May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۵۲۳۲
۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
0
رئیس مرکز اطلاعات مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی در دیدار با مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره بانک سینا گفت: اقدامات بانک سینا در رابطه با مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، رضایت‌بخش است.

عملکرد بانک سینا در حوزه مبارزه با پولشویی رضایت‌بخش است

یکی از مهمترین مسئولیت‌های بانک مرکزی هر کشوری صیانت از سلامت مالی شبکه بانکی انطباق با معیارها و ضوابط پرداخت داخلی و بین‌المللی است با توجه به اینکه در حال حاضر مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم به یکی از اولویت‌های اصلی شبکه مالی بین‌المللی تبدیل شده است انطباق با معیارهای جهانی به عنوان تنها گزینه ممکن برای شبکه بانکی متصور می‌باشد مطابق این معیارها شبکه بانکی در سطح ملی باید تراکنش‌های مشکوک به پولشویی یا تامین مالی تروریسم را ردیابی و گزارش نموده از انجام تراکنش‌های مظنون خودداری به عمل آورد.

از سوی دیگر از آنجایی که پولشویی و تامین مالی تروریسم معمولاً طی فرایند پیچیده و گذر از نهادهای مختلف پولی و مالی صورت پذیرد بهترین محل برای کشف و ردیابی تراکنش‌های مذکور محل اتصال اجزای شبکه بانکی به یکدیگر در نظام جامد و ردیابی عملیات پیچیده پولشویی به صورت دستی ممکن نیست.

ضرورت مبارزه با پولشویی زمانی به درستی احساس می‌شود که طبق آمار غیر رسمی پولشویی بعد از تجارت نفت و معاملات ارزی بزرگترین تجارت شناسایی شده است در ایران مدتی است که توجه‌ها به سمت آن جلب شده است بر همین اساس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با ابلاغ قانون مبارزه با پولشویی دستورالعمل‌هایی را به بانک‌های کشور ابلاغ کرده که عملاً زمینه لازم برای اجرایی شدن مبارزه با جرم پولشویی را فراهم نموده است.

پولشویی یک فعالیت غیرقانونی است که در طی آن قواعد و درآمدهای ناشی از اعمال خلاف قانون مشروعیت می‌یابد به عبارت دیگر پول‌های کثیف ناشی از اعمال خلاف به پول‌های تمیز تبدیل گردیده و در بدنه اقتصاد جایگزین می‌شود به طور کلی پولشویی فرایندی است که طی آن عواید حاصل از فعالیت‌های مجرمانه و غیرقانونی در مجاری قانونی قرار می‌گیرد و طی روندی به ظاهر تطهیر و پاک می‌شود درآمدهای نامشروع را که به پول‌های کثیف معروف است می‌توان در سه دسته تقسیم کرد.

پول سیاه: درآمدهایی که از راه قاچاق کالا و مواد مخدر و ثروت‌های نامشروع به دست می‌آید.
پول خونین: به درآمدهایی که از راه اقدام‌های ضد بشری و خیانتکارانه به دست می‌آید مانند قاچاق اعضای انسان.
پول خاکستری: به درآمدهای گفته می‌شود که از کانال‌های زیرزمینی و پنهانی بدون دولت به دست می‌آید مانند فرار از مالیات.

عملکرد بانک سینا در حوزه مبارزه با پولشویی رضایت‌بخش است

هادی خانی، رئیس مرکز اطلاعات مالی در دیدار با مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره بانک سینا، ضمن ابراز رضایت از عملکرد این بانک در حوزه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، خواستار تقویت و بهبود بیش از پیش فعالیت بانک‌ها در این زمینه شد.

خانی ضمن اشاره به لزوم اجرای بیش از پیش قوانین مربوط به مبارزه با پولشویی توسط بانک‌ها، افزود: سنگ بنا و چارچوب‌های تعریف‌شده در حوزه مبارزه با پولشویی با رویکرد پیشگیرانه‌بودن، شکل گرفته است تا مفسدان اقتصادی نتوانند در بستر‌های قانونی اقدامات پولشویی را انجام دهند.

وی، با تأکید بر ملّی بودن پروژه اجرای استاندارد‌های مبارزه با پولشویی، نظام بانکی را خط مقدّم این بخش دانست و عنوان کرد: ضرورت دارد در راستای اجرای ضوابط و قوانین مبارزه با پولشویی و سالم‌سازی زیرساخت‌های اقتصادی، تقسیم کار تیمی و سازمانی صورت بگیرد تا شاهد نتایج مطلوب حداکثری در این زمینه باشیم.

غلامرضا فتحعلی، مدیرعامل بانک سینا نیز در این دیدار گفت: بانک سینا بر اساس رعایت الزامات قانونی و احتیاطی، در زمره بانک‌های شفّاف کشور قرار دارد.

وی با تأکید بر اهمیت و ضرورت اجرای قوانین و مصوبات مبارزه با پولشویی، تصریح کرد: با آموزش‌های لازم و نظارت دقیق، میزان جرائم سازمان‌یافته و تخلفات مالی به حداقل خواهد رسید.


به گفته فتحعلی، بانک سینا آمادگی حمایت از برگزاری دوره‌های تخصصی و آموزشی در حوزه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم در سطح ملی را دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: