May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۴۵۹۹
۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵
0

صندوق‌های بخشی در صنایع متعدد و بخش‌های مختلفی از اقتصاد کشورها، فعالیت می‌کنند. فعالیت این صندوق‌ها بستری برای کسب سود متمرکز از یک صنعت ویژه یا بخشی مشخص از اقتصاد، فراهم کرده است. به همین دلیل، این صندوق‌ها به سرعت در سراسر جهان، محبوبیت بالایی کسب کردند. یکی از صندوق‌های بخشی پرطرفدار در سراسر جهان، در صنعت خودرو و نمادهای مربوط به آن فعالیت می‌کند. در ادامه این مطلب با صندوق‌های بخشی خودرویی آشنا خواهیم شد.

آشنایی با صندوق بخشی خودرویی

همان طور که می‌دانید صندوق‌های بخشی، صندوق‌هایی هستند که دارایی سرمایه‌گذاران خود را به صورت متمرکز به یک صنعت خاص یا بخشی معین از اقتصاد کشور، اختصاص می‌دهند. با این استراتژی، هر سرمایه‌گذار می تواند بدون مواجه شدن با چالش‌هایی چون پایش مداوم بازار سرمایه، نوسان‌گیری، استفاده از ابزارهای تحلیلی و ... از مزایای یک سرمایه‌گذاری متمرکز بهره‌مند شود. به علاوه، این صندوق‌ها می‌توانند پس از جمع‌آوری دارایی سرمایه‌گذاران، آن را به بخش‌های مختلف اقتصاد کشور تزریق کنند و منابع مالی مورد نیاز آن‌ها را فراهم کنند. با این کار علاوه بر سهیم بودن در حرکت چرخ‌دنده‌های اقتصادی، برای سرمایه‌گذاران خود بازدهی چشمگیری فراهم خواهند کرد.

با توجه به مواردی که اشاره کردیم، فعالیت صندوق‌های بخشی می‌تواند فرصتی دو جانبه برای صنایع مختلف و سرمایه‌گذاران باشد. سرمایه‌گذاران پیش از صندوق‌های بخشی، فرصت چندانی برای کسب سود متمرکز از پتانسیل‌های رشد یک صنعت نداشتند. به همین دلیل اگر وضعیت صنعتی را خوشبینانه پیش‌بینی می‌کردند، منابع مالی خود را به خرید سهام شرکت‌های کوچک و بزرگ صنعت مذکور اختصاص می‌دادند. این سرمایه‌گذاران مدیریت سبد دارایی را هم به صورت یک وظیفه روزانه برعهده دارند و در پی نوسانات بازار یا نوسانات اقتصادی، باید شخصا تصمیم‌گیری کنند. فرصتی که صندوق‌های بخشی برای سرمایه‌گذاری فراهم کردند، منفعت بالایی برای این دسته از سرمایه‌گذاران داشت.

همان طور که می‌دانید، عملکرد صنایع مختلفی که در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند، یکسان نیست. این صنایع اثر متفاوتی بر شاخص کل بازار دارند و سهم آن‌ها از معاملات روزانه بازار هم متغیر است. با این حال، برخی از این صنایع همواره مورد استقبال فراوانی قرار می‌گیرند. صنعت خودرو و قطعات، با ۳۸ نماد فعال در بازار سرمایه یکی از صنایعی است که سرمایه‌گذاران، تمایل بالایی به معامله نمادهای آن نشان می‌دهند. در همین راستا، سرمایه‌گذاران حقیقی علاقه زیادی به معامله نمادهای این گروه نشان می‌دهند. تا جایی که بعد از بررسی گزارش‌های بازار سرمایه می‌توان گفت در پنج سال گذشته گروه خودرو 5/7 درصد از ارزش معاملات بازار را به خود اختصاص داده است.

این آمارها، از فرصت مناسب این صنعت برای فعالیت‌های صندوق‌های بخشی خودرو حکایت می‌کند. با فعالیت این صندوق‌ها، منابع مالی سرمایه‌گذاران به صنعت خودرو راه می‌یابد و از رشد این صنعت، بازدهی چشمگیری نصیب آن‌ها خواهد شد.
توجه داشته باشید که صندوق‌های بخشی نسبت به دیگر صندوق‌‌های فعال در بازار سرمایه ریسک قابل توجهی دارند. این صندوق‌ها سبد دارایی متمرکزی دارند و در صورت نوسانان صنعت مورد نظر، ممکن است سرمایه افراد با نوسان قابل توجهی مواجه شود. به علاوه، گروه خودرو هم نوسان بالایی در بازار سرمایه دارند. با این حال، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و استفاده از خدمات یک تیم حرفه‌ای مدیریت دارایی، می‌تواند در کنترل این نوسانات و استفاده از پتانسیل‌های کسب سود بازار خودرو، راهکاری مناسب باشد. فعالیت صندوق بخشی در گروه خودرو، احتمالا اثری چشمگیر در بهبود کارایی این صنعت هم خواهد داشت.

سبد دارایی صندوق بخشی خودرو

صندوق‌های بخشی ساز و کاری متفاوت نسبت به دیگر صندوق‌های فعال در بازار سرمایه دارند. در واقع استراتژی ترکیب دارایی این صندوق، نسبت به دیگر صندوق‌های بازار متفاوت است. دست کم ۷۰ درصد از سبد دارایی این صندوق باید به سهام شرکت‌های ممتاز در گروه صنعتی مورد نظر، اختصاص یابد. در واقع این صندوق‌ها به صورت متمرکز به صنعت مورد نظر وارد می‌شوند. مابقی منابع صندوق می‌تواند با محدودیت‌هایی به دارایی‌های دیگری چون اوراق بهادار با درآمد ثابت، سپرده‌های بانکی و ... اختصاص می‌یابد. این محدودیت‌ها شرایطی فراهم می‌کنند که صندوق، استراتژی سرمایه‌گذاری متمرکز خود را ادامه دهد.

معامله صندوق بخشی برای چه سرمایه‌گذارانی مناسب‌تر است؟

صندوق‌های بخشی ، فرصتی طلایی برای کسب سود از صنایع مختلف در بازار سرمایه است. با این حال نمی‌توان از ریسک این صندوق‌ها چشم پوشید. البته این ریسک، زمینه‌ساز کسب بازدهی بالا خواهد بود. با این حال اگر ریسک‌ این سرمایه‌گذاری را می‌پذیرید، صندوق بخشی می‌تواند تجربه‌ای ویژه از کسب سود متمرکز را برای شما رقم بزند.
به علاوه، اگر آینده درخشانی پیش روی صنعت خودرو می‌بینید، صندوق بخشی می‌تواند شما را از پتانسیل رشد این صنعت در آینده بهره‌مند کند. ارائه یک صندوق توسط گروهی از تحلیل‌گران حرفه‌ای زمینه‌ای برای هدایت منابع مالی به صنعت خودرو و رشد آن فراهم می‌کند.

کلام آخر

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و متمرکز در صنایع مختلف کشور، به وسیله صندوق‌های بخشی میسر شده است. این صندوق‌ها می‌توانند سودی دو طرفه برای سرمایه‌گذاران و صنعت فراهم کنند. در واقع جذب دارایی سرمایه‌گذاران و اختصاص آن به صنایع منجر به حرکت صنعت و کسب سود خواهد شد. وضعیت صنعت خودرو در بازار سرمایه و استقبال سرمایه‌گذاران حقیقی، جای خالی یک صندوق بخشی خودرو را بیش از پیش نمایان کرده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: