کد خبر: ۴۰۵۶۶۴
۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
0
مدیر عامل مرکز مبادله ایران از عرضه اولین اوراق مرابحه ارزی کشور خبر داد.

عرضه اولین اوراق مرابحه ارزی کشور

مراسم رونمایی از عرضه اولین اوراق مرابحه ارزی کشور که مربوط به تامین مالی ۱۰۰ میلیون یورویی شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس است، روز (یکشنبه) در مرکز مبادله ارز و طلای ایران با حضور رئیس کل بانک مرکزی، مدیران شبکه بانکی و جمعی از فعالان اقتصادی آغاز شد.

علی سعیدی - مدیرعامل مرکز مبادله ایران - در این مراسم اظهار کرد: تمرکز مرکز مبادله مبتنی بر دو دارایی مهم یعنی ارز و طلاست که جمع کثیری از فعالان اقتصادی و مردم را دربرمی‌گیرد.

وی افزود: مرجعیت رسمی در بازار‌های ارز و طلا، تامین نیاز‌های واقعی ارز، ایجاد بستری امن برای انجام معاملات فعالان اقتصادی و مردم، ایجاد بستر تامین مالی ارزی، و مدیریت ریسک از طریق قرارداد‌های مشتقه از جمله ماموریت‌های مرکز مبادله است.

سعیدی گفت: تلاش دولت برای تأمین ارز تولیدکنندگان موجب شد که مرکز مبادله ارز و طلای ایران زیرمجموعه بانک مرکزی از ۲ اسفند ۱۴۰۱ راه‌اندازی شود که محلی برای معاملات ارز شامل اسکناس و حواله و نیز فلزات گرانبها شامل شمش و سکه باشد و امیدواریم نیاز‌های صنایع هم از این‌طریق برطرف شود به طوری که بستر مناسب برای وارد و صادرکنندگان باشد تا نیاز‌های ارزی آن‌ها برطرف شود. همچنین ۵۹۲ دلار و ۱۹۲ میلیون یورو تخصیص ارز در سرفصل‌های نیاز‌های ضروری اتخاد شده است.

او در خصوص دستورالعمل اجرایی عرضه اوراق مرابحه ارزی گفت: دستورالعمل اجرایی عرضه اوراق مرابحه ارزی در تاریخ ۱۴۰۲/۰۷/۲۳ به تصویب کمیسیون ارز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران رسید.

او گفت: تاریخ شرایط و مراحل عرضه اوراق به پیشنهاد ناشر و با پذیرش سمت سایر ارکان اوراق توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی، ایران تعیین میشود. ناشر مکلف است مستندات کلیه مصارف ارزی از محل عرضه اوراق را پس از تأیید امین به مرکز مبادله در مقاطع سه ماهه گزارش نماید.

او ادامه داد: تأمین منابع مالی موردنیاز جهت بازپرداخت سود اوراق در مواعد مقرر، از محل درآمد‌های ارزی ناشر یا سهامداران ناشر مجاز می‌باشد. در صورت استفاده از منابع صادراتی مشمول تعهد صادراتی مهلت رفع تعهد مربوطه تا پایان تکمیل پروژه تأمین مالی شده توسط این اوراق قابل تمدید خواهد بود.

سعیدی گفت: پذیره نویسی اوراق مرابحه ارزی شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس به منظور تامین منابع مالی مورد نیاز جهت اجرای پروژه اولویت‌دار بهسازی و احداث تاسیسات جمع‌آوری گاز‌های مشعل صورت می‌گیرد و از روز دوشنبه ۶ آذرماه آغاز و تا روز دوشنبه ۱۳ آذرماه ادامه خواهد داشت.

به گفته وی ۱۰۰ هزار ورقه اوراق مرابحه ارزی به مبلغ ۱۰۰ میلیون یورو عرضه خواهد شد و مدت اوراق ۴۸ ماه خواهد بود.

او گفت: حداقل سرمایه برای ورود به این اوراق یک میلیون یورو است. مقرر شد مرجعیت رسمی قیمت در بازار‌های ارز و طلا در مرکز مبادله ارز رقم بخورد و نیاز‌های واقعی ارز را نیز تامین کنیم همچنین این مرکز بزودی در حوزه طلا هم فعال خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: