April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
چشم انداز تفاهمنامه سرمایه گذاری با چینی‌ها تحول آفرین می‌شود
کد خبر: ۴۰۴۱۸۹
۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۷
0
تفاهمنامه سرمایه گذاری با چینی‌ها باعث تحول در منطقه آزاد ماکو می‌شود و چشم انداز آینده ماکو رسیدن به شهر الکترونیک است.

منطقه آزاد ماکو در آستانه تبدیل شدن به شهر الکترونیک

امروزه برق نقش موثر و چشمگیری در زندگی و صنعت دارد. به جرات می‌توان ادعا کرد هیچ بخشی از زندگی در عرصه‌های گوناگون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... بدون برق نمی‌تواند به روند خود ادامه دهد و اگر هم بتواند، با چالش و محدودیت رو به رو می‌شود.

صنعت زیربنایی برق

بی شک صنعت برق یکی از صنایع زیربنایی در جهان است که تاثیر چشمگیری بر دیگر بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات دارد. برق به اندازه‌ای اهمیت دارد که رشد اقتصادی کشور‌ها به میزان تولید و مصرف برق بستگی دارد. برق به اندازه‌ زیادی به عنوان یکی از مهمترین زیربنا‌های اقتصادی، نقش مهمی در توسعه اقتصادی و رفاه جامعه دارد. مزیت‌های انرژی الکتریکی از قبیل پاک بودن، سهولت مصرف و امکان تبدیل به سایر انواع انرژی بر اهمیت آن می‌افزاید.

نقش محوری برق

صنعت برق عهده دار مدیریت عرضه و تقاضای برق بوده و نقش محوری در صیانت از منابع ملی، حفظ محیط زیست، ارتقای بهداشت عمومی، رفاه اجتماعی و خوداتکایی برای توسعه پایدار کشور ایفا می‌کند. مدیریت عرضه و تقاضا و دسترسی عادلانه همگان به برق مطمئن و پایا و متناسب با ظرفیت‌های ملی به عنوان اساسی‌ترین اهداف صنعت برق است. برق نقش مهمی در توسعه صنعتی و اقتصادی کشور‌های در حال توسعه، به دلیل ضرورت نیاز در فرآیند تولید کالا و محصولات و در نهایت تولید ناخالص داخلی ایفا می‌کند. در واقع انرژی برق ضمن آنکه سبب رشد کیفی زندگی مردم می‌شود، ارتباط مستقیمی با توسعه پایدار، رونق و جهش بخش تولید درجوامع مختلف دارد.

 

بیشتر بخوانید:

رشد چشمگیر سرمایه و سرمایه گذار در منطقه آزاد ماکو



زیان‌های قطع برق

زیان‌های ناشی از قطع برق بسیار سنگین است و همین زیان‌ها باعث می‌شود تا الزام به تولید برق در دستور کار قرار گیرد. یکی از بخش‌های اقتصادی که وابستگی جدی و زیادی به برق دارد، مناطق آزاد است. مناطق آزاد ظرفیت‌های بسیاری در حوزه‌های صنعت، کشاورزی، خدمات، گردشگری و... دارد، به همین دلیل برق نقش مهمی در مناطق آزاد ایفا می‌کند. منطقه آزاد ماکو که در مسیر رونق و توسعه گام برمی دارد، از هر فرصت و ظرفیتی برای شکوفایی بهره می‌گیرد. فرصت سوزی باعث می‌شود نتوانیم به خواسته‌ها و اهداف تعیین شده برسیم. به همین دلیل مدیرعامل منطقه آزاد ماکو قراردادی برای افزایش ظرفیت برق با طرف‌های چینی بست تا بتواند چالش‌ها را مدیریت کند.

احداث نیروگاه

در نشستی با حضور مدیران شرکت فناوری الکترونیک IT چینی و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو، تفاهمنامه ۷ میلیون دلاری برای احداث نیروگاه برق برای مصرف تکنولوژی‌های آی تی در این منطقه امضا شد. حسین گروسی در این نشست با بیان اینکه ماکو باید سرآمد شهر الکترونیک و هوشمند در کشور شود افزود: این منطقه دارای زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری برای تبدیل به شهر هوشمند بر مبنای شهر الکترونیک را دارد.

لجستیک هوشمند

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با اشاره به تدوین طرح جامع منطقه آزاد ماکو به عنوان سند اصلی توسعه منطقه آزاد ماکو گفت: در این طرح، لجستیک هوشمند به عنوان یکی از محور‌های اصلی توسعه منطقه در نظر گرفته شده است. گروسی ادامه داد: این امر از سطح چشم انداز طرح تا سطوح پایین‌تر مورد تاکید بوده و ضرورت احداث دهکده لجستیک، مهمترین برنامه در حوزه لجستیک منطقه پیشنهاد شده است.

پیوند با کریدور‌های ملی

رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: منطقه آزاد ماکو با توجه به موقعیت جغرافیایی و مزیت مکانی ممتاز خود، نقش موثری در تعاملات اقتصادی و تجاری ملی و تسهیل صادرات ایفا می‌کند و ضمن تقویت پیوند با کریدور‌های ملی و فراملی، خدمات لجستیک و بازرگانی در سطح بین المللی ارائه می‌نماید.

از تولید ماینر تا دیتاسنتر

طرف‌های چینی حاضر در این نشست نیز اظهارات جالب توجهی داشتند به نوعی که سرمایه گذاران چینی با ابراز علاقمندی برای سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی در منطقه آزاد ماکو، برای همکاری در تکنولوژی‌های نوین، تولید ماینر و فعالیت در حوزه دیتاسنتر ابراز تمایل کردند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: