April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۴۸۸۱
۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
0
جهانگیر گفت: به موجب قانون جدید چنانچه در ستاد‌های انتخاباتی تخلفی صورت گیرد، علاوه بر کسانی که مرتکب تخلف شده‌اند نامزد‌ها نیز دارای مسئولیت کیفری هستند.

مسئولیت کیفری نامزدهای انتخابات در مقابل تخلف در ستاد انتخاباتی

جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضاییه گفت: شهریور ماه امسال پیرو بخشنامه ریاست قوه قضاییه، ستاد مرکزی رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی برای انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری آغاز به کار کرد.

وی ادامه داد: ستاد مرکزی تا امروز سه جلسه برگزار کرده است و مصوباتی را نیز داشته که آن را به استان‌ها اعلام کرده است. به طور کلی در استان‌ها در طول سه ماه گذشته ۶۱ جلسه برگزار شده که نزدیک به ۳۰۰ مصوبه داشته است. همچنین در شهرستان‌ها بیش از ۳۰۰ جلسه برگزار شده و بیش از ۱۲۰۰ مصوبه داشته است.

جهانگیر پیشگیری از جرایم حوزه انتخاباتی در این ستاد‌ها را سه مرحله دانست و گفت: مرحله اول پیشگیری از جرایم و تخلفات پیش از انتخابات، مرحله دوم تخلفات حین انتخابات و در مرحله سوم جرایم و تخلفات پس از برگزاری انتخابات است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضاییه در مورد جرایم پیش از انتخابات گفت: معمولا این جرایم به تبلیغات زودهنگام برمی‌گردد و بخشی به فضای مجازی و تخریب نامزد‌های احتمالی است که این امور ممکن است فضایی را فراهم کند که یک رقابت سالم را زیر سوال ببرد از این رو ما برای اینکه یک حضور پرشور همراه با صیانت از آرای مردم و عدالت انتخاباتی را بتوانیم به درستی تبیین کنیم این ستاد‌ها در راستای قانون جدید تشکیل شد و ظرفیت‌های قانون جدید فرصت‌های خوبی برای حمایت از آرای مردم فراهم کرد.

وی گفت: از ظرفیت‌های قانون جدید بحث شفافیت مالی کاندید‌های مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری است که در آن باید مشخص شود که هزینه‌های تبلیغاتی آن‌ها چگونه است.

جهانگیر با اشاره به تصویب قانون جدید و مسئولیت کیفری نامزد‌ها گفت: در مورد فعالیت‌های ستاد‌های نامزد‌ها این نکته مهم است که علاوه بر اینکه خود کسانی که در ستاد‌ها فعالیت می‌کنند مسئولیت دارند به موجب قانون جدید نامزد‌ها نیز مسئولیت کیفری دارند، از این رو چنانچه در این ستاد‌ها تخلفی صورت گیرد و شرایطی باشد که به نوعی به عنوان جرم و تخلف محسوب شود علاوه بر کسانی که مرتکب تخلف شده‌اند نامزد‌ها نیز دارای مسئولیت کیفری هستند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضاییه گفت: ما به جهت پیشگیری و پیش بینی شرایط برای آگاه سازی نامزد‌ها و طرفدارانشان در شهرستان‌ها و استان‌های مختلف این ستاد را در راستای اجرای قانون فعال کردیم تا بتوانیم هم یک فضای رقابتی سالم برای مردم فراهم کنیم و هم‌اینکه از پرونده سازی‌های زود هنگام تخریب و نشر اکاذیب و سایر اقداماتی که ممکن است در این مورد ایجاد شود، جلوگیری کنیم.

وی گفت: از جمله مصوبات ستاد این بود که دو کمیته تخصصی ذیل ستاد مرکزی تشکیل شود، یک کمیته تخصصی رصد جرایم و تخلفات فضای مجازی به صورت تخصصی توسط نمایندگان دستگاه‌های عضو تشکیل شد که زیر نظر معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور به صورت مستمر تخلفات فضای مجازی را رصد کنند و گزارش دهند که به موقع پیش بینی و پیشگیری لازم در این حوزه صورت گیرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضاییه ادامه داد: کمیته تخصصی دوم، کمیته تخصصی تبادل اطلاعاتی است از این منظر که ما بتوانیم همه امورات مربوط به انتخابات را به موقع به مردم و به نامزد‌ها و هم فعالیت‌هایی که در این حوزه دارند، اطلاع رسانی کنیم.

جهانگیر گفت: همان گونه که بخشنامه ریاست قوه قضاییه تاکید کرده ستاد جلسات مستمر خود را از سه ماه گذشته آغاز کرده است و تا قبل از انتخابات و حتی بعد از انتخابات این ستاد فعالیت خود را دنبال خواهد کرد و با رصد تلاش می‌کند آسیب‌های انتخاباتی را با بررسی سوابق آن اجازه تکرار ندهد و همین اینکه از تخلفات و جرایم احتمالی جلوگیری شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: