April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۴۷۵۸
۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
0
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: گروه‌های مقاومت در منطقه تحت امر ما نیستند و نه از ایران دستور می‌گیرند و نه ما به آنها دستورالعمل می‌دهیم.

کنعانی: گروه‌های مقاومت در منطقه تحت امر ما نیستند

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری گفت: بر اساس آمار رسانه‌ها و اعلام مدیر بخش غزه در صلیب سرخ، با فاجعه وحشتناک در غزه مواجه هستیم. مردم روز و شب تماس می‌گیرند و تقاضای رسیدن به جایی امن دارند. سازمان جهانی بهداشت هم وضعیت بیمارستان شفا را وحشتناک اعلام می‌کند، این سخنان عالی‌ترین مقامات بین المللی درباره مناطق بحران زده است.

او گفت: چه کسی باید به این اظهارات توجه کند، غیر از رژیم صهیونیستی و حامیان آن؟ چه کسانی مسئول وضعیت بیمارستان شفا هستند غیر از رژیم جنایتکار صهیونیستی و دولت آمریکا؟ در همه جای دنیا در برابر بیمارستانی‌ها تابلوی بوق زدن ممنوع می‌گذارند، اما در غزه در اوج وحشی گری بیمارستان شفا را مورد تهدید قرار داده اند.

کنعانی گفت: دنیا برای رژیم صهیونیستی یک علامت جدید طراحی کند حمله با گلوله و موشک به بیمارستان‌ها ممنوع. رژیم صهیونیستی با کمال وقاحت بیمارستان‌های غزه را بمباران و موشک باران کرده است و با کمال بی شرمی و در اوج وحشیگری بیمارستان شفا در غزه را در محاصره کامل قرار داده است. این وظیفه دنیاست که باید در برابر افسار گسیختگی رژیم صهیونیستی بایستد.

سخنگوی وزرات امور خارجه افزود: جهان از دیدن تصاویر این جنایات به خود می‌لرزد، امیدواریم که دنیا به خود بیاید و اجازه استمرار بیشتر این جنایات را ندهد و به درخواست کمک مردم غزه توجه کند و اقدام عملی داشته باشد. امیدواریم این اتفاق رخ دهد و دولت‌هایی که تا امروز مانع توقف جنگ شدند اجازه دهند شورای امنیت سازمان ملل به وظیفه خود در راستای تحقق صلح عمل کند.

کنعانی تصریح کرد: وزارت خارجه از آغازین روز حمله به غزه اقدامات در سطوح بین المللی، منطقه‌ای و... را آغاز کرده است، ما اعلام کردیم که اقدام مردم غزه حق مشروع از منظر حقوق بین الملل مورد تایید همه ملت هاست.

او ادامه داد: تلاش جمهوری اسلامی ایران از منظر بین المللی بوده است که دولت‌ها بتوانند مجامع بین المللی را متقاعد کنند تا وحشی گری رژیم صهیونیستی متوقف شود. مکالمات تلفنی رئیس جمهور با تعداد قابل توجهی از سران کشور‌ها و تلاش برای فعال‌تر کردن سازمان همکاری اسلامی که شاهد برگزاری اجلاس فوق العاده این سازمان در جده بودیم. در حوزه سازمان ملل نامه‌هایی که وزیر خارجه به دبیرکل سازمان ملل نوشت و طرح موضوع در نشست‌های مختلف در سازمان ملل و درخواست از کشور‌های عضو شورای امنیت برای ایفای نقش آنها.

کنعانی گفت: در تمام این رایزنی‌ها چهار موضوع اصلی در صدر بود که اول توقف جنگ، رفع محاصره و گسیل کمک‌های انسانی، مقابله با اقدامات قهری در زمینه کوچاندن مردم غزه، رایزنی‌های متعدد با دولت مصر در زمینه بازگشایی گذرگاه رفح، سه دور گفت و گوی وزیر خارجه با همتای مصری و دیدار خوبی که در حاشیه جلسه سران کشور‌های اسلامی قرار گرفت، مجموعه این تلاش‌ها را با جدیت ادامه دادیم. خوشبختانه در حوزه مردمی هم ملت ایران نشان دادند که حامی مردم فلسطین و مخالف جنگ تحمیلی علیه مردم غزه هستند، تشکر می‌کنم از اقدامات خوب هنرمندان ما و مکاتبه‌ای که از دبیر کل سازمان ملل انجام شد.

جزئیات پیگیری حق آبه هیرمند
وی در پاسخ به سوالی درباره سفر هیات طالبان به ایران و حق آبه هیرمند بیان کرد: در بحث حق آبه این موضوع توسط مقامات ایرانی در سطوح مختلف مطرح شد، این سفر در جهت تقویت مناسبات تجاری دو کشور بود و همانطور که نماینده ویژه ما در امور افغانستان اشاره کرد، ایران تلاش کرده تا به عنوان یک کشور دوست در کنار ملت افغانستان قرار بگیرد تا شرایط معیشتی این مردم بهبود یابد. مناسبات دو کشور در حوزه‌های مختلف باید ارتقا یابد و نتایج سفر‌ها امید بخش بوده و پنج سند در پایان این سفر امضا شده است. مجموعا این سفر موفق بود تا دو کشور در چارچوب منافع اقتصادی همکاری خود را تقویت کنند.

روند مذاکرات در شورای همکاری کشور‌های اسلامی

این دیپلمات کشورمان درباره روند مذاکرات در شورای همکاری کشور‌های اسلامی بیان کرد: نفس برگزاری اجلاس سران کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی یک توفیق بود و در نتیجه تلاش‌های ایران برگزار شد. اینکه ملت‌ها در سراسر جهان در یک ماه درخواست داشتند تا دولت‌های اسلامی اقدام لازم را برای حمایت از مردم فلسطین انجام دهند در مقر سازمان همکاری اسلامی نشان از این دارد که دولت‌ها هم به صورت ملی این اهتمام را نشان دادند که با این اجتماع ملی در ریاض در قضیه فلسطین اهتمام لازم را دارند. در همین چارچوب مفاد بیانیه‌ای هم که صادر شد قوی و متین بود. در موضوع حمایت از فلسطین و درخواست پایان بخشی به حملات رژیم صهیونیستی و ضرورت گشایش مسیر‌هایی در نواز غزه، پیگیری حقوقی جنایتکاران رژیم صهیونیستی از موارد مهمی بود که در این نشست مطرح شد.

او افزود: اینکه آیا این نشست کافی بوده باید گفت که لازم بوده و نیازمند پیگیری و اجرای مفاد دارد. ملت فلسطین توقع دارد در زمینه‌های عملی هم اقدامات لازم صورت بگیرد، هم در سطح رئیس جمهور، هم در گفتگو‌های دیپلماتیک این موضوع مطرح شد که کشور‌ها از ظرفیت‌های تحریمی خود در مقابله با رژیم صهیونیستی اقدام کنند. ایران امیدوار است کشور‌ها در زمینه اعمال فشار از ظرفیت‌های خود استفاده کنند، ایران در سازمان اکو نیز مواضع خود را بیان کرده است، فلسطین بخش قابل توجهی از مذاکرات است. دنیا نسبت به فلسطبن مسئولیت دارد.

گروه‌های مقاومت در منطقه نه از ایران دستور می‌گیرند و نه ما به آن‌ها دستورالعمل می‌دهیم

کنعانی در باره احتمال ورود ایران به جنگ غزه گفت: آمریکایی‌ها به دنبال فرافکنی هستند و همواره اتهامات بی اساسی را همچون دستور گرفتن نیرو‌های مقاومت از ایران را مطرح و بر مبنای آن قضاوت می‌کنند. گروه‌های مقاومت در منطقه نه از ایران دستور می‌گیرند و نه ما به آن‌ها دستورالعمل می‌دهیم. آن‌ها شخصا تصمیم می‌گیرند. آمریکا به اقدامات غیر قابل قبول خود در حمایت از رژیم صهیونیستی توجه کند، ایران همواره در زمینه عدم حمایت از جنگ تاکید کرده است، اما حمایت‌های بدون شرط آمریکا از جنایات رژیم صهیونیستب می‌تواند باعث گشوده شدن جبهه‌های جدید شود.

او افزود: آمریکا باید درک کند که تنها با توقف فوری جنگ و رفع محاصره می‌تواند از احتمال گسترش جنگ در منطقه جلوگیری کند و کاملا به رفتار رژیم صهیونیستی و حامی اصلی آن یعنی آمریکا بستگی دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره ممانعت رژیم صهیونیستی در زمینه ارسال کمک‌ها به غزه گفت: کمک رسانی به غزه تحت تاثیر ممانعت رژیم صهیونیستی وضعیت بحرانی ایجاد کرده و کشور‌های کمک کننده نیز به دلیل ممانعت از ارسال کمک‌ها نتوانستند کمک‌های لازم را به مردم غزه برسانند و میزان کمک‌های ارسالی به مثابه قطره‌ای در برابر دریاست و نشان از این دارد که همه اصول و قوانین بین المللی توسط رژیم صهیونیستی درحال نقض شدن است.

وی درباره احتمال جنگ هسته‌ای و اینکه چه کسی پاسخگوست گفت: این سوال ما از مجامع بین المللی نیز بوده است. بمب‌های فسفری و سلاح‌های ممنوعه به طور جدی مسئولیت سازمان جهانی است که باید به این موضوع توجه کند.

کنعانی در پاسخ به اینکه آیا ایران از مقاومت پشتیبانی نظامی می‌کند گفت: حمایت ایران از مقاومت پوشیده نیست و مقاومت ضد صهیونیستی را در منطقه یک مقاومت مشروع می‌دانیم بر ضد رژیمی که جنگ‌های متعددی را بر مردم منطقه تحمیل کرده است. خوشبختانه گروه‌های مقاومت از توانمندی‌های زیادی برای دفاع از خود برخوردارند و ادعا‌های رژیم صهیونیستی واهی است تا شکست مفتضحانه خود را از مقاوت توجیه کنند. عملیات طوفان الاقصی نشان داد که محور مقاومت توانایی طراحی اجرا و تاثیر گذاری دارد که رژیم صهیونیستی را در عمل دچار اتفعال کند.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: درباره پرونده ساخته شده درباره آقای نوری دیدگاه ما روشن است و خواستار آزادی بدون قید و شرط وی هستیم. امیدواریم رایی که از روند دادگاه‌ها صادر می‌شود عادلانه و دال بر تبرعه وی باشد این موضوع همواره جزو پیگیری‌های ما بوده است.

او درباره سفر رئیس جمهور به ترکیه گفت: در باره برنامه‌های این سفر باید در زمان سفر حرف زد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: