کد خبر: ۴۰۴۴۰۳
۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
0
حوالی ساعت ۸ شب، بساط گستران تئاترشهر کار خود را شروع می‌کنند و گویا قرار است فقط قانون از صبح تا عصر اجرا شود با این تفاوت که مسئول مربوطه در جریان است.

بی‌قانونی‌های شبانه توسط دستفروشان تئاتر شهر/ رنجبریان: مسئول تامین فضا نیستیم!

گشت و گذار و خریدن کردن، همیشه لذت بخش و هیجان آور است مخصوصا در مکان‌هایی که دستفروشان از همه نوع حضور دارند و تنوع و رنگارنگی در میانشان موج می‌زند، حالا محدوده‌هایی همچون تئاترشهر و هفت تیر و... چند سالی است که آوازه شان برای خرید کردن گوش بیشتر مردم را پر کرده، در بساط دستفروشان از شیر مرغ تا جان آدمی‌زاد هست و محال است که از مکانی گذر کنیم و بساط گسترده این فروشندگان سیّار را ندیده باشیم، اما همین بساط گستری و حضور دستفروشان موجب نارضایتی هم شده و سدمعبر‌هایی را ایجاد کرده است! با این حال، دستفروشی بخشی از نیاز‌های جامعه به ویژه نیاز به کار را پوشش می‌دهد و ضمن فراهم کردن زمینه امرار معاش و درآمد، به تامین مایحتاج اقشار کم درآمد نیز کمک می‌کند. تنوع اجناس و در دسترس بودن آن نیز یکی دیگر از علل استقبال از دستفروشان است.

در دوره‌های قبل مدیرریت شهری، مدیران بر آن بودند که وضعیت بی نظمی و تعدد زیاد دستفروشان را مورد بررسی قرار بدهند و به نوعی آن را ساماندهی کنند، اما خب به دلایلی که برای خودشان قانع کننده است نه مردم، به نتیجه نرسید و حتی وضعیت بدتر هم شد، افزون بر این در دوره ششم مدیریت شهری، بسیاری از مسئولان، ساماندهی تئاترشهر را در دستور کار خود قرار دادند و از آن به عنوان یک معضل جدی نام می‌برند! چندین بار هم طرح‌هایی را اجرایی کردند، اما آنطور که باید جدی گرفته نشد و باز هم پرونده بساط گستری در محدوده تئاتر شهر باز ماند، تا اینکه در چند ماه گذشته شاهد این بودیم که شهرداری تهران همراه با نیروی انتظامی به طور جدی به میدان آمدند و اطراف پارک دانشجو را از حضور هر نوع دستفروش پاکسازی کردند؛ مشکلی در این کار نیست و بسیار هم خوب است! اما نکته مهم این است که نیرو‌های شهربان و حریم بان در ساعاتی مخصوص در آن مکان حضور دارند و طبیعتا در آن ساعات فروشنده‌ای به خود اجازه بساط پهن کردن نمی‌دهد؛ دقیقا در ساعاتی که مردم از سرکار و دانشگاه و... برگشته اند؛ که همان ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه به بعد است، هیج نیروی شهربان حریم بانی وجود ندارد و باز هم شاهد جولان دستفروشان هستیم!

در این راستا، موضوع را با رنجبریان، مدیرعامل شرکت شهربان و حریم بان مطرح کردیم، او در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد که نیرو‌های ما فقط از صبح زود تا حدود ساعت ۲۰ در محدوده تئاترشهر حضور دارند و ما نمی‌توانیم آن‌ها را از صبح زود تا دیروقت سرکار نگه داریم! او در پاسخ به این سوال که شب مردم بیشتر بیرون می‌آیند و امکان بساط گستری وجود دارد، آیا برنامه‌ای دارید؟ گفت: خیر منطقه مورد نظر باید به ما مکان دهد که ما این دستفروشان را ساماندهی کنیم، شرکت شهربان و یا ساماندهی مشاغل که نمی‌تواند فضا ایجاد کند؛ این مناطق مورد نظر هستند که باید پای کار باشند، یک زمانی نزدیک خیابان قلمستان بساط گستری زیاد بود که منطقه مکانی در نظر گرفت و بساط گستران ساماندهی شدند، این کار باید باز هم انجام شود همچنین در خصوص میدان هفت تیر هم هنوز کاری انجام ندادیم و باید به زودی فکری برای دستفروشان آن محدوده بکنیم تا وضعیت بدتر نشود.

با توجه به این مصاحبه؛ باید گفت که چرا باید طرحی اجرا شود که بازدهی آنچنانی ندارد؟ چرا نیرو‌های شهرداری دقیقا ساعاتی حضور پیدا نمی‌کنند که امکان بساط گستری وجود دارد؟ آیا این کار صرفا به نمایش گذاشتن نیست؟ علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران بار‌ها درباره ساماندهی این افراد تذکر داده و به تازگی اعلام کرده که این قشر زحمتکش قابل احترام هستند، چراکه مخارج خانواده‌هایشان از این طریق تأمین می‌شود؛ لذا باید فضایی برای دست‌فروشان ایجاد شود. در مجموع تاکید دارم که حقوق عمومی مردم نسبت به اشخاص، اولویت دارد؛ حالا به نظر بهتر نیست بعد این همه تاکیدات، طرحی را به طور مناسب عملی کنند؟ شعار و تذکر صرفا برای ساماندهی که کفایت نمی‌کند!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: