April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۴۴۶۱
۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
0
به گفته امیرعلی طاهرزاده مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در هفدهمین نمایشگاه بین المللی معدن و صنایع معدنی، این شرکت با تولید 11 میلیون تن کنسانتره در سال 1401 بزرگترین تولید کننده کنسانتره کشور است.

چادرملو با تولید 11 میلیون تن کنسانتره بزرگترین تولید کننده کنسانتره کشور

امیرعلی طاهرزاده مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در هفدهمین نمایشگاه بین المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین آلات، تجهیزات و صنایع وابسته با بیان اینکه چادرملو به عنوان یکی از بنگاه های بزرگ اقتصادی کشور در زنجیره تولید فولاد در حال فعالیت است، افزود: مجموعه معدنی و صنعتی چادرملو با تولید 11 میلیون تن کنسانتره در سال 1401 در حال حاضر به عنوان بزرگترین تولید کننده کنسانتره کشور شناخته شده است.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در ادامه افزود:  تمام تلاش مجموعه شرکت این است که زنجیره فولاد را بخصوص در حوزه صنایع پایین‌دست و بر مبنای توسعه هوشمند و هدفمند تکمیل کنیم.

 

۳۵ طرح با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۵ میلیارد یورو در مجموعه چادرملو در حال اجراست

طاهرزاده با اشاره به اینکه در حال حاضر نزدیک به ۳۵ طرح با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۵ میلیارد یورو در مجموعه چادرملو در حال اجراست، از اشتغال‌زایی مستقیم 8 هزار نفر در این طرح‌ها خبر داد.

مدیرعامل شرکت چادرملو در ادامه ضمن تاکید بر اینکه تمام تلاش ما این است که در سال جاری چند طرح را به بهره‌برداری برسانیم، گفت: از جمله این طرح ها می توان به طرح کنسانتره ۱ میلیون‌تنی عصر نوین بهاباد اشاره کرد که ۶۲ درصد سهام آن متعلق به مجموعه چادرملو است و با سرمایه‌گذاری بالغ بر دو هزار و دویست میلیارد تومان در سه‌ماهه چهارم سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید. 

طاهرزاده سپس به طرح گندله چهار میلیون‌تنی به عنوان دیگر پروژه مجموعه چادرملو اشاره کرد و افزود این طرح با مشارکت مجموعه غدیر در حال اجراست که می‌تواند این دو مجموعه در جهت تکمیل زنجیره ارزش چادرملو کمک بکند.

 

ساخت نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در ادامه به بحث زیرساخت‌ها پرداخت و گفت:  یکی از گلوگاه‌های اصلی اجرای طرح‌های توسعه‌ای در شرایط فعلی زیرساخت‌ها هستند که مهم‌ترین آنها برق است و در این رابطه نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی به‌صورت ای بی سی در مجتمع صنعتی در حال اجراست؛ فاز اول نیروگاه در بخش گازی نزدیک به ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیشرفت فاز دوم گازی هم نزدیک به ۲۰ درصد است. تلاش ما این است که بتوانیم این نیروگاه را قبل از پیک برقی که برای سال آینده متصور هستیم وارد مدار کنیم و به‌صورت خود تأمین بخشی از نیروی برق خود را اجرایی کنیم.

 

احداث یک نیروگاه خورشیدی 100 مگاواتی

امیرعلی طاهرزاده، افزود: علاوه‌ بر طرح های فوق، احداث یک نیروگاه خورشیدی 100 مگاواتی را در منطقه خضر آباد یزد پیش بینی و در دست اقدام داریم که قرار است ظرف مدت ۱۹ ماه با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۶۰ میلیون یورو راه‌اندازی کنیم و با این کار به‌نوعی صنعت سبز را هم در بخش‌های مختلف صنعت فولاد جاری کنیم.

مدیرعامل شرکت چادرملو، گفت: در شرایط فعلی یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی به‌صورت سیکل ترکیبی در منطقه اردکان در مجاورت مجتمع صنعتی در حال فعالیت است و از آنجایی که نیاز ما در حال حاضر ۲۱۰ مگاوات است، مازاد آن در شبکه سراسری تزریق می‌شود تا مشکلات برق داخل کشور تا حدودی مرتفع شود؛ با احداث نیروگاه جدید که به‌صورت خود تأمین است عملاً فکر می‌کنم عدم نفع ناشی از عدم تولیدی که در سال های ۱۴۰۲، ۱۴۰۱ و حتی ۱۴۰۰ بر شرکت متأثر بود به حداقل ممکن برسد.

وی افزود: علاوه بر نیروگاه خورشیدی صد مگاوات که در حال اجرای آن هستیم،  ۳۰ مگاوات دیگر هم در برنامه‌هایمان هست که دو مگاوات آن به بهره‌برداری رسیده و برندگان مناقصه دو نیروگاه ۱۰ مگاوات جدید در مناطق بهاباد و اردکان هم مشخص شده‌اند و با اجرای این طرح ها عملاً مجموعه چادرملو صاحب صد و سی مگاوات نیروگاه خورشیدی خواهد شد.

طاهرزاده در ادامه با بیان اینکه تکنولوژی تولید فولاد در مجموعه چادرملو یک تکنولوژی تقریباً به روزی است تاکید کرد: تمام تلاش ما در مجموعه چادرملو این است که تا جایی که ممکن است مصرف انرژی را در بخش‌های مختلف مخصوصاً در برق، گاز و آب به حداقل ممکت برسانیم.

 

 

انتقال آب خلیج‌فارس به منطقه اردکان به مسافت ۸۲۰ کیلومتر

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت: مجموعه چادرملو در مشارکتی با مجموعه واسکور در انتقال آب خلیج‌فارس به منطقه اردکان به مسافت ۸۲۰ کیلومتر مشارکت کرده تا بتوانیم حداقل استفاده را از آب های زیرزمینی در بخش های مختلف داشته باشیم و به‌نوعی نگهداشت و حفظ ذخایرآبی را برای آیندگان در پی داشته باشد.

 

افزایش سرمایه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

امیرعلی طاهرزاده در رابطه با افزایش سرمایه این شرکت با بیان اینکه در گام اول و تا کنون نوزده هزار و دویست و پنجاه میلیارد تومان افزایش سرمایه داشتیم، افزود: در پی آن هستیم که افزایش سرمایه شرکت تا بیست و هفت هزار و صد پنجاه میلیارد تومان انجام شود و در این رابطه در حال رایزنی و مذاکره با سهام‌داران هستیم.

 

رکورد تولید فولاد و آهن اسفنجی علی رغم محدودیت های انرژی

مدیرعامل چادرملو ادامه داد: به همت تمام همکارانمان، ما در سال ۱۴۰۱ موفق شدیم در دو تا از چهار واحد تولیدی خود رکورد تولید شرکت از ابتدای شروع بهره‌برداری تا کنون را محقق کنیم، در واحد فولادسازی خود برای اولین‌بار علی‌رغم محدودیت‌هایی که در بخش انرژی وجود داشت به رکورد یک میلیون هشتصد هزار تن فولاد رسیدیم، در بخش آهن اسفنجی هم برای اولین‌بار علی‌رغم محدودیت‌هایی که در بخش گاز وجود داشت به تولید حدود یک میلیون ششصد و پانزده هزار تن رسیدم. در بخش گندله حفظ تولید را انجام دادیم. در بخش کنسانتره هم علی‌رغم مشکلاتی که در سطح کشور وجود داشت بزرگ‌ترین تولیدکننده کنسانتره کشور با تولید یازده میلیون تن کنسانتره شدیم.

 

بیشتر بخوانید: نوچاد آغاز مسیر نوآوری شرکت چادرملو(+فیلم)

 

کاهش قیمت تمام شده و افزایش بهروری

طاهرزاده گفت: تمام تلاش شرکت معدنی و صنعتی چادرملو این است که در شرایط فعلی و باتوجه‌به سرعت جهانی‌شدن که در بخش‌های مختلف وجود دارد بتوانیم قیمت‌های تمام شده را کاهش و بهره‌وری را در بخش‌های مختلف افزایش بدهیم. در این رابطه فعالیت‌هایی را در بخش لجستیک و حمل مواد از معدن به کارخانه که حدوداً دویست و سی کیلومتر فاصله هست در حال اجرا داریم. تقریباً سیصد و پنجاه واگن خریداری کردیم. پیش‌بینی می‌کنیم در برنامه جاری خود این عدد را به ۵۵۰ واگن برسانیم. علاوه‌ برآن مشکلاتی که در لوکوموتیو و جابه‌جایی واگن‌ها وجود دارد که مذاکراتی را با سازنده‌های لوکوموتیو انجام دادیم تا بتوانیم ۱۰ دستگاه لوکوموتیو را به‌عنوان کشنده در این بخش برای شرکت خریداری کنیم تا بتوانیم قیمت‌های تمام شده را کاهش دهیم و حمل و نقل بار از مسیر جاده‌ها را به حداقل ممکن برسانیم. در شرایط فعلی حداقل ۷۵ درصد بار کنسانتره کشور از طریق ریل و ۲۵ درصد آن از طریق کامیون‌ در حال جابجایی است که سعی می‌کنیم این را به جهت کاهش قیمت تمام شده با افزایش سهم ریلی کاهش بدهیم.

 

ساخت دو کلاس ۱۵ و ۱۷ کلاسه را در اردکان با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان

مدیرعامل چادرملو در رابطه با  بحث مسئولیت‌های اجتماعی با تاکید بر اینکه تمام تلاش ما این است که بتوانیم مسئولیت‌های اجتماعی را با اولویت بهداشت و بعد آموزش انجام بدهیم، افزود:  با سیاستی که هیئت‌مدیره محترم شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اتخاذ کرده، تمام تلاشمان این است بودجه‌ای را که مجمع در اختیار بخش‌های مختلف قرار داده را به شکلی موثر و اثربخش مورد استفاده قرار دهیم؛ در این راستا در حال حاضر ساخت دو کلاس ۱۵ و ۱۷ کلاسه را در اردکان با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان آغاز کرده ایم و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال بتوانیم به رشد قابل‌قبولی برسیم و حتی مدارس را به بهره‌برداری برسانیم چون موضوع آموزش برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است. در بخش بهداشت هم در بحث تجهیز بیمارستان ضیایی به‌عنوان بیمارستان دولتی که در شهرستان اردکان در حال فعالیت است، هماهنگی جهت تامین اعتبار و تکمیل بخش اورژانس این بیمارستان در دست انجام است. علاوه بر این یک دستگاه دیالیز برای بیمارستان بهاباد خریداری کرده ایم.

 

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، یک شرکت بورسی است که در خردادماه سال ۱۳۷۱ معادل با ژوئن ۱۹۹۲ میلادی تأسیس شده‌است. این شرکت اکنون به دو بخش معدنی و صنعتی قابل تفکیک می‌باشد که شرکت معدنی از مرحله استخراج سنگ تا تولید کنسانتره و بخش صنعتی از تولید گندله تا فولاد را شامل می‌شود.

مواد اصلی تولیدشده در شرکت معدنی چادرملو، شامل بیش از ده میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن و حدود یک میلیون و دویست هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی شده برای کوره‌های بلند در سال است که در رونق اقتصاد کشور و صادرات به منطقهٔ خاورمیانه نقش بسزایی ایفا می‌کند. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سنگ‌آهن در ایران است که با بهره‌برداری از واحدهای فولادی خود توانسته زنجیره تولید فولاد را از استخراج سنگ‌آهن تا نورد محصولات پایانی فولاد تکمیل کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: