April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۵۳۲۳
۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
0
نشست صمیمانه مدیران و کارشناسان بازار سرمایه، نهادهای مالی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری و فعالان اقتصادی استان اصفهان با حضور استاندار اصفهان، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، مدیرعامل فولاد مبارکه، مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار تهران و جمعی از فعالان این عرصه به همت فولاد مبارکه در اصفهان برگزار شد.

برگزاری نشست مدیران و كارشناسان بازار سرمایه، نهادهای مالی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری و فعالان اقتصادی

در جریان برگزاری و حاشیه این نشست که در تاریخ سی‌ام آبان ماه سال جاری برگزار شد، استاندار اصفهان، مدیرعامل فولاد مبارکه، دبیر کل کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری ایران، معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه، نماینده مردم اصفهان و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران و نایب‌رئیس هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در بیاناتی به اهمیت و نقش بازار سرمایه و نقش فولاد مبارکه در رونق اقتصادی کشور پرداختند که در ادامه مطلب ماحصل این بیانات را می‌خوانیم.

سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان:
ام‌المصائب همه حوزه‌ها تمرکزگرایی است
ام‌المصائب ما در حوزه‌های مختلف ازجمله حوزه‌های اقتصادی، نگاه تمرکزگرایی است که از اواخر دوره قاجار شروع شد. در دوران پهلوی با این هدف که جمعیت تهران گسترش یابد بر آن تأکید شد و در جمهوری اسلامی هر چه سعی می‌شود روند معکوس اجرا شود، کسی جدی نمی‌گیرد و اتفاق مبارکی رخ نمی‌دهد.

در جلساتی که در تهران برگزار شده، عرض کردم با این روند طی ۲۰ تا ۳۰ سال آینده یک شهر تهران با جمعیت ۹۰ میلیونی داریم و همه منابع کشور به سمت تهران کشانده خواهد شد. در بورس نیز همین اتفاق رخ داده است و این در حالی است که شرایط مردمی‌سازی اقتصاد الزاماتی دارد.

اصفهان در این حوزه می‌تواند بسیار نقش‌آفرین باشد، گاهی برخی از ظرفیت‌های استان را که مرور می‌کنیم متحیر می‌شویم که چگونه در سال‌های اخیر ظرفیت‌های استان مغفول مانده است.

در سفر سال گذشته رئیس‌جمهوری به استان، تأکید داشتم از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بازدید کنند. در برنامه نهایی این بازدید حذف شد؛ اما این درخواست را با رئیس‌جمهوری مطرح کردم تا برای اصفهان که شهرک اول علمی و تحقیقاتی کشور است وقت بیشتری بگذارند. ایشان نیز این درخواست را پذیرفتند و بعد از بازدید، بدون درنگ گفتند قطعاً قطب علم و فناوری کشور استان اصفهان است.

هر منطقه که دارای ظرفیت است می‌تواند مأمنی برای دریافت پشتیبانی‌های مالی و سرمایه‌گذاری برای توسعه و پیشرفت باشد. ازاین‌رو خواستارم که این پیشنهاد‌ها را در مجموعه بورس و اوراق بهادار دنبال و مساعدت کنید که این نهاد‌ها در اصفهان شکل بگیرند و بتوانیم فارغ از دغدغه‌ها، مسیری را ریل‌گذاری کنیم که فضا و بستر آن به نحو بهتری هدایت شود.

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:
ضرورت تغییر پارادایم فکری فعالان اقتصادی، از نگاه اقتصادی محض به نگاه منفعت همگانی
استان اصفهان که امروز به‌عنوان قطب صنعت و فولاد کشور شناخته می‌شود، دارای پیشینه‌ای است که همه نظام‌های اجتماعی را در کنار یکدیگر قرار می‌داده است. پیشینه اصفهان نشان می‌دهد بزرگانی مانند شیخ بهایی با طراحی میدان نقش‌جهان، نظام اقتصادی را در کنار نظام‌های معنوی و سیاسی طراحی کرده و همان‌طور که مادیات را دیده، نظام‌های معنوی را نیز در نظر گرفته‌اند و این رمز شکوفایی تاریخ اصفهان است.

امروز نیز در استان اصفهان باید نظام اقتصادی را در کنار دیگر نظام‌های معنوی و سیاسی قرار دهیم؛ ارزش صنعتی مثل فولاد مبارکه، صرفاً سهام و مسائل اقتصادی این شرکت نیست، بلکه این مجموعه دارای ارزش‌های زیاد دیگری است.

امروز فولاد مبارکه تحریم‌ها را پشت سر گذاشت و از توسعه، حل مشکل آب استان، توازن در زنجیره تولید و کیفیت حرف می‌زند. اگر مجموعه‌ای مثل فولاد مبارکه نبود، در اوج تحریم‌ها، کمر اقتصاد و صنعت کشور شکسته و بسیاری از صنایع متوقف می‌شدند. حضور و نقش‌آفرینی‌های ویژه فولاد مبارکه از این منظر نیز دارای ارزش است.

سهام فولاد مبارکه علاوه بر منافع مادی که در مقایسه با سایر بازار‌های موازی طی ۱۰ سال گذشته ارزش‌آفرینی بیشتری داشته، دارای برکات زیادی بوده است. به تعبیر قرآن کریم، منافع فولاد برای همه مردم است. منافع فولاد همچون باران همه مردم را منتفع می‌کند و اگر فولاد رونق داشته باشد، اقتصاد و صنعت کشور نیز توسعه پیدا می‌کند و این نگاه باید در تفکر فعالان سرمایه نیز وجود داشته باشد و از این سهم محافظت و حمایت کنند.

پارادایم فکری فعالان اقتصادی باید از نگاه اقتصادی محض به نگاه منفعت همگانی در راستای جهت‌دهی به بازار تغییر پیدا کند تا منافع مردم نیز تأمین شود. هدف همه ما رونق اقتصاد کشور است و فولاد مبارکه خلق آینده‌ای بهتر را جزو مأموریت‌های خود تعریف کرده؛ اما به‌تن‌هایی نمی‌تواند این هدف را محقق کند؛ بنابراین همه باید در کنار یکدیگر قرار بگیریم. فلسفه گردهمایی امروز در کنار هم قرار گرفتن و رقم زدن اتفاقات بزرگ و خلق آینده‌ای بهتر برای ایران عزیزمان است.

در حال حاضر ظرفیت تولید در شرکت فولاد مبارکه از ۲.۵ میلیون تن به ۱۰.۲ میلیون تن در گروه فولاد مبارکه افزایش یافته است
اگر بخواهیم نگاهی گذرا به روند ساخت و پیشرفت این کارخانه داشته باشیم، باید گفت همان‌گونه که همه عزیزان می‌دانند عملیات ساخت شرکت فولاد مبارکه در دهه ۶۰ با حضور کارشناسان خارجی آغاز شد و این شرکت از سال ۷۱ با ظرفیت ۲.۵ میلیون تن وارد فاز بهره‌برداری شد. در دهه ۷۰ تلاش مدیریت و کارکنان بر این بود که هرچه سریع‌تر ظرفیت اسمی شرکت محقق گردد. در این اثنا مدیران و کارکنان بخش‌های مختلف در کنار کارشناسان خارجی چگونگی روش‌های تولید، نگهداری و تعمیرات را فراگرفتند. دهه ۸۰ را می‌توان سرآغاز اجرای سایر طرح‌های توسعه فولاد مبارکه نام نهاد و امروز این توسعه‌ها تا جایی رشد پیدا کرده است که در حال حاضر ظرفیت تولید در شرکت فولاد مبارکه از ۲.۵ میلیون تن به ۷.۲ میلیون تن و در گروه فولاد مبارکه در اقصی نقاط کشور، ازجمله فولاد هرمزگان در جنوب، فولاد سنگان در استان خراسان رضوی، چندین کارخانه در استان چهارمحال و بختیاری و بسیاری از شرکت‌های زیرمجموعه که همانند شبکه در جای‌جای میهن اسلامی گسترده شده‌اند به ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تن افزایش یافته است.

گروه فولاد مبارکه امروز با ۱۱.۴ میلیون تن در سال به بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی دنیا مبدل شده است
در دهه ۹۰ با شدت گرفتن تحریم‌ها شاهد شکل گرفتن نهضت بومی‌سازی قطعات و تجهیزات و سایر اقلام مصرفی موردنیاز فولاد مبارکه بوده‌ایم. عملکرد درخشان فولاد مبارکه طی سال‌های متمادی این شرکت را امروز به بزرگ‌ترین گروه فولادسازی کشور در خاورمیانه و شمال آفریقا و جنوب غرب آسیا مبدل کرده است؛ تا جایی‌که این شرکت با ۱۱.۴ میلیون تن در سال به بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی دنیا مبدل شده است. امروز شبکه گسترده مشتریان و زنجیره تأمین‌کنندگان فولاد مبارکه بیش از ۳۵۰۰ کارخانه، کارگاه و تأمین‌کننده خدمات و کالا را شامل می‌شود. امروز سهم فولاد مبارکه در تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور به ۱.۵ درصد و در بخش تولید ناخالص بخش صنعت به ۶.۵ درصد رسیده است. ارزش فعلی بازار فولاد مبارکه حدود ۴۳۰ هزار میلیارد تومان است که البته ارزش واقعی فولاد مبارکه بیش از این مقدار است.

فولاد مبارکه برای مقابله با چالش‌ها و برای پیشگیری از بروز مشکلات جدی‌تر راهبرد‌های جدیدی را در پیش گرفته است
با همه این دستاورد‌های درخشان باید اذعان داشته باشیم که نه‌فقط فولاد مبارکه، بلکه کل صنعت فولاد کشور با چالش‌های جدی مواجه است. یکی از این چالش‌ها در حوزه تأمین مواد اولیه در زنجیره تولید است که باید به‌طور اساسی در کل کشور برای آن چاره‌اندیشی شود. چالش دوم مربوط به حوزه زیرساخت‌های این صنعت از جمله برق، گاز، آب و به‌طورکلی انرژی است. وجود رقبای داخلی که امروزه به‌شدت در حال گسترش هستند و همچنین رقبای خارجی سومین چالشی است که اگر برای آن‌ها به‌طور جدی چاره‌اندیشی مؤثری نداشته باشیم، تمامی سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده که بالغ‌بر ۱۵ میلیارد دلار در اقصی نقاط کشور است دچار خسران می‌گردد.

فولاد مبارکه برای مقابله با این چالش‌ها و برای پیشگیری از بروز مشکلات جدی‌تر راهبرد‌های جدیدی را در پیش گرفته است که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد: استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود با تمرکز بر تولید محصولات ویژه به‌عنوان اولین راهبرد در فولاد مبارکه در دستور کار قرار گرفته است و معتقدیم اگر تمامی شرکت‌ها و کارخانجات داخلی کشور این جهت‌گیری‌ها را در دستور کار خود قرار دهند و از صددرصد توان خود در جریان تولید استفاده کنند به‌طور قطع بخش از عمده‌ای از مشکلات حل خواهد شد. در این راستا طی دو سال اخیر نه‌فقط در فولاد مبارکه، بلکه در تمامی شرکت‌های گروه، به‌گونه‌ای عمل کردیم که همه شرکت‌های زیرمجموعه در حال حاضر با استفاده از صددرصد ظرفیت خود در حال کار هستند.

در ادامه، توسعه متوازن زنجیره ارزش و زیرساخت‌های موردنیاز را در دستور کار قرار دادیم. با وجود رقابت‌های بسیار شدیدی که در عرصه صنعت فولاد دنیا وجود دارد، بر تولید محصولاتی که از ارزش‌افزوده بیشتری برخوردارند متمرکز شده‌ایم. به‌طورکلی رویکرد فولاد مبارکه از توسعه کمّی به سمت توسعه کیفی و متوازن متمایل شده است.

توسعه نوآوری و فناوری‌های و توسعه سرمایه‌های انسانی و ارتقای بهره‌وری و دل‌بستگی کارکنان به‌عنوان سومین و چهارمین راهبرد نوین فولاد مبارکه قرار گرفته است.

توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی و حکمرانی و تبدیل شدن به صنعت سبز پنجمین راهبرد اساسی فولاد مبارکه برای غلبه بر مشکلات شرکت و زنجیره فولاد است.

یک مسیر کاملاً مسئولانه، سبز، پیشران، نوآورانه و متعالی برای کل گروه فولاد مبارکه در نظر گرفته‌ایم
برای افق ۱۴۱۰ برنامه‌ریزی بلندپروازانه‌ای را در دستور کار قرار داده‌ایم؛ به نحوی که بتوانیم سالانه ۱۵ میلیارد دلار درآمد سالانه داشته باشیم؛ به همین دلیل در حال حاضر ۲۰ درصد از سرمایه‌گذاری‌ها را بر کسب‌و‌کار‌های جدید متمرکز کرده‌ایم. تلاش می‌کنیم که خودمان را به‌عنوان یک شرکت جهان‌تراز بین ۲۰ شرکت برتر فولادی دنیا مطرح کنیم.

معتقدیم همه راهبرد‌ها و فعالیت‌ها باید بر چارچوبی مستحکم به نام نوآوری استوار گردد
امروز بیش از ۱۱۰ شرکت در گروه فولاد مبارکه مشغول فعالیت هستند و هریک از آن‌ها به‌تن‌هایی برای خود یک شرکت فولادی یا بنگاه اقتصادی بزرگ است. یک مسیر کاملاً مسئولانه، سبز، پیشران، نوآورانه و متعالی برای کل گروه فولاد مبارکه در نظر گرفته‌ایم و معتقدیم همه این راهبرد‌ها و تداوم این فعالیت‌ها باید بر چارچوبی مستحکم به نام نوآوری استوار گردد؛ به همین منظور، اگر نتوانیم در سال‌های آتی در برنامه‌ها و رویکردها، سرمایه‌گذاری‌ها و اقدامات تولیدی، حرکت‌های نوآورانه و فناوری‌های جدید را به کار گیریم به‌طور قطع چالش‌هایی که از آن‌ها نام بردیم می‌تواند مشکلات جدی‌تری را برای مجموعه فراهم کنند. در این راستا شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری (MSTID) را با سرمایه اولیه یک هزار میلیارد تومان تأسیس کردیم و پروژه‌های نوآورانه متعددی را با ظرفیت‌های این شرکت در زنجیره تولید، تأمین و کسب‌و‌کار‌های جدید تعریف کرده‌ایم. همچنین با ظرفیت‌های همین شرکت، ارتباطات خود را با دانشگاه‌ها و مراکز علمی تحقیقاتی توسعه داده‌ایم؛ تا جایی که در روز‌های اخیر شاهد افتتاح پنجمین مرکز نوآوری فناوری فولاد مبارکه در دانشگاه اصفهان بودیم.

در حال حاضر بالغ‌بر ۱۲۰۰ طرح دانشگاهی توسط کارشناسان در دست بررسی است
همچنین در حوزه گرنت‌های دانشگاهی ورود کرده‌ایم؛ تاجایی‌که در حال حاضر بالغ‌بر ۱۲۰۰ طرح دانشگاهی توسط کارشناسان در دست بررسی است و به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که ظرف سه سال آینده بتوانیم با حمایت‌های لازم بسیاری از این طرح‌ها را به تشکیل هسته‌های استارت‌آپی و فناور برسانیم. همچنین فولاد مبارکه از بین ۲۰۰ شرکت بررسی‌شده در بیش از ۲۵ شرکت استارت‌آپ سرمایه‌گذاری خطرپذیر کرده است.

فولاد مبارکه برای تأمین انرژی پایدار خود نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی سیکل ترکیبی را احداث کرده است که توربین شماره یک آن به‌عنوان فاز اول نیروگاه در مهرماه وارد مدار شد و پیش‌بینی می‌شود فاز دوم آن نیز اواخر ماه آینده وارد مدار شود.

علاوه بر این، در زمینه احداث نیروگاه بادی ۲۰۰ مگاواتی در منطقه سنگان خراسان و احداث نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی در منطقه کوهپایه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم که پیش‌بینی می‌شود فاز اول این پروژه نیز تا سال آینده وارد مدار گردد. همه این اقدامات برای تأمین پایدار انرژی موردنیاز شرکت و حل یکی از چالش‌هایی که به آن اشاره شد در دست اقدام است. همچنین به‌منظور استفاده بهینه و پایدار از منابع آبی، بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه‌های پساب در این شرکت جانمایی، طراحی و احداث شده است تاجایی‌که امروز بیش از ۵۰ درصد آب مورد نیاز خود را از محل جمع‌آوری، تصفیه و بازچرخانی پساب‌های شهری و همچنین استفاده مجدد از پساب‌های صنعتی داخل کارخانه تأمین می‌نماییم.

به صفر رساندن برداشت آب خام فولاد مبارکه از حوزه آبریز زاینده‌رود به‌عنوان یکی دیگر از برنامه‌های راهبردی فولاد مبارکه است
به صفر رساندن برداشت آب خام فولاد مبارکه از حوزه آبریز زاینده‌رود یکی دیگر از برنامه‌های راهبردی فولاد مبارکه است؛ به همین منظور علاوه بر استفاده از پساب‌های شهری و خانگی شهرستان‌های هم‌جوار، سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در اجرایی نمودن پروژه انتقال آب دریای عمان به فلات مرکزی انجام داده‌ایم؛ پروژه‌ای که سال گذشته عملیاتی شد و امروز با پیشرفت بسیار خوبی در ده‌ها نقطه به‌طور هم‌زمان فاز کانال‌کشی و لوله‌گذاری آن در حال انجام است و به نظر می‌رسد تا اوایل سال آینده بتوانیم از فاز‌های اولیه این پروژه بهره‌برداری کنیم.

فولاد مبارکه بزرگ‌ترین ناوگان حمل‌ونقل ریلی کشور را در اختیار دارد
فولاد مبارکه در حوزه توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای نیز سرمایه‌گذاری مطلوبی انجام داده است. تا‌جایی‌که این شرکت بزرگ‌ترین ناوگان حمل‌ونقل ریلی کشور را در اختیار دارد و ظرف یک سال آینده بزرگ‌ترین ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای را نیز در اختیار خواهد داشت. اگرچه ممکن است این سؤال مطرح شود که آیا فولاد مبارکه وظیفه توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی را دارد یا خیر؛ در جواب باید گفت این شرکت برای خود تأمینی، تولید پایدار، استفاده کامل از ظرفیت‌های ایجادشده و مهم‌تر از همه برای اینکه چالش‌های یادشده در سال‌های آتی بزرگ‌تر و بزرگ‌تر نشوند و مشکلات جدی‌تری ایجاد نکنند، ناچار به سرمایه‌گذاری در این زمینه‌ها شده‌ایم. ضمن اینکه بسیاری از این سرمایه‌گذاری‌ها در مسیر تولید فولاد سبز انجام شده است. راهبرد و الزامی که به‌طور جدی در دستور کار همه فولادسازان دنیا قرار گرفته است.

هریک از سرمایه‌های گذاری‌های فولاد مبارکه در بازه زمانی دو تا سه‌ساله عودت داده شده است
لازم است به این نکته توجه داشته باشیم که در هر بخشی که شرکت فولاد مبارکه سرمایه‌گذاری کرده در بازه زمانی حدود سه‌ساله تمامی مبلغ سرمایه‌گذاری‌ها مجدداً بازگردانده شده است و تک‌تک این طرح‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها و در چرخه تولید نقش بسزایی داشته‌اند.

امروز ۵۵ میلیون تن ذخایر قطعی سنگ‌آهن را توانستیم در دست بگیریم
در حوزه معادن در سه بخش ارزیابی و اکتشاف معادن، استخراج و فراوری مواد معدنی اقدامات خوبی برای حل چالش تأمین مواد اولیه شرکت انجام شده است؛ به‌عنوان مثال، با فعالیت‌های خوبی که انجام شده امروز ۵۵ میلیون تن ذخایر قطعی سنگ‌آهن را توانستیم در دست بگیریم؛ علاوه بر این ظرفیت ذخایر ملکی فولاد مبارکه ۲۵ میلیون تن است.

امروز قریب به ۹۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در پروژه‌های توسعه‌ای شرکت فولاد مبارکه انجام شده است
به‌طورکلی قریب به ۹۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در پروژه‌های توسعه‌ای شرکت فولاد مبارکه انجام شده است. سال گذشته حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده و بنا داریم امسال نیز ۲۱ هزار میلیارد تومان دیگر تا پایان سال سرمایه‌گذاری داشته باشیم و طی دو سال آتی این پروژه‌های توسعه و سرمایه‌گذاری‌ها را به سرانجام برسانیم.

بعضاً پیرامون میزان سودآوری بالای فولاد مبارکه سؤالاتی مطرح می‌شود که در پاسخ به این سؤال باید گفت بخش اصلی این میزان سودآوری در فولاد مبارکه مربوط به سرمایه‌گذاری هدفمندی است که در کل گروه و زنجیره تولید فولاد مبارکه انجام شده است. حاشیه سودآوری فولاد مبارکه نسبت به سایر شرکت‌های فولادسازی بیشتر است و نوسان کمتری نیز دارد. امروز زنجیره تولید در فولاد مبارکه به‌گونه‌ای است که از مرحله اکتشاف تا تولید محصولات، در بالا و پایین‌دست مجموعه سرمایه‌گذاری انجام شده است. سرمایه‌گذاری‌های هدفمند فولاد مبارکه در تولید انواع محصولات در حوزه‌های انرژی، حمل‌ونقل، معدن و دستاورد‌های بومی‌سازی و بسیاری دیگر از عوامل این میزان سودآوری را برای فولاد مبارکه به همراه می‌آورد. اگرچه این میزان سود نسبت به شرایط تورمی و وضعیت اقتصادی فعلی چندان زیاد نیست؛ اما به نسبت سایر فولادسازان کشور و تولیدکنندگان، سودی پایدار برای سهام‌داران در بر دارد.

علی‌رغم محدودیت‌ها در حوزه انرژی و مواد اولیه خوشبختانه تا کنون برنامه‌های شرکت محقق شده است
در خصوص برنامه‌های شرکت در حوزه تولید باید به این نکته اشاره کنیم که امسال نیز با قوت در پی آنیم که از ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در کل گروه فولاد مبارکه عبور کنیم. این در حالی است که تا امروز علی‌رغم محدودیت‌هایی که در حوزه انرژی و مواد اولیه با آن مواجه بوده‌ایم، خوشبختانه برنامه‌های شرکت محقق شده است.

در حوزه فروش و برنامه‌های درآمدی شرکت نیز نسبت به برنامه‌وبودجه جلوتر هستیم
در حوزه فروش و برنامه‌های درآمدی شرکت نیز نسبت به برنامه‌وبودجه جلوتر هستیم و علی‌رغم اینکه تأمین حداکثری بازار داخلی را در اولویت قرار داده‌ایم؛ اما صادرات یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تنی محصولات را هدف‌گذاری کرده‌ایم و علی‌رغم شرایط سختی که بر بازار‌های بین‌المللی حاکم است، توانسته‌ایم بازار‌های خود را حفظ کنیم.

خوشبختانه به اذعان مشتریان و مصرف‌کنندگان، محصولات فولاد مبارکه به لحاظ کیفی از شرایط بسیار مطلوبی برخوردار است و به‌هیچ‌عنوان قابل‌قیاس با بسیاری از تولیدکنندگان و رقبای خارجی نیست.

امروز بیش از ۹۰ درصد تجهیزات فولاد مبارکه بومی‌سازی شده است. سال گذشته بومی‌سازی ۱۲۰۰ قطعه در دستور کار بود که با همت کارشناسان فولاد مبارکه و شرکت‌های سازنده داخلی که عملاً حمایت‌های جدی از آن‌ها داشته‌ایم از ۱۳۰۰ قطعه عبور کردیم و در سال جاری نیز همین میزان را هدف‌گذاری کرده‌ایم که خوشبختانه در حال حاضر به بیش از ۷۰۰ قطعه بومی‌سازی‌شده رسیده‌ایم.

در سال گذشته بیش از ۶۰۰۰ فرصت شغلی در فولاد مبارکه ایجاد شده است
در سال گذشته بیش از ۶۰۰۰ فرصت شغلی در فولاد مبارکه ایجاد شده است که اگر سایر فرصت‌های شغلی ایجادشده در گروه فولاد مبارکه و توسعه‌ها را در نظر بگیریم این رقم به بالغ‌بر ۱۰ هزار نفر نیز افزایش می‌یابد.

سود خالص شرکت طی شش‌ماهه اول سال جاری به بیش از ۵۲ هزار میلیارد تومان رسیده
سود خالص شرکت طی شش‌ماهه اول سال جاری بدون تلفیق و میزان سود سایر شرکت‌ها به بیش از ۵۲ هزار میلیارد تومان رسیده است و سود هر سهم (EPS) نیز ۶۵۶ ریال شده است که امیدواریم تا پایان سال جاری نیز بتوانیم این میزان سودآوری را ادامه دهیم.

برنامه افزایش سرمایه از مبلغ ۸۰ هزار میلیارد تومان به ۱۱۰ هزار میلیارد تومان
فولاد مبارکه به‌منظور تکمیل پروژه نورد گرم ۲، مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر و خرید سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر، برنامه افزایش سرمایه از مبلغ ۸۰ هزار میلیارد تومان به ۱۱۰ هزار میلیارد تومان از محل سود انباشته معادل ۳۷.۵ درصد را در دستور کار دارد که ان‌شاءالله طی یکی دو ماه آینده مراحل اجرایی و سایر اقدامات موردنیاز آن انجام خواهد شد. فولاد مبارکه همچنین برنامه تأمین مالی ۱۵ هزار میلیارد تومانی از بازار سرمایه را در نظر دارد.

در خاتمه خاطرنشان می‌کنم اجرای تمامی برنامه‌هایی که به آن اشاره شد نیاز به حمایت دارد. از دولت محترم و سایر نهاد‌های ذی‌ربط انتظار تأمین منابع مالی نداریم، بلکه توقع داریم در اجرای این طرح‌ها که همگی در راستای توسعه صنعت و با نگاه ملی در نظر گرفته شده‌اند، حمایت لازم را از فولاد مبارکه داشته باشند. به خاطر داشته باشیم هیچ مجموعه‌ای را در کشور سراغ نداشته و نداریم که به‌اندازه فولاد مبارکه به کشور خدمت کند. امروز بیشتر از هر زمان دیگر هدف فولاد مبارکه توسعه زیرساخت‌ها و آبادانی کشور و خلق آینده بهتر برای جامعه است ازاین‌رو همه مسئولین نهاد‌ها و کسانی که به انحاء مختلف می‌توانند باید کمک کنند تا این اهداف در راستای منافع ملی محقق گردد.

مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس:
لزوم توجه به مقوله تأمین مالی تولید در استان اصفهان
متأسفانه نرخ تشکیل سرمایه در اقتصاد ایران طی ۱۰ سال اخیر به غیر از دو سال، منفی بوده است. ایران جزو کشور‌های پرجاذبه برای سرمایه‌گذاری است و انواع منابع برای تولید فراهم است؛ اما سرمایه‌گذاری آن‌طور که باید در کشور صورت نگرفته است.

بانک‌های کشور محدودیت‌های زیادی دارند و اینجاست که نقش بازار سرمایه نقش ویژه‌ای پیدا می‌کند. بازار سرمایه ایران متأسفانه طی چند دهه اخیر از ورود ناآگاهانه مردم و سرمایه‌گذاران به آن و وجود بازار‌های سوداگرانه ضربه خورده که درمان این وضعیت در مجلس مورد توجه و بررسی قرار گرفت.

بازار سرمایه باید به پناهگاه سرمایه‌گذاری در کشور تبدیل شود. شرکت‌های دانش‌بنیان از دشوار بودن دسترسی به بازار سرمایه گلایه دارند و این مشکل باید برطرف شود. درخواست ما از سازمان فرابورس کشور، تسریع در رفع این مشکل به‌ویژه در استان اصفهان است.

عدم اطلاع‌رسانی از پیشرفت اقتصادی کشور ناجوانمردانه بوده و اقتصاد کشور مورد هجوم رسانه‌هاست که قطعاً بر عملکرد دولت و مجلس تأثیرگذار است.

نهاد‌های مالی و سرمایه‌ای نباید تعامل با دولت و مجلس را ترک کنند و ارتباط خود را با این دو قوه حفظ کنند. شنونده گلایه‌های این نهاد‌ها و خواستار تعاملات بیشتر هستیم. تأمین مالی تولید در استان اصفهان نیز دارای ارزش زیادی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت.

محمود گودرزی، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران:
همه‌چیز در فولاد مبارکه در کنار هم ایجاد شده و ارزش‌افزوده زیادی برای این مجموعه ایجاد کرده است
استان اصفهان بیش از ۲۵۰ مجوز از بورس تهران دریافت کرده و سازمان بورس نیز با صدور مجوز‌های زیاد اتفاق خوبی در این استان رقم زده است؛ با توجه به سهم ۶ درصدی جمعیت استان اصفهان، می‌طلبد که این استان نیز صاحب مرکز مالی شود.

بورس و فرابورس آماده است تا به پذیرش شرکت‌ها و تأمین مالی کمک کند. طی یک سال گذشته با تغییر الگو‌های پیشین در بورس توانسته‌ایم شرکت‌های متوسط را نیز پذیرش کنیم، شرکت‌هایی که بالای ۱۰۰ میلیارد تومان سوددهی داشته باشند.

همه‌چیز در فولاد مبارکه در کنار هم ایجادشده و ارزش‌افزوده زیادی برای این مجموعه ایجاد کرده است. شرکت‌های زیادی در استان اصفهان هستند که می‌توانند وارد بازار سرمایه شوند و ما برای این شرکت‌ها فرش قرمز پهن خواهیم کرد تا پاسخگوی نیاز آن‌ها باشیم تا تالار مالی استان اصفهان تبدیل به مرکز مالی این استان شود.

رسول سعدی، دبیرکل کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری ایران:
برگزاری گردهمایی فعالان بازار سرمایه، نهاد‌های مالی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اصفهان منجر به توسعه این استان خواهد شد
اصفهان یکی از قطب‌های صنعت کشور است و امروز در این استان همه ارکان بازار سرمایه و نهاد‌های مالی کشور گرد هم آمدند و این امر مبارکی است.

مردم اصفهان مردم تلاشگر و دارای ابتکار و خلاقیت هستند و کار‌های نو و اثرگذاری انجام می‌دهند و شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز خلاقیت به خرج داده و این گردهمایی را برگزار کرده است.

قطعاً برگزاری چنین جلساتی منشأ خیروبرکت و منجر به بهره‌گیری استان اصفهان از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بازار سرمایه ازجمله تأمین مالی است و موجب رشد و توسعه استان اصفهان خواهد شد.

علیرضا ناصرپور، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار:
ایجاد صندوق بازنشستگی تکمیلی فولاد مبارکه در راستای حمایت از نیروی انسانی این شرکت
هدف از چنین گردهمایی‌هایی در استان‌های کشور، تقویت ارتباط و تعاملات فعالان حوزه بازار سرمایه با صنایع مختلف است. در حال حاضر نزدیک به هزار نهاد مالی در بازار سرمایه فعالیت دارند. موضوعی که برای عمده فعالان بازار سرمایه وجود دارد، تأمین مالی است. ظرفیت‌های زیادی در صنایع استان اصفهان برای حضور فعال در بازار سرمایه وجود دارد.

امروز اصلاحیه دستورالعمل پذیرش در فرابورس و امکان پذیرش شرکت‌های مختلف ازجمله شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شد. علاوه بر این، موضوع شرکت‌های سهامی عام پروژه، پیگیری و معاملات آن‌ها در فرابورس برقرار شده است.

یک اتفاق جدیدی رقم خورده و صندوق جدیدی تحت عنوان صندوق بازنشستگی تکمیلی به‌صورت قانونی مطرح شده و امکانی فراهم شده تا موافقت اصولی آن صادر شود؛ یکی از این صندوق‌ها برای فولاد مبارکه در راستای حمایت از نیروی انسانی این شرکت ایجاد شده که کمک قابل‌توجهی به این شرکت خواهد شد.

مهدی کویتی، معاون اقتصادی و مالی شرکت فولاد مبارکه:
پیشنهاد ایجاد و تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری در استان اصفهان
شرکت فولاد مبارکه با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده، از طریق ابزاری که توسط سازمان فرابورس ایجاد شده، صندوق بازنشستگی تکمیلی کارکنان خود را ایجاد کرد تا بتواند از بازنشستگان این شرکت حمایت‌های لازم را انجام دهد.

همچنین فولاد مبارکه، صندوق درآمد ثابت توسکا (توسعه توکا) را ذیل شرکت سرمایه‌گذاری توکافولاد ایجاد کرده تا پول‌های این صندوق در استان اصفهان سرمایه‌گذاری شود و خزانه‌داری متمرکز در این صندوق صورت گیرد.

شرکت فولاد مبارکه پیشنهاد ایجاد و تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری در استان اصفهان را دارد تا بخش عمده‌ای از مشکلات سرمایه‌گذاری این استان حل شود و این صندوق به‌عنوان نخستین صندوق سرمایه‌گذاری استانی در کشور معرفی شود.

رونمایی از صندوق بازنشستگی تکمیلی کارکنان فولاد مبارکه و رونمایی از صندوق درآمد ثابت توسعه فولاد (توسکا)

در بخش پایانی این جلسه با حضور فعالان حوزه بازار سرمایه، نهاد‌های مالی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری و فعالان اقتصادی استان اصفهان، استاندار اصفهان، سخنگوی کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، مدیرعامل و جمعی از معاونین شرکت فولاد مبارکه از صندوق درآمد ثابت توسعه فولاد (توسکا) رونمایی شد.

گفتنی است مدیران، مسئولان و فعالان بازار سرمایه در نخستین روز از حضور خود در اصفهان از مجموعه باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد مبارکه سپاهان و ورزشگاه نقش جهان و در دومین روز نیز ضمن حضور در فولاد مبارکه از خطوط تولید این شرکت بازدید نمودند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: