April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۴۳۸۹
۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
0
اين روزها تعداد موش‌ها در معابر پایتخت آنقدر زیاد شده که صدای مردم را درآورده و به نظر می‌رسد شهرداری موضوع را آنطور که باید جدی نگرفته است.

معابر پایتخت؛ پاتوق ثابتِ موش‌های ریز و درشت/ تلاش شهرداری برای حذف موش‌ها ناموفق بود!

آنقدر سر و صدا کرده اند که صدای همه مردم در برخی مناطق پایتخت را درآورده اند، حضورشان انگار در جوی‌ها و معابر تمامی ندارد و به نوعی هرجا زباله بیشتر باشد، این جانور موذی هم برای خوش جولان می‌دهد! البته تعدادشان از انگشتان یک دست بیشتر است و هر کدام از آن‌ها با خود مهمان‌هایی به همراه دارند؛ صحبت از موش‌هایی است که شاید شنیدن اسم آن هم برای خیلی‌ها عذاب آور باشد چه برسد به اینکه هرروز این موجود را در معبر ببیند یا با آن برخورد کند؛ حضور موش‌ها در معابر و جوی‌های پایتخت اصلا مربوط به امروز و دیروز نیست، متاسفانه روز به روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود به جای اینکه از رشد آن‌ها جلوگیری کرد!

فقط کافی است این روز‌ها در خیابان‌های شهر قدم بزنید تا از پرسه زدن بی‌محابای موش‌ها متعجب شوید و این پدیده زمانی نگران کننده می‌شود که مسئولان امر توجهی به این معضل زیست محیطی نکنند؛ همچنین باید گفت که متاسفانه در پی رشد قارچ گونه زباله گرد‌ها و یافتن زباله‌های تجدید پذیر از مخازن موجود در سطح شهر، در محیط پیرامون اغلب سطل‌های زباله، فضا آلوده شده و بستری مناسب برای حضور و بروز موش‌های فاضلاب ایجاد شده است. همانطور که در ابتدا گفتیم، سر و صدای ان جانور موذی زیاد است به قدری که صدایش به گوش شورای شهری‌ها هم رسیده است؛ نرجس سلیمانی عضو شورای شهر تهران بر این باور است که متاسفانه موش‌های فاضلاب در جوی‌های تهران جولان می‌دهند علت گسترده شدن موش‌ها عدم توجه به پسماند است. تفکیک زباله از مبدا می‌تواند در رفع مشکل موش‌ها تاثیر گذار باشد و اگر شهروندان هم زباله‌ها را جوی‌ها نریزند غذای مورد نیاز این جانور موذی تامین نمی‌شود.

در این راستا، مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شهرداری تهران روز گذشته در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد که درباره حضور موش‌ها در معایر پایتخت بار‌ها به شهرداری تهران تذکر دادیم حتی بازدید‌هایی هم از برخی مناطق داشتیم که متاسفانه تعداد این موش‌ها بسیار زیاد است؛ خود ما از این وضعیت انتقاد داریم و معاونت خدمات شهری شهرداری تهران باید به این مسئله خیلی جدی‌تر بپردازد، زیرا اگر به چنین معضلی بی توجهی شود، این موش‌ها را باید به وفور ببینیم؛ وی تاکید کرد که شهرداری تهران در زمینه از بین بردن جانوران موذی به خصوص موش‌ها موفق نبوده است البته لازم به ذکر است که برای مردم هم فرهنگ سازی لازم انجام شود، زیرا زمانی که شهروندان، میه فروشان و کسبه مواد غذایی و خوراکی را داخل معابر می‌ریزند، تعداد موش‌ها زیادتر می‌شود که نباید این کار را انجام دهند.

رییس کمیسیون محیط زیست، سلامت و خدمات شهری شورای شهر تهران معتقد است که خدمات شهری طرح‌هایی را برای حذف موش‌ها در معابر اجرایی کرده، اما کافی نیست و باید به سراغ روش‌های جدید و به روز برود؛ این اقدامات اصلا کفایت نمی‌کند؛ پراکندگی موش‌ها در مناطق مختلف تهران زیاد است و باید شهرداری موضوع را جدی بگیرد. سیستم‌های دفع زباله مجتمع‌های مسکونی، منافذ موجود در طبقات زیرین و تاسیسات، فاصله بین منازل و سطح آسفالت خیابان‌ها از جمله مواردی است که باعث ورود جوندگان موذی به منازل مسکونی می‌شود؛ با این اوصاف کارشناسان محیط زیست همواره تاکید کرده‌اند که جمعیت میلیونی موش‌های تهران، پس از آلودگی هوا، مهم‌ترین معضل پایتخت است. پیش‌تر گفته شده بود که بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون موش در فاضلاب شهری تهران تردد می‌کنند.

آنطور که به نظر می‌رسد، تلاش‌های شهرداری تهران کم یا زیاد، آنطور که باید نتیجه بخش نبوده آنقدر که علاوه بر مردم، مسئولان شهری هم تغییر یا نتیجه‌ای مفید ندیدند، جای سوال است که شهردار تهران و یا معاون خدمات شهری به چه علت به تذکر‌های نمایندگان مردم در شورا گوش نمی‌دهند؛ یا اگر هم گوش می‌دهند چرا کار مثبتی انجام نمی‌دهند! امیدواریم به زودی شاهد یک طرح و تدبیر مناسب برای حذف و یا کاهش جانوران موذی به ویژه موش‌ها از سطح شهر باشیم، زیرا پس از گذشت چندین سال هنوز شیوه‌های اجرایی مبارزه یکسان بوده و عدم به کارگیری تکنولوژی و علوم روز در این امر و تکیه کردن به روش‌های چند دهه گذشته نتوانسته این مبارزه را موفق سازد!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: