April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۴۸۳۶
۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۰
0
دفتر برنامه ریزی هنر با هدف تکریم مقام معلم جایزه‌ای را تحت عنوان «نشان سرو ایرانی» طراحی کرده که قرار است به معلمان و مفاخر هنری اعطا شود.

جایزه «سرو ایرانی» به چه هنرمندانی می‌رسد؟

نشست خبری اعطای نخستین دوره جایزه ملی آموزش هنر، نخستین نمایشگاه کتاب‌های تخصصی آموزش هنر صبح امروز با حضور محمد حسین اسماعیلی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری، بیست و سوم آبان‌ماه در دفتر موسیقی برگزار شد.

اسماعیلی در ابتدای صحبت‌های خود گفت: ما اگر بخواهیم در عرصه فرهنگ موفق باشیم باید به آموزش نگاه درست داشته باشیم. بسیاری بزرگان حوزه هنر امروزه از بستر آموزش‌های هنری به ظهور رسیدند. ما یک دفتر تخصصی برای این امر در معاونت هنری داریم که هدف اصلی دفتر سیاست گذاری در عرصه آموزش‌های هنری است.

وی در ادامه افزود: ما از دو منظر آموزش‌ها را در دستور کار داریم، یکی آموزش‌های هنری برای ارتقای سواد جامعه با فعالیت آموزشگاه‌های هنری یا طرح‌های آموزش هنر برای همه و بخش دوم در حوزه‌های تخصصی و نخبگانی برای افزایش مهارت هنرمندان و هنرجویان در حوزه‌های مختلف است که هنرستان‌های زیبا در این زمره هستند.

اسماعیلی به دو بخش رسمی و غیررسمی آموزش‌ها اشاره کرد و گفت: ما درحال حاضر ۶۳هنرستان هنر‌های زیبا که دارای مجوز هستند داریم، ۸ هزار هنرجو هم در این مراکز مشغول تعلیم هستند. در بخش مراکز مهارتی هم ۱۲۰۰مرکز داریم که هر سال ۳دوره آزمون برگزار و ۴۰هزار نفر در این دوره‌ها شرکت و در صورت قبولی دیپلم مهارتی می‌گیرند.

وی با تاکید بر نگاه توسعه‌ای در دولت سیزدهم به بحث آموزش اشاره کرد و متذکر شد: خوشبختانه ارتقای خوبی در این عرصه شاهد بودیم و امیدواریم این روند با همین سرعت ادامه یابد و بازخوردهایش در آینده مشاهده شود. معلمان هنر یکی از اضلاع مهم کار هستند، این‌ها در هنرستان‌ها، مدارس، آموزشگاه‌ها، دانشکده و دانشگاه‌ها مشغول هستند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری توضیح داد: به معلمان هنر به شکل رویداد ویژه همواره توجه نشده، دفتر برنامه ریزی هنر با هدف تکریم مقام معلم رویدادی را طراحی کرده به‌نام «جایزه ملی آموزش هنر» تحت عنوان «نشان سرو ایرانی» که قرار است به معلمان، اساتید و مفاخر هنری هر ساله اعطا شود؛ هدف از این کار زمینه‌سازی و ایجاد انگیزه برای معلمان هنری است که در مراکز آموزش هنر فعال هستند.

وی با بیان اینکه این رویداد از همین امسال به شکل سالانه برگزار خواهد شد، توضیح داد: برگزیدگان این رویداد در مراسم اختتامیه معرفی و نشان سرو ایرانی به آن‌ها اعطا می‌شود، امسال هنرستان‌های هنر‌های زیبا در این عرصه حضور خواهند داشت و فرآیند هم از خرداد امسال شروع و فراخوان در سه سطح هنرستان‌ها (سه نفر از هر هنرستان) استانی (یک مدیر یک مدرس برتر) و کشوری منتشر خواهد شد.

اسماعیلی با تشریح شاخص‌های تخصصی و علمی متقاضیان گفت: در نهایت ۸۷ پرونده رسیده به ستاد مرکزی بررسی نهایی می‌شود و کسانی که شایسته دریافت نشان هستند مشخص و نشان «سرو ایرانی» به سه هنرآموز برتر استان، یک مدیر برتر و همچنین دو نفر مدیر شایسته تقدیر و دو‌نفر مدرس شایسته تقدیر اعطا می‌شود؛ البته شش نفر هم از مفاخر ملی آموزش هنر انتخاب شده‌اند.

وی افزود: این اختتامیه اول آذر ساعت ۱۴/۳۰ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار رودکی برگزار شده و نشان مخصوص به به برگزیدگان اعطا می‌شود. اعضای هئیت انتخاب آثار دکتر سودابه صالحی، حسین میثمی، رامتین شهبازی، محمدحسین ناصر بخت بودند. این رویداد سال آینده سایر مراکز آموزش هنر را هم تحت پوشش قرار خواهد داد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری توضیح داد: طراح و سازنده این نشان کیانوش غریب‌پور از هنرمندان ارزنده تجسمی هستند که پوستر برنامه را هم طراحی کرده است.

وی افزود: ما یک رویداد دیگر هم به مناسبت هفته کتاب طراحی کرده‌ایم، این برنامه تحت عنوان نمایشگاهی با رویکرد آموزش هنر برای کتاب‌های تخصصی آموزش هنر خواهد بود که از روز شنبه بیست و هفتم آبان‌ماه در محل تالار وحدت برپا خواهد شد. بخشی از این نمایشگاه مروری بر آثار آموزش هنر و دوم هم تازه‌های نشر کتب آموزش هنر است که دوازده ناشر فعال در این عرصه حضور پیدا می‌کنند.

این مقام مسئول در پایان اعلام کرد: تلاش داریم از سال آینده جایزه کتاب سال آموزش هنر را هم راه اندازی و اجرایی کنیم.

در بخش پرسش و پاسخ نشست اسماعیلی درباره مسائل حمایتی مالی معلمان گفت: تلاش داریم با هماهنگی‌ها اعطای درجه هنری و استفاده از تسهیلات صندوق هنر و ارتقای رتبه‌ها در کارمندی را فعال کنیم، بخش مالی هم دیده شده و هدایای مالی هم درنظر گرفته‌ایم.

وی درباره رویداد گنجینه آموزش هنر هم گفت: طبق این رویداد مفاخر مورد تقدیر و مستندی از آن‌ها ساخته خواهد شد، تا شیوه‌های آموزشی آن‌ها در گنجینه حفظ و ماندگار شود.

اسماعیلی درباره تفاهم‌ها با آموزش و پرورش برای میزان هنرستان‌ها گفت: هدف‌گذاری ما در هر استان این است تا حداقل یک هنرستان دخترانه و پسرانه تا پایان دولت داشته باشیم که بستر‌های ایجادش در برخی استان‌ها باید ایجاد شود.

وی درباره تعداد معلمان در هنرستان‌های هنر‌های زیبا گفت: تعداد کل معلمان هنرستان‌های هنر‌های زیبا بالغ هزار نفر هستند که ترکیب وضعیت استخدامی در آنهاست، هم نیرو‌های رسمی و هم قراردادی و حق التدریس که بخشی را آموزش پرورش تعیین می‌کند و بخشی هم از سوی وزارت ارشاد تامین می‌شود که مدیر رسمی نیستند و حق التدریس هستند.

وی در ادامه افزود: اتفاقا یکی از رویکرد‌های مهم جایزه سرو ایرانی این است که معلمان حق التدریس را درنظر بگیریم، چون این‌ها نیروی آموزش و پرورش نیستند و واقعا زحماتشان هیچ‌وقت درست دیده نمی‌شود و این رویداد قصد دارد زحمات این دست معلمان را ببیند.

اسماعیلی همچنین عنوان کرد که از برگزیده‌های بخش استانی و منطقه‌ای هم تقدیر خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: