April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
طیب نیا از دست یابی گسترده به تکنولوژی روز خبرداد
کد خبر: ۴۰۴۱۲۶
۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱
0
مدیرعامل فولاد مبارکه یکی از چالش‌های جدی در حوزه صنعت به ویژه فولادسازی‌ها را بحث انرژی دانست و گفت: به طور کلی بحث انرژی بخصوص در صنعت فولاد و به ویژه در کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار است.

خط و نشان فولاد مبارکه برای جهان

شرکت فولاد مبارکه یکی از مهمترین شرکتهایی است که در بیست و پنجمین همــایش پژوهشگران صنعت فولاد کشور با عنوان سمپوزیوم فولاد ۴۰۲ در مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش شرکت کرد. بدلیل اهمیت و نقش تاثیرگذاری که فولاد مبارکه در صنعت، فولادسازی، رشد اقتصادی، اشتغالزایی و توسعه داشته و دارد، خبرنگار پول نیوز با محمدیاسر طیب نیا مدیرعامل فولاد مبارکه به گفت و گو پرداخت که در آمده است.  

محمد یاسر طیب نیا با تاکید بر اینکه فولاد سازی در کشور ما بر پایه مزیت وجود انرژی بخصوص انرژی گاز و برق شکل گرفته است گفت: بدلیل وجود برق و گاز که با قیمت مناسب و به صورت گسترده در کشور ما وجود دارد، توسعه‌های خیلی جدی و سرمایه گذاری‌های خیلی بزرگی در بخش فولادسازی صورت گرفته است.

نقش برق و گاز

وی با تاکید بر اینکه مزیت مناسب گاز و برق در بهره برداری حداکثری از ظرفیت فولادسازی نقش موثری داشته گفت: اگر واقع بینانه نگاه کنیم، گاز و برق در ایجاد صنایع فولادسازی خیلی اهمیت دارد.
مدیرعامل فولاد مبارکه با ابراز تاسف از قطع مکرر گاز و برق گفت: اگر نگاه درستی به معقوله توزیع گاز و برق برای صنایع نشود، خیلی از سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در این صنایع میتواند آسیب جدی ببیند.
وی با اعلام اینکه از گذشته‌های دور تاکنون با کمبود برق و گاز در صنایع مختلف مواجه بودیم گفت: به دلیل افزایش مصارف و توسعه‌هایی که صورت گرفته، کمبود انرژی اجتناب ناپذیر است و، چون دولت توان لازم برای سرمایه گذاری در این زمینه ندارد، صنایع برای تولید و تامین انرژی پیش قدم شدند.

در انتظار تحقق قول دولت

طیب نیا از قول دولت به ویژه وزارت نیرو برای همراهی با صنایع خبر داد و گفت: وزارت نیرو به صنایع قول داد امکانات و شرایط لازم را برای توسعه حوزه نیروگاهی، چه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و چه انرژی‌های تجدید پذیرخورشیدی در اختیار صنایع قرار دهد و حمایت‌های لازم را از صنایع داشته باشد.
وی از تاثیرگذاری همراهی وزارت نیرو با صنایع خبر داد و گفت: صنایع بر اساس قول دولت و همراهی تاثیرگذار وزارت نیرو، حرکت‌های خوبی را شروع کردند.

 



پیشتاز احداث نیروگاه

مدیرعامل فولاد مبارکه با تاکید بر اینکه فولاد مبارکه به عنوان یکی از بزرگترین فولادسازی‌های کشور، پیشتاز احداث نیروگاه و تامین انرژی مصرفی خود بود گفت: بسیاری از صنایع به همراه فولاد مبارکه با جدیت وارد عرصه تولید و تامین انرژی شدند و بهره برداری از نیروگاه هایشان را یکی یکی می‌بینیم.
وی با یادآوری اینکه بتازگی فاز اول نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه با حضور رییس جمهور راه اندازی شد گفت: توربین اول نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه با ظرفیت ۳۰۷ مگا بایت در مدار قرار گرفت و اکنون شاهد برق گیری از این نیروگاه هستیم.
طیب نیا از روند توقف ناپذیر تولید انرژی در فولاد مبارکه خبر داد و گفت: تا دو ماه آینده توربین شماره ۲ نیروگاه فولاد مبارکه در مدار قرار می‌گیرد.

ورود به عرصه انرژی تجدیدپذیر

وی از ورود فولاد مبارکه به عرصه انرژی‌های تجدید پذیر خبر داد و گفت: نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۶۰۰ مگا بایت در دست احداث است و انجام عملیات عمرانی آن به طور جدی دنبال می‌شود که امیدواریم هرچه زودتر برق تولیدی از انرژی خورشیدی با سرمایه فولاد مبارکه وارد مدار شود.
مدیرعامل فولاد مبارکه از نگرانی صنایع نسبت به وعده‌های وزارت نیرو خبر داد و گفت: بر اساس وعده‌های وزارت نیرو، صنایع به عرصه تولید انرژی ورود کردند. به هر جهت شرکت‌ها بر پایه تعهد دولت برای تامین انرژی، اقدام به احداث نیروگاه کردند و روزی که به فکر احداث نیروگاه برای جبران کسری برق افتادند، به امید وعده دولت مبنی بر در اختیار قراردادن گاز با قیمت نیروگاهی و با قیمت مناسب شروع کردند.
وی با تاکید بر اینکه الان زمان وفای به عهد دولت است گفت: اکنون صنایع نیروگاه احداث کرده اند و زمان آن فرا رسیده که دولت به وعده هایش وفا کند.

شرط ادامه نهضت نیروگاه سازی

طیب نیا با تاکید بر اینکه اگر قرار است نهضت نیروگاه سازی از سوی صنایع اجرایی شود، باید دولت به وعده هایش عمل کند گفت: برای آنکه ساخت نیروگاه‌های سیکل ترکیبی ادامه پیدا کند، دولت باید گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها را تامین کند.
وی با اعلام اینکه در حوزه انرژی تجدید پذیرهم وزارت نیرو و دولت تعهداتی داشته اند گفت: وزارت نیرو به صنایع قول داده برق تولید شده از انرژی خورشیدی را دریافت و به شبکه متصل کند و برق مورد نیاز فولاد مبارکه را در محل مصرف تحویل بدهد.
مدیرعامل فولاد مبارکه از دولت خواست به تعهدات خود در قبال صنایع پایبند باشد و گفت: تعهدات دولت می‌بایست انجام بشود تا شرکت‌ها و صنایعی که در زمینه تولید برق اقدام کردند و پیشتاز بودند، بتوانند با انرژی تولیدی خودشان کار خودشان را ادامه بدهند.

رفتار دولت مشوق یا بازدارنده

وی با تاکید بر اینکه رفتار دولت می‌تواند مشوق یا بازدارنده باشد گفت: اگر دولت همراهی کند و به وعده هایش پایبند باشد، شرکت‌های دیگر که در ابتدای راه احداث نیروگاه هستند، این حرکت را ادامه می‌دهند و برنامه هایشان را یکی پس از دیگری ادامه می‌دهند.
طیب نیا با یادآوری اینکه تولید ۱۰ هزار مگابایت برق به وسیله صنایع هدفگذاری شده بود گفت: اگر دولت به تعهدات خود پایبند باشد، صنایع تشویق و هدفگذاری محقق می‌شود، اما اگر تعهدات دولت انجام نشود، جای نگرانی دارد که استراتژی با شکست مواجه شود.
وی در خصوص چالش‌ها و مشکلات فولادسازی‌ها گفت: چالش همیشه بوده و خواهد بود. یعنی اساسا تولید و صنعت بدون چالش، بدون رقابت و بدون محدودیت وجود ندارد.

 

بیشتر بخوانید: ایریسا بازوی فناوری فولاد مبارکه اصفهان (+فیلم)



استقبال از رقابت

مدیرعامل فولاد مبارکه با استقبال از رقابت گفت: موفقیت شرکت‌ها در رقابت پذیری رقم می‌خورد. شرکت‌های توانمند، شرکت‌هایی هستند که میتوانند مرحله سخت رقابت‌ها را پشت سر بگذارند، چالش‌ها را حل کنند، چابک در میدان حضور یابند و چالش‌ها و مشکلات را حل کنند.
وی با تاکید بر اینکه فولاد مبارکه در صنعت فولاد به قله‌ها نزدیک است گفت: فولاد مبارکه به لحاظ زیر ساخت‌های ایجاد شده، به لحاظ ساختار نیروی انسانی تربیت یافته، دسترسی به دانش حوزه صنعت فولاد و هم به لحاظ تکنولوژی، حرف برای گفتن داریم.
طیب نیا با تاکید بر اینکه فولاد مبارکه در بسیاری از زمینه‌ها از جمله تکنولوژی احیا، برای دنیا حرف دارد گفت: توانمندی فولاد مبارکه به اندازه‌ای است که میتوانیم صادر کننده تکنولوژی باشیم.
وی در پاسخ به اینکه فولاد مبارکه توانسته به خودکفایی کامل برسد گفت: در برخی حوزه‌ها همچنان پیرو هستیم، ولی با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی که داریم، نه تنها می‌توانیم نیاز داخل را تامین کنیم، بلکه ظرف چند سال آینده حرف برای گفتن خواهیم داشت.

ضرورت همراهی و همکاری

مدیرعامل فولاد مبارکه اتحاد، همدلی و همراهی را شرط موفقیت دانست و گفت: اصل براین است که همه با هم باشیم و حداقل انتظار ما بر این است که رقابت‌های داخلی، به صنعت و ظرفیت‌های ایجاد شده آسیب نزند.
وی از ظرفیت‌های بسیار خوب کشورمان در حوزه معدن خبرداد و گفت: ظرفیت‌های بالایی در حوزه تولید فولاد داریم به نوعی که بالای ۶۰ میلیون تن ظرفیت در حوزه تولید فولاد داریم که یا ایجاد شده یا در دست ایجاد است.
طیب نیا از جایگاه ایران در عرصه جهانی فولاد خبر داد و گفت: در صورت تامین نیاز کشور، می‌توانیم نیمی از ۶۰ میلیون تن فولاد تولید شده را در آینده صادر کنیم.

نقش آفرینی فولاد در تحقق رشد اقتصادی

وی با اشاره به نقش تولید فولاد در رشد ۸ درصدی اقتصاد گفت: قرار است فولاد تولید شده از واردات جلوگیری کند و نیاز کشور را تامین کند. این فولاد میخواهد در داخل مصرف شود.
مدیرعامل فولاد مبارکه از اعمال محدودیت‌ها انتقاد کرد و گفت: فولادی که قرار است سهم قابل توجهی در رشد اقتصادی داشته باشد، با محدودیت‌های جدی در حوزه حمل و نقل، مواد اولیه، انرژی و بسیاری موارد دیگر مواجه است.
وی با تاکید بر اینکه باید در تمامی حوزه‌ها به صورت جدی برنامه ریزی کنیم گفت: باید همه کنار هم قرار بگیریم، در غیر این صورت برخی از سرمایه گذاری‌ها ممکن است با چالش مواجه شود و خدای ناکرده از صحنه رقابت حذف بشوند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: