April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۵۶۶۵
۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
0
یک تحلیلگر آمریکایی گفت غربی‌ها سیاست‌های ضد و نقیضی را در حمایت از جنایات در غزه در مقایسه با حوادثی که در اوکراین می افتد در پیش گرفته‌اند.

استاندارد‌های دوگانه غرب در غزه و اوکراین روز به روز آشکارتر می‌شود

رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده که کشورش در مورد از سر گیری درگیری‌های نظامی به شدت نگران است. به همین دلیل سعی دارد تا به کمک کشور‌هایی مانند قطر روند مذاکرات برای آتش بس را از سر بگیرد. این در حالیست که فرانسه از جمله کشور‌هایی بوده که از ابتدای جنگ غزه از طرفداران اصلی رژیم صهیونیستی بوده و حمایت‌های همه جانبه خود را به این رژیم سرازیر کرده است.

حال باشگاه خبرنگاران جوان به منظور بررسی بیشتر این موضوع با مایکل اسپرینگمن، محقق و پژوهشگر آمریکایی مصاحبه‌ای ترتیب داده که در ذیل مشروح آن از نظر می‌گذرد.

واکنش کشور‌های غربی به ادامه جنگ در غزه چیست؟

مایکل اسپرینگمن: رهبران سراسر جهان غرب نیرو‌های رژیم را به دلیل فداکاری آن‌ها برای "دفاع" از شهروندان اسرائیلی تحسین می‌کنند، در حالی که پاسخی ضعیف به رنج عمیقی که مردم فلسطین تجربه کرده اند، بیان می‌کنند. با توجه به اینکه جهان اکنون بین دو جنگ، یکی در غزه و دیگری در اوکراین گرفتار شده است، مردم شروع به تعجب کرده اند که آیا حمایت رهبران غربی از حقوق بشر ربطی به پیشینه نژادی قربانیان یا منافع مالی غرب دارد.

در آغاز سال ۲۰۲۲، هیچکس نمی‌توانست پیش بینی کند که تا پایان سال، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به طور گسترده به عنوان یک شرور کهن الگویی شناخته می‌شود، در حالی که همتای اوکراینی او، ولودیمیر زلنسکی، به عنوان نماد اصلی مقاومت قهرمانانه در دفاع از دموکراسی ظاهر می‌شود. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در سخنرانی پرشور خود در شورای امنیت سازمان ملل در فوریه ۲۰۲۳ گفت: «ما هرگز نمی‌توانیم اجازه دهیم جنایاتی که روسیه مرتکب می‌شود عادی شود... بمباران مدارس، بیمارستان‌ها و ساختمان‌های آپارتمانی طبیعی نیست.» شوک و خشم از میزان ویرانی ناشی از نیرو‌های روسیه در اوکراین برای غربی‌ها بسیار عجیب است در حالی که همین جنایات به نحوی دیگر در غزه در حال اجراست.

سخنان بلینکن در حالی مطرح شد که آمریکا بیش از ۷۵ میلیارد دلار کمک نظامی و مالی به اوکراین اختصاص داده بود. در حالی که سیاستمداران آمریکایی و اروپایی در مجامع بین‌المللی و اجلاس‌های مختلف مشارکت می‌کردند تا از پوتین به عنوان ناقض نهایی حقوق بشر بدگویی کنند، آن‌ها یک کارزار دیپلماتیک و رسانه‌ای موازی را آغاز کردند تا از زلنسکی به عنوان یک سرباز شجاع که برای آزادی مردمش می‌جنگد یاد کنند. رئیس جمهور اوکراین که پس از کودتای مورد حمایت غرب به قدرت رسید، به دلیل سخنرانی‌های ضد روسیه در پارلمان‌های غربی مورد تشویق قرار گرفت و با همسرش برای مجلات مد ژست گرفت تا «پرتره شجاعت» را به تصویر بکشد.

با این حال، نگرانی بلینکن مبنی بر اینکه «نباید اجازه دهیم بی‌تفاوتی بی‌رحمانه رئیس‌جمهور پوتین نسبت به زندگی انسان‌ها به ما تبدیل شود» به طرز تکان‌دهنده‌ای در عرض چند ماه زمانی که او شروع به پرداختن به درگیری‌هایی کرد که بین فلسطینی‌ها و رژیم اسرائیل در ۷ اکتبر شروع شد، فروکش کرد.

بلینکن در سومین سفر خود به سرزمین‌های اشغالی از ماه اکتبر، بار دیگر از بنیامین نتانیاهو درباره جنایاتی که رژیم او در غزه مرتکب می‌شود، سؤال نکرد. اکنون به نظر می‌رسد که او نسبت به بمباران بیمارستان ها، مدارس، خانه‌ها و عبادتگاه‌های مملو از جمعیت بی تفاوت است و اهمیتی نمی‌دهد که کسانی که از بمباران‌های اسرائیل جان سالم به در می‌برند ممکن است در نهایت به دلیل کمبود غذا، آب و پزشکی جان خود را از دست بدهند.

واکنش فعلی آمریکا به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مایکل اسپرینگمن: درخواست‌های مکرر وزیر امور خارجه آمریکا برای «عدم تصرف زمین به زور»، «ممنوعیت پاک کردن مرز‌های کشور دیگر»، «عدم هدف قرار دادن غیرنظامیان در جنگ»، و «عدم جنگ تجاوزکارانه» در طول درگیری روسیه با اوکراین، در هیچ جا دیده نمی‌شود. در همین حال، مبارزان حماس به عنوان تروریست چپ و راست شناخته می‌شوند. رسانه‌های غربی که دوست دارند به گونه‌ای از زلنسکی به عنوان یک خدا یاد کنند، سوالات خود را خطاب به مهمانان خود با این سوال آغاز می‌کنند که آیا آن‌ها حماس را به دلیل انجام عملیات در سرزمین‌های اشغالی محکوم می‌کنند یا خیر. به گفته این رسانه ها، زلنسکی در جهان از تمام حق دفاع از مردم خود برخوردار است، حتی اگر این کار مستلزم استفاده از بمب‌های خوشه‌ای ممنوع شده توسط سازمان ملل باشد، اما مبارزان حماس نباید جرات پاسخگویی به اسرائیل را داشته باشند، مهم نیست که چه تعداد فلسطینی آواره شده اند. در سراسر منطقه طی چندین دهه تحقیر، شکنجه یا کشته شدند.

اساساً به نظر می‌رسد که در قوانین بین‌المللی که بلینکن و همکاران غربی‌اش طرفداری می‌کنند، کودکان چشم آبی و بلوند اوکراینی شایسته امنیت هستند، اما آن‌هایی که در غزه زندگی می‌کنند برای عدالت و صلح بیش از حد قهوه‌ای هستند. البته برخی افراد دور از دسترس در اتحادیه اروپا نیز خواهان پایان دادن به جنگ غزه بوده اند. اما اکثریت رهبران غربی تصمیم گرفته‌اند که از فکر کردن در مورد جنایات اسرائیل خودداری کنند.

سخنگویان اسرائیلی که در رسانه‌های غربی ظاهر می‌شوند، به دنبال توجیه جنایات نظامی خود هستند و ادعا می‌کنند که «مناطق امن» برای غیرنظامیان در غزه اعلام کرده‌اند، پیشنهادی که عملاً ساکنان را مجبور می‌کند در مورد ماندن در خانه‌های خود یا نقل مکان تصمیم‌های مرگ و زندگی بگیرند و به مناطق ظاهرا امن‌تر بروند، اما این به اصطلاح مناطق امن ثابت کرده اند که به همان اندازه در برابر بمباران اسرائیل حساس هستند. اسرائیل در آخرین دور حملات خود به این سرزمین، اعلامیه‌هایی را به خان یونس در جنوب غزه، جایی که به فلسطینی‌ها گفته بود که به آنجا حرکت کنند، انداخت و از آن‌ها خواست تا به نزدیکی مرز مصر تخلیه شوند.

اما با توجه به اینکه جنایات اسرائیل روز به روز فجیع‌تر می‌شود و بیش از ۱۵۰۰۰ فلسطینی از جمله بیش از ۸۰۰۰ کودک در حال حاضر جان خود را از دست داده اند، بسیاری در جهان غرب به خود می‌آیند و هشدار می‌دهند که گردبادی برای اروپا و واشنگتن در راه است. استاندارد‌های غزه و اوکراین برای غربی‌ها در حال حاضر متفاوت است. خبرنگار دیپلماتیک بی‌بی‌سی هفته گذشته با بیان اینکه غرب در حال رسیدن به نقطه‌ای است، گفت: متحدان غربی به اعتبار خود در سایر نقاط جهان آسیب می‌زنند، زیرا بقیه جهان می‌گویند... استاندارد دوگانه در اینجا وجود دارد... شاید چیزی باید تغییر کند.»

هشدار بلندگوی دولت انگلیس نشانه دیگری بود مبنی بر اینکه رهبران غربی تماماً به سیاستی دوگانه پایند هستند و اهمیت چندانی به جان انسان‌ها نمی‌دهند. اگر گزارش‌های شجاعانه روزنامه‌نگارانی که از ترک غزه امتناع می‌کنند و استفاده گسترده از رسانه‌های اجتماعی نبود، رهبران غربی می‌توانستند با انتشار مطالب نادرست و نشان دادن رژیم به عنوان قربانی از طریق رسانه‌های اصلی خود، به تجاوزات اسرائیل مشروعیت بخشند. با این حال، اقدامات وحشیانه اسرائیل، همراه با فراوانی شواهد قانع‌کننده‌ای که به آسانی در اینترنت در دسترس است، عملاً فریبکاری‌های سیاستمداران غربی را آشکار کرده و تفاوت‌های آشکار در استاندارد‌ها و تعهدات آن‌ها را به وضوح نشان می‌دهد.

جی. مایکل اسپرینگمن به عنوان یک دیپلمات با سرویس خارجی وزارت خارجه آمریکا، با پست‌هایی در آلمان، هند و عربستان سعودی خدمت کرد. او خدمات فدرال را ترک کرد و در حال حاضر در واشنگتن دی سی در آمریکا وکالت می‌کند. رئیس سابق دفتر ویزای آمریکا در جده عربستان و نویسنده کتاب "ویزا برای القاعده: جزوات سیا که جهان را تکان داد" در گفت و گویی اختصاصی، روابط عربستان سعودی را روشن می‌کند. وی درباره آمریکا و اسرائیل و همچنین حمایت پادشاهی از تروریسم در سراسر جهان پژوهش‌های زیادی انجام داده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: