April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۴۴۴۵
۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
0
ناظر اماکن میراثی و تاریخی اوقاف فارس، درباره دپوی فاضلاب در فضای کشف شده زیر مسجد وکیل توضیحاتی ارائه داد.
دپوی فاضلاب در فضای کشف شده زیر مسجد وکیل/ واقعیت چیست؟

چند روز گذشته گزارشی مبنی بر دپوی فاضلاب شهری در آب انبار مسجد وکیل شیراز در برخی رسانه‌ها منتشر شد که با توجه به اهمیت و تشریح ابعاد این موضوع پیگیری‌هایی انجام شد.

محمدرضا اسفندی ناظر اماکن میراثی و تاریخی اوقاف فارس، با بیان اینکه مسجد وکیل در دوران زندیه سال ۱۱۸۷ ه. ق ساخته شده و طی گذشت زمان مورد مرمت قرار گرفته است، اظهار کرد: حدود ۹۰ سال پیش در ضلع شرقی مسجد سرویس بهداشتی ساخته شده که فضایی در زیرآن برای جمع شدن و تخلیه فضولات که در اصطلاح به آن «سِپتیک» می‌گوییند، تعبیه شده بود.

او با بیان اینکه از حدود ۶ ماه گذشته احیای سرویس بهداشتی مسجد وکیل با تعامل و همکاری شهرداری شیراز در دستور کار قرار گرفت، اضافه کرد: در روند اجرای این طرح، با درخواست اوقاف گمانه‌ای زیر سرویس بهداشتی برای بررسی بیشتر زده شد که متوجه دپوی فاضلاب سرویس بهداشتی در سپتیک شدیم و تا امروز هیچ کس از وجود این تونل‌ها و سپتیک خبر نداشت چراکه صرفا یک سوراخ برای ورود لوله جهت خالی کردن فاضلاب وجود داشته و دسترسی به بخش زیرین میسر نبوده است.

دپوی فاضلاب زیر مسجد وکیل

اسفندی با اشاره به رسوخ رطوبت ناشی از سرویس بهداشتی به دیگر بخش‌های مسجد، گفت: با کشف این سپتیک و بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم که نم و رطوبت زیر سرویس بهداشتی در حال انتقال به بخش‌های دیگر مسجد است از این رو با توجه به حضور استاندار فارس در مسجد و صدور دستور برای احیای سرویس بهداشتی، جلساتی با اداره کل میراث فرهنگی برای تصمیم گیری برگزار شد که پس از بررسی‌های لازم، تصمیم بر خارج کردن این فضای آجری از حالت سپتیک اتخاذ شد.

اسفندی با بیان اینکه کار مرمت این سرویس بهداشتی جهت کار مطالعاتی فضای کشف شده زیر آن متوقف شده است، اظهار کرد: از زمان کشف فضای سپتیک و اطلاع از دپوی فاضلاب دستور توقف استفاده و مرمت سرویس بهداشتی به دلیل انجام کار مطالعاتی و آسیب نرساندن به دیگر قسمت‌های مسجد صادر شد.

دپوی فاضلاب در فضای کشف شده زیر مسجد وکیل/ واقعیت چیست؟

او ادامه داد: با حضور نماینده فرمانداری شیراز، استانداری فارس و اداره آب و فاضلاب تصمیم بر ایجاد سپتیک جدید در خروجی شبستان شرقی خارج از فضای مسجد مطابق با مشخصات فنی و استاندارد مورد تایید میراث فرهنگی و انتقال فاضلاب سرویس بهداشتی از طریق کوچه قلوه سنگی به فاضلاب شهری خیابان طالقانی گرفته شد.

ناظر اماکن میراثی و تاریخی اوقاف فارس، حفاظت از بنا‌های تاریخی را اولویت این اداره دانست و گفت: ماهیت این سپتیک و اینکه آب انبار بوده، هنوز مشخص نیست از این رو در آینده نزدیک با انجام فعالیت مطالعاتی در این محل کشف شده به حقایقی دیگر از مسجد وکیل دست پیدا کنیم.

اسفندی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: طی چند سال اخیر متوجه رطوبت در لایه‌های پایین دست گاوچاه در ضلع شمالی مسجد شدیم بنابراین به دنبال علت این رطوبت بودیم که با کشف این سپتیک و انجام اقدامات موثر، امیدواریم شاهد کاهش رطوبت و آسیب نرساندن به دیگر قسمت‌های مسجد باشیم.

پیگیری‌ها در خصوص پاسخ شهرداری پیرامون در اختیار گذاشتن پمپ لجن‌کش به میراث فرهنگی همچنان ادامه دارد و متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: