April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
از تامین سرمایه تا مدیریت مالی و مشاوره سرمایه گذاری نشان داد
کد خبر: ۴۰۴۰۳۲
۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱
0
شرکت تامین سرمایه دماوند در تمامی بخشها از تامین سرمایه تا مدیریت مالی و مشاوره سرمایه گذاری، خدمات گسترده ای را به صنایع بزرگ فولاد کشور ارایه کرده است.

صنعت فولاد زیر چتر تامین سرمایه دماوند

بنگاه‌های اقتصادی نقش تعیین کننده‌ای در رونق کشور دارند و با توجه به شدت گرفتن تحریمها، تقویت تولید در راس امور و سیاستگذاری‌های کلان کشور قرار دارد به نوعی که مقام معظم رهبری بار‌ها بر اهمیت تولید تاکید کرده و چندین سال است سال‌ها را با محوریت تولید نامگذاری کرده اند. اما تمامی بنگاه‌های اقتصادی با بحران کمبود نقدینگی رو به رو هستند، بحرانی که باعث می‌شود دست با سوی بانک‌ها دراز کنند و با دریافت تسهیلات به بهره‌های سنگین، سنگ بزرگ اقساط و بهره را به پای تولید ببندند و چنانچه موفق به پرداخت اقساط نشوند، به عنوان بدهکار بانکی، متهم و حتی مجازات می‌شوند

روش‌های تامین مالی

بی شک تمامی بنگاه‌های اقتصادی با چالش مشکلات مالی رو به رو هستند و برای اینکه سرمایه مورد نیاز خود را تامین کنند، چند راه پیش رو دارند. راه اول گرفتن وام از بانک است که پروسه‌ای طولانی و البته هزینه بر! دارد، زیرا راضی کردن بانک‌ها هم دوره طولانی دارد. راه دیگر استفاده از شرکت‌های تامین سرمایه است که جذاب‌تر است، چرا که شرکت‌ها مجبور به بازپرداخت سود وام نیستند و یک همکاری دو سویه خواهند داشت.

شرکت تامین سرمایه

متاسفانه بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی درک و شناخت درستی از شرکت‌های تامین سرمایه ندارند. شرکت تامین سرمایه زیر مجموعه نهاد‌های مالی هستند. تامین سرمایه‌ها یک شرکت سرمایه گذاری یا بانک نیستند، بلکه یک واسطه مالی هستند که در بازار سرمایه حضور دارند و فعالیت‌های متنوعی از قبیل کارگزاری، معامله گری، بازارگردانی، سبدگردانی، مشاوره سرمایه گذاری، پذیره نویسی، تعهد پذیره نویسی، ارزیابی ریسک مالی، افزایش سرمایه گذاری و مشاوره برای ادغام شرکت‌ها انجام می‌دهند. شرکت‌های تامین سرمایه در ایران زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار هستند و فعالیتشان به صورت مستقل است. حداقل سرمایه شرکت‌های تامین سرمایه باید هزار میلیارد ریال باشد، اما در برخی موارد و با موافقت شورای عالی بورس ممکن است این رقم تا ۳۰۰ میلیارد ریال هم کاهش یابد.

تامین مالی شرکت‌ها

شرکت تامین سرمایه وظایف بسیاری دارد که یکی از آن‌ها تامین مالی شرکتهاست. هنگامی که یک شرکت دولتی یا خصوصی برای تامین سرمایه مورد نیاز خود به شرکت‌های تامین سرمایه مراجعه می‌کند، این شرکت‌ها از طریق انتشار اوراق بهادار مربوط به شرکت درخواست کننده در بازار بورس یا جذب سرمایه گذاران و در اختیار قرار دادن آن‌ها به شرکتی که نیاز به تامین مالی داشته باشد اقدام می‌کنند. شرکت‌هایی که نیاز به منابع مالی دارند، به عنوان ناشر اوراق بهادار شناخته می‌شوند و شرکت‌های تامین سرمایه به عنوان واسطه این اوراق بهادار را در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌دهند و وجوه جمع‌آوری شده را به ناشر اوراق تحویل می‌دهند. اگر شرکتی بخواهد وارد بورس شود و سهامش به صورت عرضه اولیه ارائه شود شرکت‌های تامین سرمایه تمام مراحل ثبت و اخذ مجوز‌های لازم را انجام می‌دهند.

مدیریت دارایی‌ها

اقدام تاثیرگذار دیگری که شرکت‌های تامین سرمایه انجام می‌دهند، مدیریت دارایی‌هایی شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه گذاری است. صندوق‌های سرمایه گذاری زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کنند. شرکت‌های تامین سرمایه با داشتن دانش، تجربه و متخصصین حوزه بازار‌های مالی می‌توانند مدیریت دارایی شرکت‌ها و صندوق‌ها را به دست گیرند و با توجه به استراتژی‌های مالی متنوعی که دارند، پربازده‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها و کمترین هزینه را داشته باشند.

 



مشاور در سرمایه گذاری

کار مهم دیگری که شرکت‌های تامین سرمایه انجام می‌دهند، مشاوره در خصوص سرمایه گذاری برای شرکت هاست. شرکت‌ها با استفاده از مشاوره آنها، می‌توانند مسیر درستی در پیش بگیرند و بتوانند قیمت‌گذاری مناسبی روی سهام خود داشته و به حداکثر سود برسند. همچنین در مسیر طولانی مدتی در کنار شرکت‌ها باشند و منابع مالی و امور سرمایه‌گذاری آن‌ها را مدیریت کنند تا بتوانند در جای درستی استفاده کنند و بازده خوبی بدست آورند. این موضوع به توسعه و پیشرفت بازار مالی کمک بسزایی خواهد کرد. البته فعالیت شرکت‌های تامین سرمایه بیش از این سه حوزه است و با استفاده از پیشرفت دانش و تکنولوژی اطلاعات، خدمات بیشتری ارائه می‌دهند.

دریافت کارمزد به جای بهره

تجربه نشان داده هر بنگاه اقتصادی که درگیر دریافت تسهیلات بانکی شده، به مرز بحران، تعطیلی، ورشکستگی رفته و حتی بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی بدلیل بهره مرکب، ناچار شده اند بنگاه اقتصادی را به بانک واگذار کنند. اما آن دسته از بنگاه‌های اقتصادی که با شرکت‌های تامین سرمایه کار کرده اند، با کمترین چالش رو به رو بوده اند. شرکت‌های تامین سرمایه در قبال انجام خدمات و پذیرش ریسک‌های مالی در فرآیند پذیره‌نویسی انواع اوراق بهادار، کارمزد متناسبی که حدود آن توسط سازمان بورس و اوراق بهادار تعیین شده، دریافت می‌کنند. بنابر این در شرکت‌های تامین سرمایه خبری از بهره‌های سنگین نیست.

تامین مالی ۱۶ همت

یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین شرکت‌های تامین سرمایه، شرکت تامین سرمایه دماوند است. برای آنکه از نحوه خدمات رسانی و توانایی این شرکت با خبر شویم، با میثم فدایی، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه دماوند گفتگو کردیم. فدایی با اعلام اینکه تامین سرمایه دماوند در فعالیت دو ساله خود ۱۶ همت اوراق منتشر کرده است گفت: عدد ۱۶ همت برای تامین مالی شرکت‌های متنوعی صورت گرفته که هر کدام در عرصه اقتصاد ایران وزنه‌ای تاثیر گذار بوده و نقش آفرینی کرده اند.

ورود شرکت‌های بزرگ به دماوند

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه دماوند با اعلام اینکه سهم عمده‌ای از تامین مالی ۱۶ همت صورت گرفته، مربوط به شرکت‌های فولادی بوده گفت: از مهمترین شرکت‌های فولادی که با شرکت تامین سرمایه دماوند همکاری داشته و از خدمات آن بهره‌مند شده اند، می‌توان به هلدینگ صنعتی و معدنی غدیر، شرکت فولاد مبارکه اصفهان و شرکت فولاد غدیر نی‌ریز اشاره کرد.

 

بیشتر بخوانید: جذابیت‌های سالکو و لامرد برای صنایع پایین دستی آلومینیوم


فعالیت در حوزه سهام

از آنجا که یکی از ظرفیت‌ها و اقدامات موثر شرکت‌های تامین سرمایه، فعالیت‌های بورسی است، فدایی با اعلام اینکه شرکت تامین سرمایه دماوند در حوزه عرضه اولیه سهام نیز فعال بوده گفت: با نقش آفرینی گسترده و پیگیری‌های تخصصی که در تامین سرمایه دماوند انجام دادیم، توانستیم شرکت صبا فولاد خلیج فارس را که از شرکت‌های تابعه و زیر مجموعه‌های صندوق بازنشستگی کشوری است، در بورس عرضه کنیم.

برنامه‌های در دست اقدام

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه دماوند به تشریح برنامه‌ها و عملکرد شرکت در حوزه مشاوره مالی و خدمات مالی پرداخت و گفت: تعهد پذیره نویسی و تهیه گزارش افزایش سرمایه شرکت‌های بزرگ فولادی مثل فولاد مبارکه اصفهان را در دست اجرا داریم و برنامه داریم امسال بتوانیم شکت فولاد غدیر نی‌ریز را در فرابورس عرضه کنیم و افزایش سرمایه شرکت‌های فولادی متعددی را بر عهده بگیریم.

فولاد، صنعت پیشران

فدایی از نقش تاثیرگذار صنعت فولاد بر اقتصاد کشور و موانع و محدودیت‌های آن خبر داد و گفت: صنعت فولاد ظرفیت بزرگی برای کشور است، اما با چالش جدی قیمت گذاری دستوری رو به رو می‌شود، بنابر این اگر قیمت گذاری دستوری روی صنعت فولاد سوار نشود و با همین فرایندی که دارد، ادامه مسیر دهدف یک صنعت سوددهی است که می‌تواند صنعت پیشران کشور بشود. این ظرفیت و نقش آفرینی باعث می‌شود شرکت‌های تامین سرمایه راغب شوند با چشم‌اندازی که این صنعت دارد، در آن نقش‌آفرینی کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: