April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۴۹۹۲
۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵
0
دهقانی گفت: بهانه بانک مرکزی برای ابلاغ نکردن آیین‌نامه وام مسکن روستایی جلوگیری از افزایش پایه پولی و تورم است.

بهانه بانک مرکزی برای ابلاغ نکردن آیین‌نامه وام مسکن روستایی مهار تورم است

الهویردی دهقانی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره دلیل تاخیر بانک مرکزی در ابلاغ آیین‌نامه اعطای وام ساخت مسکن روستایی گفت: این امر یک اقدام مسبوق به سابقه در بانک مرکزی است. سال گذشته هم آیین‌نامه اعطای وام مسکن روستایی به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان با تاخیر زیادی ابلاغ شد و مردم فقط چند ماه برای دریافت وام وقت داشتند.

وی اظهار کرد: بهانه بانک مرکزی برای ابلاغ نکردن آیین‌نامه وام مسکن روستایی جلوگیری از افزایش پایه پولی و جلوگیری از تورم است. در واقع بانک مرکزی یک نوع سیاست‌های انقباضی را در اعطای وام مسکن در پیش گرفته است، اما مردم به‌خصوص مردم روستایی به این وام نیاز دارند و از سوی دیگر اعطای وام مسکن از جمله شعار‌ها و وعده‌های جدی رئیس‌جمهور بوده است و باید اجرایی شود.

نماینده مردم ورزقان در مجلس اضافه کرد: نمی‌توان از یک سو انتظار افزایش تعداد ساخت‌وساز مسکن را در کشور داشته باشیم و از سویی دیگر سیاست‌های انقباضی در اعطای وام و تامین نقدینگی مردم را در پیش بگیریم.

دهقانی گفت: این شرایطی که در کشور برای اعطای وام مسکن از سوی دولت و بانک مرکزی در پیش گرفته شده کاملا متناقض است. دولت با وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال روی کار آمده و مجلس هم قانون جهش ملی مسکن را مصوب کرده است.

وی بیان کرد: مجلس، بانک‌ها را موظف به اعطای سالانه ۲۰ درصد از اعتباراتشان به حوزه ساخت‌وساز مسکن کرده است و باید این امر اجرایی و عملیاتی شود. این رویه بانک مرکزی که از اجرای قانون استنکاف می‌کند باید مورد پیگیری قرار بگیرد و مجلس از ابزار‌های نظارتی خود در این زمینه استفاده خواهد کرد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: مسکن روستایی، شرایط متفاوتی نسبت به مسکن شهری دارد. فصل ساخت‌وساز در روستا‌ها محدود‌تر است و در استان‌های سردسیر با فرا رسیدن فصل سرما این زمان از مردم گرفته می‌شود.

دهقانی گفت: با این رویه و در این چند ماه پایانی سال، مردم روستایی عملا نمی‌توانند اقدامی موثر برای ساخت‌وساز مسکن انجام دهند. بانک مرکزی نباید این تاخیر را طولانی‌تر کند و هرچه زودتر باید آیین‌نامه اعطای وام مسکن روستایی را ابلاغ کند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر ساخت‌وساز در روستا‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا اگر مردم تامین نشوند و سرپناهی نداشته باشند اقدام به مهاجرت به شهر‌ها و حاشیه شهر‌ها می‌کنند و معضلات اجتماعی زیادی در پی این مهاجرت به‌وجود می‌آید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: