April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۴۵۵۸
۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
0
در این گزارش مروری بر برد‌های خاطره‌انگیز تیم‌های ایرانی در انواع بازی‌های آسیایی شامل جام‌در جام، جام باشگاه‌ها و لیگ قهرمانان طی چند دهه اخیر خواهیم داشت.

خاطره‌بازی با آتش‌بازی نمایندگان ایران

وقتی حدود دو هفته قبل سپاهان در ازبکستان موفق شد ۳ بر یک تیم آلمالیق را شکست دهد همه این پیروزی را یک بُرد خوب مقابل تیم سخت‌کوش ازبکستانی توصیف می‌کردند و فکر نمی‌کردند در بازی برگشت نتیجه عجیب ۹ بر صفر رقم بخورد. آن‌هم در شرایطی که سپاهان ۱۲ گل به ثمر رساند که ۲ گل با کمک داور ویدئویی و یک گل هم در لحظه به‌خاطر آفساید مردود شد. جالب‌تر این‌که بازی تا حدود دقیقه ۶۰ روند معمولی داشت و خیلی‌ها تصور می‌کردند سپاهان بعد از یک شوک به‌خاطر رای انضباطی بازی با الاتحاد و همین‌طور شکست لحظه آخری مقابل ملوان، چندان انگیزه‌ای نداشته باشد.

اما کسانی‌که بیننده این بازی بودند در ۳۰ دقیقه آخر جشنواره‌ای جذاب از انواع گل‌ها را تماشا کردند و شب خاطره‌انگیزی برای هواداران سپاهانی که برای تماشای بازی ناچار بودند به جای ورزشگاه خودی به آزادی بروند رقم خورد. این نتیجه جالب و غیرمنتظره بهانه‌ای شد تا مروری بر برد‌های خاطره‌انگیز تیم‌های ایرانی در انواع بازی‌های آسیایی شامل جام‌در جام، جام باشگاه‌ها و لیگ قهرمانان طی چند دهه اخیر داشته باشیم. با ما باشید.

ملوان بندرانزلی ۱۲ ویکتوری مالدیو صفر

سال ۱۳۶۴

شاید کمتر به یاد داشته باشیم، اما در عین تعجب بهترین برد باشگاهی در آسیا در بین تیم‌های ایرانی متعلق است به تیم فوتبال ملوان بندرانزلی که در سال ۱۹۸۶ توانست با نتیجه عجیب ۱۲ بر صفر ویکتوری مالدیو را شکست دهد. در این بازی محمد احمدزاده مهاجم فراموش‌نشدنی این تیم با ۹ گلی که به ثمر رساند رکوردی تاریخی را در فوتبال ایران به نام خودش ثبت کرد.

پرسپولیس ۹ پنجاب پاکستان صفر

سال ۱۳۶۹

پرسپولیس در آذر سال ۶۹ یکی از یک طرفه‌ترین برد‌های تیم‌های ایرانی در بازی‌های آسیایی را رقم زد. در بازی این تیم برابر رقیب پاکستانی، فرشاد پیوس به تنهایی ۷ گل به‌ثمر رساند و محرمی و شیرمحمدی هم دو گل دیگر را زدند. فرشاد پیوس با ۷ گل جزو بهترین‌های آسیا در این زمینه است. گلزن مادرزادی که لقب «فرشاد آقای گل» برازنده‌اش بود.

استقلال ۸ هومنتن لبنان صفر

سال ۱۳۷۸

آبی‌ها در شهریور ۷۸ در دو بازی ۱۵ گل به نماینده نگون‌بخت لبنان زدند. آن‌ها در ابتدای شهریور در آزادی، تیم حریف را با ۷ گل گلباران کردند، اما در بازی برگشت و در شرایطی که همه‌چیز متعادل پیش می‌رفت مرحوم ناصر حجازی، فرهاد مجیدی را که نیمکت نشین کرده بود به بازی فراخواند تا جشنواره گل‌های استقلال با درخشش فرهاد رقم بخورد.

فولاد ۶ القادسیه لبنان صفر

سال ۱۳۸۳

فولاد در دهه ۸۰ تیمی جوان، جنگنده و پر از پدیده بود که با مربیان کروات بازیکن‌ساز، خوب نتیجه می‌گرفت. برای سال‌ها به‌خصوص در زمان برانکو بدنه اصلی تیم ملی بازیکنان فولاد بودند که البته چندان قدر خودشان را هم ندانستند و از میرزاپور و بداوی تا کعبی، خزیراوی، کلاه‌کج، کاملی‌مفرد و... کم و بیش هیچ کدام موفقیت مستمری نداشتند. بازی فولاد با القادسیه لبنان اولین بازی این تیم در آسیا بود و شروعی توفانی برای نماینده تازه‌نفس کشورمان. اصغر رامشگر، میثم سلیمانی، علی بداوی، مجاهد خضیراوی، نادر احمدی و پژمان منتظری گل‌های فولاد را زدند. اما برخلاف این شروع جالب، فولاد در آن سال خوب نتیجه نگرفت و عجیب‌تر این‌که همین القادسیه هم از گروه‌شان صعود کرد.

پرسپولیس ۶ الشباب عربستان یک

سال ۱۳۹۱

در آن سال قرمز‌ها روز‌های عجیبی را سپری می‌کردند. بعد از چند باخت به استقلال توانسته بودند با درخشش ایمون زائد درحالی‌که ۱۰ نفر بودند در ۱۰ دقیقه برنده دربی باشند و همین ایمون زائد مقابل الشباب هم هت‌تریک کرد تا یک برد جالب برای پرسپولیسی رقم بخورد که آن سال نه در آسیا عنوانی کسب کرد نه در لیگ برتر. این تیم هر چند قهرمان نشد، اما نتایج عجیب و جالبی را رقم زد. زائد هم طی یک نیم فصل با سه هت‌تریک در تاریخ پرسپولیس جاودانه شد.

پرسپولیس ۵ الیمای قزاقستان صفر

سال ۱۳۷۵

یکی از خاطره‌انگیزترین بازی‌های تاریخ پرسپولیس، آن‌هم در شرایطی که قرمز‌ها در بازی رفت با سه گل شکست خورده بودند و برای صعود نیاز به بردی با اختلاف ۴ گل داشتند. در این بازی کریم باقری در همان دقایق اول بازی یک پنالتی را خراب کرد. با این‌حال سانتر‌های میناوند، درخشش دایی و باقری در ادامه و جو وحشتناک ورزشگاه علیه رقیب همه دست به دست هم داد تا شاهد کامبک رویایی سرخ‌ها باشیم.

استقلال ۵ الریان قطر صفر

سال ۱۳۹۸

آبی‌پوشان پایتخت برای صعود به مرحله گروهی لیگ‌قهرمانان آسیا در این سال باید از سد ستاره گران قیمت الریان قطر می‌گذشتند و آن‌ها را شکست می‌دادند. تیم فوتبال استقلال موفق شد در دور دوم مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا با نتیجه ۵ بر صفر الریان را شکست دهد و راهی مرحله گروهی شود. در این بازی دیاباته یک گل، قائدی ۲ گل و ارسلان مطهری ۲ گل به ثمر رساندند. استقلال در این دوره با صعود از گروهش، در مرحله یک هشتم نهایی نتوانست در برابر پاختاکور ازبکستان به پیروزی برسد و حذف شد.

سپاهان اصفهان ۵ الجزیره امارات صفر

سال ۱۳۸۷

سپاهانی‌ها هم در طول تاریخ حضور خودشان در آسیا، دومرتبه تیم رقیب خودشان را ۵ گله کردند. آن‌ها ابتدا در سال ۲۰۰۶ توانستند الاتحاد سوریه را با گل‌های عبدالوهاب ابوالهیل، محمد نوری (۲ گل) و عماد رضا (۲ گل) شکست دهند و سه سال بعد الجزیره امارات را با گلزنی احمد جمشیدیان (۲ گل)، توره، یانوش و جواد کاظمیان از میان برداشتند تا یکی از بهترین پیروزی‌های خود در آسیا را با شکست دو تیم سوری و اماراتی ثبت کرده باشند.

پرسپولیس ۵ الوکره قطر یک

سال ۱۳۷۹

پرسپولیس برد‌هایی با اختلاف ۴ گل در بازی‌های آسیایی زیاد دارد به‌خصوص در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ شمسی، با این‌حال هر چه فوتبال در آسیا حرفه‌ای‌تر شد و تیم‌ها سرمایه‌گذاری بیشتری برای خرید بازیکنان بزرگ کردند، چنین نتایجی کم رنگ‌تر شد. یکی از پرسپولیس‌های جذاب سالی بود که این تیم در دو بازی رفت و برگشت به الوکره ۹ گل زد، همین تیم الهلال را هم با ۳ گل شکست داد و افسوس که در لحظات آخر نیمه‌نهایی از صعود به فینال بازماند و به مقام سومی بسنده کرد.

ذوب‌آهن ۵ بنیادکار ازبکستان ۲

سال ۱۳۹۴

ذوب‌آهن در لیگ‌قهرمانان سال ۲۰۱۶ میلادی، سابقه زدن ۵ گل را به تیم قدرتمند بنیادکار ازبکستان دارد، روزی که این تیم اصفهانی با نتیجه ۵ بر ۲ بنیادکار را شکست داد و پرگل‌ترین دیدار خود را با نام این تیم ازبکستانی رقم زد. در این بازی دانیال اسماعیلی‌فر، وحید محمدزاده، مهدی رجب‌زاده، کاوه رضایی و مرتضی تبریزی گل‌های ذوب‌آهن را به ثمر رساندند و این بهترین پیروزی آن‌ها طی حضورشان در آسیا بود.

استقلال ۵ الاهلی عربستان ۲

سال ۱۴۰۰

استقلال در اولین بازی مرحله گروهی در مقابل الاهلی‌عربستان توانست با نتیجه قاطع ۵ بر ۲ به برتری برسد. تیم فرهاد مجیدی در این بازی با یک نمایش تماشایی، الاهلی را در عربستان شکست داد و به علت تفاضل گل بهتر نسبت به الدحیل در همان روز اول، صدرنشین گروه C رقابت‌ها شد. اولین گل استقلال را در این بازی، فرشید اسماعیلی در دقیقه ۵ به ثمر رساند، اما تا پایان نیمه اول، نتیجه یک بر یک مساوی شد. محمد نادری در دقیقه ۵۴، مهدی قائدی در دقیقه‌های ۶۷ و ۸۶ و دیاباته در دقیقه ۸۹، دیگر گل‌های استقلال را به ثمر رساندند. استقلال در این دوره از لیگ قهرمانان آسیا، بعد از صعود از گروهش در مرحله یک هشتم نهایی با نتیجه ۲ بر صفر به الهلال باخت و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

پرسپولیس ۴ گوآی هند صفر

سال ۱۴۰۰

برد با ۴ گل نتیجه چندان رویایی و تکرارنشدنی نیست، اما دلیل این‌که یاد آن بازی کردیم شرایط خاص حاکم برآن بود. در روز‌های اوج پاندمی کرونا که یک سویه جدید از هند در تمام دنیا باعث وحشت شده بود، پرسپولیس به هند رفت تا بازی‌های دورگروهی به صورت متمرکز انجام شود. مغانلو، ترابی، آل‌کثیر و کامیابی‌نیا گل‌های سرخ‌پوشان را به‌ثمر رساندند و در بقیه بازی‌ها هم نتایج خوبی توسط نماینده ایران کسب شد. اما بازگشت آن‌ها به ایران توام شد با قرنطینه تیم تا اگر ناقل هستند ویروس را از هند به کشور منتقل نکنند.

سپاهان ۴ العین امارات صفر

۱۳۹۸

این پیروزی شیرین به سلام دوباره و محکم زرد‌های اصفهان به آسیا معروف شد. نماینده فوتبال کشورمان بعد از غیبت چندین ساله، دوباره راهی لیگ‌قهرمانان آسیا شد. سپاهانی‌ها در این دوره مقابل العین امارات قرار گرفتند و در نهایت تبدیل به تنها نماینده برنده ایران در هفته اول رقابت‌ها شدند. در دیدار سپاهان و العین به ترتیب محمد محبی، کی روش استنلی، سروش رفیعی و محمد طیبی برای سپاهان گلزنی کردند تا نماینده کشورمان با نتیجه ۴ بر صفر در امارات موفق به شکست العین شود.

سپاهان ۴ السد قطر صفر

سال ۱۳۹۳

سپاهان در پنجمین دیدار مرحله گروهی لیگ‌قهرمانان آسیا در آن دوره در ورزشگاه فولاد شهر به مصاف السد قطر رفت. به رغم بازی خوب این تیم اصفهانی در نیمه اول، دو تیم با نتیجه مساوی به رختکن رفتند. در نیمه مربیان، برنده مطلق بازی زلاتکو کرانچار بود. طلایی‌پوشان اصفهانی بازی را توفانی آغاز کردند و در همان دقیقه ۴۷ با شوت سرکش مهدی شریفی به گل اول بازی دست پیدا کردند. گل‌های بعدی بازی هم توسط شریفی در دقیقه ۵۵، جواهیر سوکای در دقیقه ۶۵ و گل به خودی السدی‌ها در دقیقه ۹۲ به ثمر رسید.

استقلال ۳ نوف‌باخور ازبکستان صفر

سال ۱۳۷۵

سال ۷۵ استقلال که ۴ بر یک در بازی رفت به حریف باخته بود نیاز به یک معجزه داشت تا بتواند به مرحله بعدی برود. برد ۳ بر صفر مقابل نوف‌باخور که این روز‌ها به نوبهار تغییر اسم داده عیار استقلال را نشان داد تا یک برد خاطره‌انگیز و تاریخی رقم بخورد.

منبع: زندگی سلام

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: