April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
شرکت گروه مالی داتام در بورس تهران درج شد
کد خبر: ۴۰۵۲۷۸
۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
0
شرکت گروه مالی داتام در بورس تهران درج شد تا شاهدقدرت‌نمایی بانک ایران زمین در بازار سرمایه باشیم.

قدرت‌نمایی بانک ایران زمین در بازار سرمایه

اقتصاد از ظرفیت‌های گوناگونی برخوردار است که توجه به هر کدام می‌تواند به شکوفایی بیشتری منجر شود، همانگونه که بی توجهی به ظرفیت‌های اقتصادی، رکود و بحران را باعث می‌شود. یکی از این ظرفیت ها، بازار سرمایه است که در کشورمان نیز گردش مالی بسیاری دارد. بورس به اندازه‌ای اهمیت دارد که از آن به‌عنوان دماسنج اقتصادی یاد می‌شود. بورس در اقتصاد آنقدر اهمیت دارد که آن را نمیتوان نادیده گرفت.

اهمیت جذب سرمایه

یکی از بزرگترین چالش‌های اقتصادی کشور، کمبود سرمایه گذار و حتی فرار سرمایه گذار است، مساله‌ای که بحران جدی را رقم می‌زند. به همین دلیل جلوگیری از فرار سرمایه و جذب سرمایه با جدیت در دستور کار قرار دارد. بی شک از طریق بازار‌های مالی می‌توان فرآیند تشکیل سرمایه را سرعت بخشید. بازار‌های مالی به دلیل نقشی که در گردآوری منابع مالی از طریق پس‌انداز‌های کوچک و بزرگ دارند و هم‌چنین نقشی که در هدایت منابع مالی به‌سوی مصارف و نیاز‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد اقتصادی دارند، مورد توجه هستند.

جمع آوری سرمایه با بورس

از آنجا که برای مدیریت سرمایه، به بازار مستقیمی نیار است، بور اهمیت ویژه‌ای دارد. به‌طورکلی هدف از تشکیل بورس، جمع‌آوری سرمایه‌ها و هدایت آن به سمت فعالیت‌های اقتصادی است. بازار بورس به کسب‌وکار‌ها و کارآفرینان کشور به‌منظور ارائه سرمایه به شرکت‌هایی که به آن نیاز دارند، می‌تواند کمک کند. در یک اقتصاد سالم و پویا، با این روش می‌توان از حرکت سرمایه‌ها به‌سوی فعالیت‌های سفته بازانه جلوگیری کرد.

 

بیشتر بخوانید:

خروج از بنگاهداری در دستور بانک ایران زمین



اهمیت ارتباط بورس و بانک

بورس هنگامی می‌تواند موثرتر باشد، که با دیگر بخش‌های اقتصادی ارتباط داشته باشد. شرکتی که قصد توسعه دارد و مطالعات کارشناسی را موفقیت گذرانده و به این نتیجه رسیده که با افزایش خطوط تولید، محصول جدیدی را به بازار عرضه کند، برای این مهم نیاز به نقدینگی دارد. راه متداول، مراجعه به بانک و دریافت تسهیلات بانکی است که فرایندی زمان‌بر دارد و بدلیل بهره بالای بانکی هزینه بالایی را به شرکت تحمیل می‌کند. روش دیگـر تأمین مالـی از طریق بورس اوراق بهـادار است. در این روش، شرکت می‌تواند در صورت پذیرش در بورس، طرح توجیهی خود برای راه‌اندازی خط تولید جدید را به بورس ارائه کند. درصورتی‌که کارشناسان بورس تشخیص دهند که طرح ارائه شده، ازنظر میزان سودآوری و سایر شرایط، طرح قابل قبولی است، به شرکت اجازه می‌دهند تا با عرضه و فروش سهام جدید به سرمایه‌گذاران در بورس اوراق بهادار، منابع مالی موردنیاز خود را برای راه‌اندازی خط تولید جدید تأمین کند. بنابر این مشاهده می‌شود که بانک و بورس تا چه ا ندازه می‌توانند مرتبط باشند.

نیاز بانک به بورس

اما بانک نیز ناچار به اقدامات اقتصادی است. از آنجا که بنگاهداری برای بانک‌ها ممنوع شده، بانک‌ها ناچار هستند در بخش‌های دیگر سرمایه گذاری کنند که سالم‌ترین آنها، بازار سرمایه است. سرمایه گذاری بانک در بازار سرمایه هیچ حاشیه‌ای برای بانک ایجاد نمی‌کند، اقدام مثبت در عرصه سرمایه گذاری است که به تولید و اشتغالزایی منجر می‌شود و می‌تواند آمار‌های اقتصادی را مشخص کند. از سوی دیگر شاهد بی ارزش شدن روز افزون پول ملی است. با توجه به تورم موجود، درصورتی‌که پس‌انداز‌ها در جای مناسبی سرمایه گذاری نشود، ارزش آن کاسته خواهد شد؛ بنابراین جذب پس‌انداز‌های راکد و به‌کارگیری آن در تولیدات، ایجاد امکانات و تسهیلات برای مشارکت عموم مردم باعث شده که بورس به‌عنوان یک اهرم مهم در کنترل نرخ تورم و افزایش نرخ رشد پس‌انداز، نقش مهمی را در جامعه ایفا کند.

بورس مزین به داتام

بانک ایران زمین که در عرصه اقتصادی عملکرد سالمی داشته و تاکنون با چالشی رو به رو نشده، به عنوان بانکی که همواره در مسیر قانونمداری گام برداشته، این بار نیز برای فاصله گرفتن از بنگاهداری و گام‌های درست سرمایه گذاری، وارد بازار سرمایه شده و پس از یک دوره فعالیت سالم، هلدینگ مالی بانک ایران زمین (داتام - سهامی عام) با نماد "داتام"، در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شد. در جلسه هیأت پذیرش بورس اوراق بهادار تهران، با پذیرش سهام شرکت گروه مالی داتام (سهامی عام) در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ موافقت شد. شرکت داتام به عنوان ششصد و یازدهمین شرکت پذیرفته شده در ﺑﺨﺶ "سرمایه‌گذاری‌ها" با کد "۵۶"، طبقه "سایر واسطه‌های مالی" با کد "۵۶۹۹" و نماد "داتام DATAM" از تاریخ ۲۸ آبان ۱۴۰۲ در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شد. شرکت گروه مالی داتام به عنوان هلدینگ مالی بانک ایران زمین در حوزه سرمایه گذاری و بورس فعالیت دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: