April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۴۲۲۶
۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
0
غربیان در حالی نسبت به کشتار غیرنظامیان فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی ساکت نشسته‌اند که کنوانسیون‌های حقوق بشری که خود نوشته‌اند را نادیده می‌گیرند.

کشتار غیرنظامیان فلسطینی، حاصل حقوق بشر غربی

از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به غزه و کشتار مردم بی‌گناه بیشتر از بیست روز می‌گذرد. صهیونیست‌ها در این مدت علاوه بر موشک‌باران و بمباران مداوم با محاصره کامل غزه، آب و برق را نیز قطع کرده‌اند؛ اقدامی ضدبشری که منجر به تعطیلی تمامی خدمات عمومی در این شهر شده است. تمام این اقدامات در شرایطی اتفاق افتاده که مجامع بین‌المللی چندان توجه‌ای به آن نداشتند و در بهترین حالت برای این موضوع ابراز نگرانی کرده‌اند و از اسرائیلی‌ها تنها تقاضای پایان دادن به حملات خود را داشتند. حملاتی که تا به امروز بیش از ۹ هزار نفر از مردم بی‌گناه را به شهادت رسانده است. مردمی که بیش‌تر آن‌ها را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند.

کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو ۱۹۴۹ و پروتکل‌های اول و دوم الحاقی ۱۹۷۷ مهمترین اسناد مورد اجماع حقوق بشردوستانه بین‌المللی است. زیر پا گذاشتن قواعد آمره ازجمله حقوق بشر دوستانه بین‌المللی، نقض فاحش حقوق بین‌الملل محسوب شده و در برخی موارد مسئولیت کیفری فردی را به همراه خواهد داشت. حمایت و رفتار انسانی با مردم منطقه اشغالی از اصول اساسی حقوق بشردوستانه بین‌المللی در وضعیت اسکان خصمانه یک سرزمین است.

فهرستی طولانی از تضمین‌های حقوق مردم در کنوانسیون چهارم ژنو ۱۹۴۹ و پروتکل اول ۱۹۷۷ درج شده است. از آن جمله می‌توان به احترام به شرف، حقوق خانوادگی، مراسم مذهبی، اموال خصوصی و آداب و رسوم سنتی اشاره کرد.

گروگان‌گیری، تنبیه دسته جمعی، تبعیض بر اساس زمینه‌های نژادی، مذهبی، سیاسی، انتقال یا اخراج مردم، در اختیار گرفتن کنترل مواد غذایی و دارویی به نحوی که در جهت خلاف احتیاجات عادی مردم باشد، ممنوع شده است. انتقال اتباع غیرنظامی قدرت اشغالگر به مناطق اشغالی نیز غیرقانونی است.
نقض حقوق بشر با سکوت در قبال جنایات اسرائیل

بررسی شواهد، تصاویر، مستندات و گزارش‌های رسمی و معتبر نهاد‌های ناظر بین‌المللی نشان می‌دهد که مجموعه متنوعی از مهمترین قواعد بنیادین و عرفی حقوق بین‌الملل و مقررات ناظر بر حقوق بین‌الملل بشردوستانه در سطحی بسیار گسترده در جریان جنگ اخیر رژیم صهیونیستی علیه مردم ساکن در نوار غزه نقض شده است.

حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن محکوم کردن جنایت وحشیانه رژیم صهیونیستی گفت: در طول تاریخ چنین جنایت هولناکی که توسط صهیونیست‌ها و با حمایت استکبار جهانی و آمریکای جنایتکار انجام شد به‌رغم اینکه در تمامی قوانین بین‌المللی بمباران بیمارستان‌ها ممنوع است، اما شاهد بودیم که در یک حمله هوایی به بیمارستان المعمدانی غزه نزدیک به هزار نفر از مردم بی‌دفاع فلسطین اعم از بیماران، مجروحان و کسانی که به بیمارستان پناه آورده بودند را به شهادت رساندند که این اقدام بی‌سابقه بوده است.

موسوی لارگانی

وی ادامه داد: چرا مجامع بین‌المللی که برای مجازات جنایتکاری که ده‌ها نفر را کشته است یا قاچاقچی که هزاران نفر را با اعتیاد به مواد مخدر به خاک سیاه نشانده است، صدای فریادشان بلند می‌شود که حقوق بشر زیر پا گذاشته شده است، اما امروز در این موضوع سکوت کرده‌اند؟

حجت‌الاسلام موسوی لارگانی تصریح کرد: اگر واقعا امروز شورای امنیت و سایر شورا‌های بین‌المللی که در دنیا ادعای دفاع از حقوق بشر را دارند جلسه نگذارند و این اقدام را محکوم و این جنایت‌ها را متوقف نکنند، معلوم می‌شود که تنها شعار می‌دهند و هدفشان حمایت از بشر و انسان نیست.
انزوای غربیان با دفاع از رژیم صهیونیستی

محسن پاک‌آیین، کارشناس مسائل سیاست خارجی در ارتباط با سکوت مجامع بین‌المللی نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: متاسفانه اکنون ما شاهد آن هستیم که غربی‌ها به‌خصوص آمریکا و برخی از کشور‌های اروپایی مثل انگلیس، آلمان و فرانسه در ارتباط با مسائل حقوق بشری به دنبال معیار‌های دوگانه هستند و کاملا به جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع فلسطینی بی‌تفاوت هستند. جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع فلسطین کاملا مصداق بارز نسل‌کشی است و طبق کلیه موازین بین‌المللی و حقوق انسانی محکوم است.

محسن پاک آیین

وی گفت: آموزه‌های مسیحیت و یهودیت اجازه چنین جنایاتی را نمی‌دهد. متاسفانه ما اکنون شاهد آن هستیم که غربی‌ها برای کشته شدن چند انسان در اوکراین به‌دنبال جنگ با روسیه اقداماتی را انجام می‌دهند و روس‌ها را محکوم و این کشور را تحریم می‌کنند و آن‌ها را از برخی از حقوق خودشان مثل شرکت در مسابقات ورزشی محروم می‌کنند، اما در ارتباط با کشته شدن نزدیک به ۹ هزار فلسطینی که اکثر آن‌ها کودک، زن و افراد بی‌دفاع هستند کاملا سکوت کردند و توجیه می‌کنند که اسرائیل در حال دفاع از خود است در حالی که به هیچ وجه این مسئله صحیح نیست.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی افزود: در مقررات بین‌المللی آمده است که حتی اگر کشوری بخواهد برای دفاع از خود وارد جنگ با کشوری دیگر شود حق حمله به غیرنظامیان، اماکن غیرنظامی و مردم بی‌دفاع را ندارد درحالی‌که واقعیت آن است که رژیم صهیونیستی سرزمین فلسطین را اشغال کرده است.

وی گفت: این اشغال که شامل غزه و کرانه باختری می‌شود، از سال ۱۹۶۷ توسط سازمان ملل هم مورد تایید قرار گرفته است و مردم فلسطین در سرزمین اشغال شده خود در حال دفاع هستند و اگر حق دفاعی هم قائل باشیم برای فلسطینی‌هاست و نه صهیونیست‌ها که سرزمینی را اشغال کرده و حالا مدعی دفاع از خود شده‌اند لذا مسئله‌ای که مطرح شده کاملا مخالف با موازین بین‌المللی است و نمی‌توان به هیچ‌عنوان آن را توجیه کرد.

پاک‌آیین تاکید کرد: بعد از این اتفاق در سازمان ملل قعطنامه‌ای علیه جنایات صهیونیست‌ها صادر شد و شخص گوترش دبیرکل سازمان ملل صریحا حق فلسطینی‌ها را برای دفاع از سرزمین اشغال شده خود به رسمیت شناخت و این‌ها همه مسائل جدیدی است که تا به حال سابقه نداشته و نشان‌دهنده آن است که رویکرد آمریکا و اروپایی‌ها رد شده است و در عین حال حضور مردم در سراسر جهان در میدان برای محکومیت اقدامات صهیونیست‌ها نشان‌دهنده آن است که آمریکایی‌ها و غربی‌ها منزوی شده‌اند و اقدامات آن‌ها در دفاع از رژیم صهیونیستی منطبق بر مبانی انسانی و قوانین بین‌المللی نیست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: