دارند یعنی تراکم مستعدان به نسب جمعیت مدرسه زیاد است. به عنوان نمونه در مدرسه‌ای واقع در مراوه تپه استان گلستان نزدیک به ۸۰ درصد دانش آموزان استعداد شهابی هستند. این مدرسه نزدیک به مرز کشور هم هست و ما با چنین فضای پر از استعداد‌های کشف نشده کار داریم که باید مورد توجه قرار بگیرند.

دستیار ویژه رئیس بنیاد در امور مستعدان و آینده سازان تاکید کرد: ما همچنین در خصوص مدارس استعداد درخشان در مناطق محروم نیز کار‌هایی کرده ایم. این مدارس که از نظر امکانات مانند تهران نیستند و ضعیف محسوب می‌شوند، نیازمندی‌هایی دارند که باید حتما بر طرف شوند. برخی هنرستان‌ها نیز چنین شرایطی را دارند و باید استعداد‌های نهفته در این مدارس را پوشش دهیم. این استعداد‌ها شناسایی شده اند، اما به پرورش احتیاج دارند.

محمدقلی افزود: همانطور که گفتم امسال ۷۰۰ هزار دانش آموز متوسطه اول و دوم مخاطب ماست. مدارس ما اگر خیلی قوی کار کنند، می‌توانند ۱۰۰ هزار مستعد را پوشش دهند. مجموعه‌های مردمی نیز شاید بتوانند ۵۰ هزار مستعد را پوشش دهند و در مجموع به عدد ۱۵۰ هزار می‌رسیم و در این حالت باز باید برای نزدیک به ۵۵۰ هزار دانش آموز مستعد کار کنیم. برای این مقصود، با رسانه ملی توافقی کرده‌ایم و سامانه هوشمندی نیز به زودی راه اندازی می‌شود و هزار نخبه یار را هم عضوگیری می‌کنیم تا شبیه پشتیبان همراه دانش آموزان مستعد باشند. در مجموع با کمک صدا وسیما و با کمک نخبه یار و سامانه هوشمند، دانش آموزان استعداد‌های خود را می‌شناسند و برنامه‌هایی که برای رشد استعداد آن‌ها داریم را پیاده می‌کنیم. در واقع دنبال این هستیم که حتی یک دانش آموز مستعد نیز روی زمین نماند.

او در مورد کمک‌های مالی به مستعدان نیز عنوان کرد: دهک‌های پایین یعنی دانش آموزان دهک‌های یک، دو و سه در صورتی که نیازمند باشند، از طریق مربیان خود پشتیبانی می‌شوند. در واقع ما به صورت مستقیم با دانش آموزان کار نداریم و به واسطه مربی این رابطه برقرار می‌شود. مربی و معلم اعلام نیاز می‌کند و ما به این دانش آموزان مستعد در دهک‌های پایین کمک مالی می‌رسانیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: