April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن مرکزی در گفتگو اختصاصی با پول نیوز:
کد خبر: ۴۰۵۴۴۱
۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
0
مجتبی حمیدیان مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن مرکزی در گفتگو با پول نیوز از عزم جدی این شرکت برای فائق آمدن بر چالش های موجود در حوزه معدن کشور و افزایش سرمایه گذاری و توسعه خبر داد.

حمیدیان: در حوزه معدن باید نگاهمان را عوض کنیم و به سمت سرمایه‌گذاری برویم

با توجه به حجم عظیم ذخایر معدنی در ایران، حوزه معدن از جمله بخش های مهم اقتصادی و صنعتی کشور است که با سرمایه گذاری و توسعه و برنامه ریزی بیشتر و همچنین حرکت بسمت توسعه صنایع پایین دستی می تواند درامدهای ارزی و ارزش افزوده بیشتری را برای کشور مهیا کند.

 

کسب درامدهای ارزی و ارزش افزوده بیشتر در بخش بالادستی و پایین دستی در حوزه معدن ایران با توجه به چالش های موجود برای سرمایه گذاری و نیاز روز افزون به ارتقای دانش فنی و توسعه بازارها ما را بر این داشت تا در نمایشگاه ایران متافو گفتگویی داشته باشیم با علیرضا عسگریان معاون رفاه و امور اجتماعی وزارت کار و مجتبی حمیدیان مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی که در ادامه منتشر می شود.

 

نیاز بخش معدن به سرمایه گزاری و افزایش بهروه وری

علیرضا عسگریان معاون رفاه و امور اجتماعی وزارت کار در گفتگو با خبرنگار پول نیوز با بیان اینکه ما در حوزه معدن در کشور ظرفیت‌های زیادی داریم که نتوانسته‌ایم از آنها خوب استفاده کنیم، به دو علت اساسی اشاره کرد و گفت: اول اینکه باید وارد یک فضای جدید از کشف منابع و سرمایه‌های جدید باشیم و دوم اینکه تجهیزاتی داشته باشیم که بالاترین بهره‌برداری و بهره‌وری را داشته باشند.

 

معاون رفاه و امور اجتماعی وزارت کار در ادامه با اشاره وضعیت مطلوب زیرساخت‌های کشور در حوزه فولاد و معدن، افزود: به نظر می‌ رسد که زیرساخت‌ها در کشور ما در هر دو وجه قابل‌قبول و قابل‌بهبود و ارتقا است.

 

عسگریان با بیان اینکه در بخش معادن ظرفیت‌ها خیلی بیشتر از این چیزی است که تصور می‌کنیم، ادامه دادک برخی اعتقادشان بر این است که در کشور ما اگر معادن درست تحلیل بشوند و به روش‌های درستی استفاده شود ما می‌توانیم به یک انقلاب معدنی برسیم؛ مفهوم این انقلاب معدنی این است که میزان منابعی که از طریق معادن تولید می کنیم می تواند برابری کند با میزان تولید نفت خام و چه‌ بسا حتی بیشتر. اگر این تعبیر درست باشد که به نظر من دور از واقعیت نیست؛ چون بسیاری از معادن ما هنوز کشف نشده‌اند و در مراحل اولیه هستند و تجهیزاتمان در بعضی از بخش‌ها به روز نیست.

 

معاون رفاه و امور اجتماعی وزارت کار افزود: ما در معادن مواد خام را تبدیل می‌کنیم به محصولاتی که ارزش‌افزوده بسیار بالایی دارد.

عسگریان، در ادامه از سنگ‌آهن مرکزی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین و مردمی‌ترین شرکت‌هایی نام برد که زیر نظر وزارت کار و جزو ماترک صندوق فولاد هم محسوب می‌شود.

 

وی با بیان اینکه شرکت سنگ آهن مرکزی، طرح‌های توسعه‌ای بسیار بالایی دارد، تاکید کرد: به نظر من شرکت سنگ آهن مرکزی اگر قسمت هایی از چشم‌اندازی که برای خود ترسیم کرده را منطقی‌تر کند، چشم‌انداز شیکی می‌تواند باشد.

 

 

باید نگاهمان را عوض کنیم و به سمت سرمایه‌گذاری برویم

در ادامه، مجتبی حمیدیان مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن مرکزی در گفتگو با خبرنگار پول نیوز با اشاره به چالش‌های حوزه معدن در کشور از عزم جدی سنگ‌آهن مرکزی برای فائق آمدن بر این چالش‌ها خبر داد.

 

مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن مرکزی با اشاره به تغییر نگاه در حوزه معدن گفت: ما ظرفیت‌های معدنی خوبی در کشور داریم. شاید نگاه ما در گذشته اینگونه بوده که ظرفیت‌ها باید آماده باشد؛ اما باید نگاهمان را عوض کنیم و به سمت سرمایه‌گذاری برویم. ما در طی دو سال گذشته و در دولت جدید موفق شدیم در شرکت سنگ‌آهن مرکزی حجم ذخایر معدنی شرکت را بیش از دوبرابر کنیم. حدود دویست و پنجاه میلیون تن ذخایر فعال و آماده داریم که هنوز اکتشافات تکمیلی انجام نشده به ثبت رسیده و این یک اتفاق بسیار بزرگی است. ذخایر خوبی داریم و ما باید سرمایه‌گذاری انجام بدهیم. ما باید بخشی از سود حاصل از فعالیت هایمان را چه در شرکت‌های معدنی و چه شرکت‌های فولادی، در دو حوزه اکتشاف و باطله برداری برای معادن عمیق سرمایه گذاری کنیم؛  به همین خاطر پیش‌بینی ما این است که بتوانیم به ذخایر خوبی برسیم.

 

بیشتر بخوانید: حرکت سنگ آهن مرکزی بر ریل توسعه (+فیلم)

 

حمیدیان افزود: چالش‌هایی که داریم چالش‌های بسیار جدی‌ای است؛ ولی قطعاً اگر یک نگاه جدی داشته باشیم می‌توانیم موانع را پشت سر بگذاریم. مثلاً چالش برق یکی چالش‌های جدی ما در شرکت سنگ آهن مرکزی بود که ما در سال گذشته دو نیروگاه ۲۵ مگاواتی را برای برطرف‌شدن چالش‌های انرژی خود فعال کردیم؛ هم اکنون با تلاش متخصصانمان یکی از آنها به بهره‌برداری رسیده و دیگری به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد. در حوزه‌های دیگر هم معتقدیم با اینکه چالش‌ها جدی است، اما قابل‌حل است، عزم جدی می‌خواهد و این عزم جدی وجود دارد.

 

بیستمین دوره نمایشگاه بین المللی متالورژی، فولاد، صنایع معدنی،آهنگری و ماشین کاری، قالب سازی و ریخته گری ایران، "ایران متافو تهران ۱۴۰۲"، در تاریخ ۳ الی ۶ آذر در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران در حال برگزار است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: