April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۵۶۷۵
۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰
0
کفال ریز کیلویی۳۰۰ هزارتومان، کفال درشت ۶۵۰ هزار تومان، ماهی سفید ۵۵۰ هزار تومان؛ قزل آلا ۲۵۰ هزار تومان، فیتوفاگ ۱۲۰ هزار تومان، کپور پرورشی ۱۵۰ هزار تومان، اینها قیمت برخی از انواع ماهی در بازارهای گیلان است.

چرا ماهی در فصل صید هم گران است؟

این روز‌ها بحث گران شدن ماهی و قیمت بالای آن موضوع روز است بویژه که فصل صید هم آغاز شده و همگان انتظار داشتند با شروع صید وصیادی قیمت‌ها کاهش یافته و تعدیل شود، اما اینگونه نشد و حتی نرخ‌ها اوج هم گرفته است.

نگاهی به قیمت‌های سال گذشته خود این تفاوت نرخ و افزایش را به خوبی نشان می‌دهد.

به گفته رئیس اتحادیه ماهی فروشان انزلی، پارسال قیمت کفال ریز ۱۵۰ هزار تومان، کفال درشت ۴۰۰ هزار تومان، هر کیلو ماهی سفید ۴۵۰ هزار تومان، ماهی قزل آلا ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان، فیتوفاگ کیلویی ۷۰ هزار تومان و کپور پرورشی ۹۰ هزار تومان بود.

جامعه بهره‌بردار، علت گرانی ماهی در بازار را کمبود عرضه آن می‌داند، اما گاه شاهدیم در مناطقی که صید رونق کمتری دارد ارزانتر از مناطق پررونق صیادی عرضه می‌شود.

گرچه بیش از یکماه از آغاز فصل صیدماهیان استخوانی در سواحل خزر گذشته است، اما طبق آخرین آمار در گیلان ۱۶۷ تن و در مازندران ۱۹۰ تن انواع ماهی استخوانی صید شده است، کاهش سه درصدی در گیلان و افزایش پنج درصدی صید در مازندران علتی است که جوامع بهره‌بردار دلیل گرانی ماهی عنوان می‌کنند.

برای بررسی موضوع؛ قیمت ماهی را در نقاط مختلف گیلان رصد می‌کنیم، طی بررسی‌های میدانی؛ ماهی در مناطق مختلف گاه قیمت‌های بیشتری هم دارد که این خود عملا اثر مستقیمی در مصرف ماهی آن هم در استانی ساحلی، چون گیلان دارد.

ماهی در گرداب گرانی

استانی که سرانه مصرفی ماهی در آن با استناد به آمار‌های گذشته و اذعان مسئولان مربوطه طی چندسال گذشته حدود ۱۴ کیلوگرم ارائه می‌شود که از میانگین کشوری که ۱۳ کیلوگرم است بالاتر می‌باشد.

اما حال باید طی بررسی کارشناسی دید این سرانه آیا تغییری کرده است یا نه که البته از حوصله این گزارش خارج است.
۶ روز دریاروی طی ۲۵ روز؛ ماهی سفید ۸۰۰ هزار تومان

شرکت‌های تعاونی پره در غرب گیلان بیستم شهریور ۱۴۰۲ اندکی زودتر به دریا رفتند دلیل آن هم شرایط بد جوی غرب گیلان در فصل زمستان اعلام شد، اما اکثر نقاط استان ۲۰ مهرماه را به عنوان شروع فصل صید قرار دادند.

شیلات گیلان برای برقراری عدالت در مدت زمان صید این امکان را برای پره‌های صیادی غرب فراهم کرد که زودتر به دریا بروند، اما گویی این اقدام چندان مفید نبوده و صیادان کاهش ۵۰ درصدی صید را در این مناطق تجربه کردند و ۲ پره صیادی هم در آستارا تعطیل شد.

شرکت تعاونی پره صیادی در چوبر تالش در ۲۵ روز نخست صید تنها ۶ روز موفق به پره کشی شده است، رییس این شرکت به گفت: از ابتدای فصل صید امسال در اکثر روز‌ها این پره تعطیل بوده و فعالیتی نداشتیم؛ اگر این روند تا پایان فصل پاییز ادامه داشته باشد به اجبار باید پره را تعطیل کنیم.

بهمن فرزانه ادامه می‌دهد: طی ۲ ماهی که از فصل صید می‌گذرد فقط ۴۰ میلیون تومان درآمد داشتیم درحالیکه در مدت زمان مشابه سال قبل این پره صیادی ۵۰۰ میلیون تومان درآمد داشت.

از چوبر در غرب به دستک در شرق می‌رویم نایب رئیس اتحادیه پره‌های صیادی گیلان و از سهامداران یک شرکت تعاونی در کیاشهر نیز با اشاره به قیمت این روز‌های ماهی می‌گوید: صید در این پره ضعیف است، روزانه چهار تا پنج عدد ماهی سفید صید می‌کنیم که با صید کفال روزانه به ۲۰ تا ۳۰ عدد می‌رسد، گاه اصلا ماهی صید نمی‌شود، اما قیمت هر کیلو ماهی سفید ۱۰۰، ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان است.

امید علی صادقی دستک اضافه می‌کند: قیمت ماهی در هر شهرستان به علت فراوانی عرضه در بازار کاهش و یا افزایش دارد کفال به قیمت هر کیلو گرم ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

این پره صیادی ۶۰ کارگر دارد و طبق اعلام رییس آن سال گذشته در انتهای فصل صید، کارگران در مجموع ۶ ماه چهار میلیون ۷۰۰ هزار تومان درآمد کسب کردند.

صادقی فصل صید ۱۴۰۱ را بهتر از امسال دانست و گفت: امسال میانگین درآمد روزانه کارگران صفر است و هزینه بالای نگهداری تجهیزات و تهیه ادوات صیادی نسبت به درآمد بسیار بالااست.

به گفته او، امسال ۳۰۰ میلیون تومان برای خرید ادوات صیادی در این پره صیادی هزینه شده‌است.

ماهی در گرداب گرانی
کاهش محسوس صید در انزلی؛ ماهی سفید بزرگ یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان

در شهر انزلی پره صیادی وجود دارد که چند سالی است علاوه بر صید و صیادی در بازسازی ذخایر و رهاسازی ماهی سفید با شیلات گیلان همکاری دارد، اما طی سال‌های اخیر وضعیت صید در این پره هم چندان مناسب نیست و رئیس این شرکت تعاونی احتمال می‌دهد پس از مشورت با هیات مدیره سال آینده انصراف خود را برای انجام فعالیت صیادی در دریا اعلام کرده و پره را تعطیل کنند.

یحیی گل امینی می‌گوید: صیادی امسال بسیار ضعیف‌تر از سال‌های گذشته است بویژه در ماهی کفال، طی یکماه گذشته در هر پره‌کشی کمتر از یک کیلوگرم ماهی کفال و در مجموع ۱۲ تا ۱۷ عدد ماهی سفید صید شده‌است؛ درحالی‌که سال قبل در سه ماه نخست فصل صید، وضعیت صید ماهی کفال از امسال بسیار مطلوبتر بود.

او ادامه می‌دهد: سال قبل ماهی سفید بزرگی که ۶۰۰ هزار تومان فروخته می‌شد امسال به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. ماهی سفید حدود ۱۵۰ هزار تومانی نیز اکنون با ۲ برابر افزایش ۳۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

گل امینی اضافه کرد: پارسال نزدیک ۲ میلیارد تومان از محل فروش ماهی درآمد داشتیم که با آن حقوق ۶۳ کارگر را پرداخت کردیم، اکنون تعداد کارگران این پره به ۱۷ نفر رسیده است که با توجه به وضعیت صید برای تامین هزینه‌های زندگی به ناچار از این شرکت جدا شده اند و به سراغ کار‌های دیگری رفته اند.

او با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی هزینه ادوات صید و صیادی می‌گوید: هزینه‌ها با درآمد همخوانی ندارد؛ تور ماهیگیری از ۲۸۰ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان، طناب از کیلویی ۶۲ هزار تومان به ۱۲۰ هزار تومان، قطعات تراکتور مانند بلبرینگ از ۲۰۰ هزار تومان به ۷۰۰ هزار تومان، سرب از کیلویی ۳۶ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان و قرقره نایلونی برای توربافی از کیلویی ۲۵۹ هزار تومان به ۷۰۰ هزار تومان رسیده‌است لذا با این روند فکر نمی‌کنم سال آینده بتوانیم فعالیت صیادی داشته باشیم.

او تابستان امسال برای شروع فصل صید در مجموع ۸۰۰ میلیون تومان صرف خرید ادوات صید و تعمیر تراکتور کرده‌است درحالی‌که سال قبل ۳۵۰ میلیون تومان هزینه کرده بود.

رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌های صیادی پره استان گیلان هم با اشاره به تحقیقات انجام شده از برآورد هزینه سالانه هر پره صیادی گیلان، گفت: هر یک از این پره‌های صیادی به طور میانگین نزدیک یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه خرید تجهیزات دارند درحالی‌که با حدود ۱۰۰ سهامدار درآمدی نزدیک به سه تا ۹ میلیارد تومان عایدشان می‌شود.

رحمت محمدی اضافه کرد: این پره‌های صیادی نزدیک ۷۰ هزار لیتر طی ۶ ماه بنزین و گازوئیل مصرف می‌کنند و شرکت‌های پره قدرت و تمکن مالی لازم برای تهیه ادوات صیادی ندارند. امکان تهیه این تجهیزات در سال‌های گذشته برای اتحادیه پره‌های صیادی فراهم بود، اما اکنون قادر به تهیه این ادوات برای صیادان نیست.

او تشریح کرد: این اتحادیه در سال‌های گذشته می‌توانست با پرداخت تسهیلات کم‌بهره در تامین هزینه‌ها به این پره‌های صیادی کمک کند، اما درحال حاضر در استان گیلان افرادی با قیمت گزاف این ادوات را خریداری کرده و در اختیار پره‌های صیادی بصورت فاکتور باز قرار می‌دهند و به دلیل تورم تا سه برابر قیمت این ادوات از پره‌های صیادی پول می‌گیرند.

ماهی در گرداب گرانی
هر ۲ ساعت یک پره کشی، ماهی سفید ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

شرکت تعاونی پره صیادی دیگری در زیباکنار طبق اظهارات رئیس آن، هر ۲ ساعت یکبار پره کشی انجام می‌دهد و باجود کاهش صید نسبت به سال قبل در مقایسه با سایر پره‌های استان از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار است.

مظفر پیواک می‌گوید: در این شرکت تعاونی پره صیادی ۸۵ کارگر روزمزد کار می‌کنند و درآمد خالص آن‌ها در فصل صید ۱۴۰۱ به طور متوسط برای هر کارگر ۱۰۰ میلیون تومان بوده‌است.

او اضافه می‌کند: سال گذشته قیمت ماهی سفید حداکثر یک میلیون ۵۰۰ هزارتومان می‌رسید، اما امسال قیمت آن به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

او دلیل افزایش قیمت ماهی را کاهش عرضه آن در بازار می‌داند و بیان می‌کند: هر ۲ ساعت و نیم یک تور در دریا پهن کرده و ۵۰ تا ۶۰ کیلو ماهی کفال صید می‌کنیم که این مقدار امسال به دلیل سردی هوا کمتر از سال گذشته است.

برای برآورد قیمت ماهی به یکی از بازار‌های ماهی گیلان مراجعه کردیم تا از نزدیک نرخ‌ها را در بازار ببینیم.

ماهی در گرداب گرانی

به سراغ مرد میانسالی که از اجتماع کوچک دور یک ماهی فروش شکل گرفته جدا می‌شود می‌روم و نظرش را راجع به نرخ ماهی‌ها می‌پرسم، با نیم نگاهی به آن اجتماع کوچک می‌گوید: یک ماهی سفید بزرگ که نزدیک ۲ کیلو وزن داشت را ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌فروشد، بسیاری از مردم از جمله خودم قادر به خرید ماهی نیستیم.

محمد اضافه می‌کند: ۲ سالی می‌شود که به دلیل گرانی ماهی آن را از سبد غذایی حذف کرده‌ایم. متاسفانه قیمت ماهی نرخ ثابتی ندارد و نرخ آن روزانه محاسبه می‌شود. علاوه بر این موارد قیمت ماهی در بازار‌های مختلف و یا در پره‌های صیادی هم متفاوت است.
شیوه سنتی خرید و فروش ماهی در انزلی

در بندر انزلی و بازار بزرگ ماهی هم وضعیت همین است و ماهی در این شهر هم به شکل سنتی و بر اساس اندازه کوچک و بزرگی آن خرید و فروش می‌شود و نرخ‌ها مشابه آن است که در بالا گفتیم.

رییس اتحادیه صنف ماهی فروشان این شهرستان با تایید این شیوه خرید و فروش گفت: در این شهر ماهی بصورت کیلویی عرضه نمی‌شود.

محسن راوش در توضیح این روش می‌گوید: فروشندگان سه ماهی را در سه وزن مختلف ۲.۵ کیلو گرم، یک کیلو و ۸۰۰ یا ۵۰۰ گرم و یک کیلوگرم در کنار هم قرار داده و به قیمت ۲ میلیون تومان، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و یک میلیون تومان می‌فروشند، تلاش ما بر آن است خرید و فروش را در این شهرستان از شیوه سنتی خارج و بر حسب کیلوگرم انجام دهیم.

او ادامه داد: قیمت ماهی در بازار را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند و با افزایش عرضه نرخ هاکاهش یافتهو مردم می‌توانند ماهی را با قیمت مناسب تهیه کنند.

او اضافه می‌کند: در حال حاضر به دلیل کاهش صید ماهی کفال این ماهی در بازار انزلی به قیمت ۶۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود (ماهی کفال بزرگ یک کیلویی)، اگر وزن ۲ عدد ماهی کفال وزن به یک کیلو برسد ۵۰۰ هزار تومان و کفال ریز که چند عدد آن به یکی کیلو برسد ۳۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

راوش قیمت یک کیلو ماهی سفید را در سایر بازار‌ها ۵۵۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این ماهی در بازار انزلی به شیوه سنتی خرید فروش می‌شود. ماهی کفال در تعدیل قیمت ماهی در بازار نقش مهمی دارد و افزایش صید آن قیمت ماهی سفید را کاهش می‌دهد.

او افزود: در فصل قانونی صید ماهی سفید که از ۱۰ آذرماه آغاز می‌شود قیمت این ماهی کاهش می‌یابد. افزایش عرضه ماهیان استخوانی در بازار قیمت ماهیان پرورشی را نیز کاهش می‌دهد مانند ماهی قزل آلا که قبل از آغاز فصل صید به کیلویی ۲۵۰ هزار تومان رسیده بود.

رییس اتحادیه صنف ماهی فروشان بندرانزلی قیمت هر کیلو ماهی فیتوفاگ یا کپور نقره‌ای را ۱۲۰ هزار تومان، کپور سرگنده یا بیگ هد کیلویی ۱۵۰ هزار تومان اعلام کرد.
کاهش صید علت گرانی ماهی

طبق نظر جامعه بهره بردار دلیل گرانی ماهی کاهش عرضه آن در بازار است؛ رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌های صیادی پره استان گیلان اصل موضوع را گرانی ماهی نمی‌داند و می‌گوید: آنچه امروزه در بازار مشاهده می‌شود نمی‌توان نام گرانی بر روی آن گذاشت.

رحمت محمدی وضع معیشت صیادان را نامناسب اعلام کرد و افزود: صیاد به دلیل وضعیت نامناسب معیشتی نمی‌تواند ماهی به خانه ببرد و هرساله اوضاع بدتر از قبل می‌شود.

او گفت: مساله ما گرانی قیمت ماهی نیست، ذخایر آبزیان در خزر به شدت کاهش یافته و به عبارتی ماهی نیست که در بازار گران عرضه می‌شود و از این وضعیت همه اعم از صیادان، سماکان و خریداران ناراضی هستند. نبود ماهی دلیل دارد و مرجعی باید مشکلات صیادان را پیگیری و رسیدگی کند.

به گفته محمدی گروهی متشکل از کارشناسان استانداری و سایر دستگاه‌های ذیربط می‌توانند به مشکلات رسیدگی کنند، شیلات اکنون بودجه لازم برای حمایت از فعالیت صید و صیادی ندارد، اما ارتباط نزدیک دولت و جامعه بهره‌بردار با همکاری اتحادیه تعاونی‌های صیادی پره گیلان در بازسازی ذخایر موارد حائز اهمیتی است که باید به آن توجه ویژه داشت.

محمدی اضافه کرد: از ۴۴ شرکت تعاونی پره صیادی گیلان ۲۵ پره با احداث استخر‌های خاکی (هچری) به بازسازی ذخایر کمک کردند و جامعه بهره بردار با هزینه شخصی و در پنج هکتار از اراضی شیلات ۱۰ میلیون بچه ماهی پرورش داده و رها سازی کردند.
صید ماهیان مولد در اثر عدم حفظ و حراست از رودخانه‌ها

رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌های صیادی پره استان گیلان راه حل اصلی بازسازی ذخایر را حفظ و حراست از رودخانه‌های گیلان دانسته و گفت: اکثر رودخانه‌های گیلان محل زاد و ولد ماهیان رود کوچ هستند، اما متاسفانه از آن‌ها حراست نمی‌شود.

او اضافه کرد: برخی مشکل کم‌آبی رودخانه‌های گیلان را مطرح می‌کنند، اما این رودخانه طی ۲۰ سال اخیر در کمتر از پنج سال آن کم‌آب بوده‌اند و حداقل در ۱۰ رودخانه استان وضعیت مناسبی برای تخم‌ریزی ماهیان وجود داشته است، اما در پنج سال اخیر رودخانه‌ها به حال خود رها شده‌اند.

محمدی ادامه داد: اکنون در مصب این رودخانه‌ها افرادی که اطلاعی از صید و صیادی ندارند با استفاده از لاکش (تور‌های دستی قیفی شکل) در ۱۰ گروه به نوبت ماهیانی که برای تخم‌ریزی به مصب رودخانه‌ها می‌روند را صید می‌کنند که در صورت عدم رسیدگی بزودی ماهیان مولد از بین رفته و نسل ماهیان بومی منقرض می‌شود.

به گفته او، در برخی موارد ماهیان مولد پس از یکبار تکثیر کشته و از چرخه خارج می‌شوند، اکنون در غرب گیلان ماهیان مولد را از دست داده‌ایم و بچه ماهیان بازسازی و تکثیر شده در غرب رها سازی نمی‌شوند.

محمدی تاکید کرد: ماهی باید در وزن گرمی رها سازی شود، اما متاسفانه در برخی موارد ماهی ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم رها سازی می‌شود که۹۰ درصد آن‌ها از بین می‌روند اگر شیلات بودجه و اعتبار لازم را داشته باشد می‌تواند این مشکل را رفع کند.

او هزینه کرد در شیلات را مهم دانست و افزود: اگر بازسازی ذخایر انجام نشود ماهیان بومی از بین می‌روند و مسئولان امر باید به نسل‌های آینده پاسخگو باشند. کاهش ذخایر آبزیان در دریای خزر هزینه سنگینی بود که با بی‌توجهی به هشدارها، آسیب آن به جامعه صیادی وارد شد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌های صیادی پره استان گیلان ادامه می‌دهد: اگر بودجه لازم به این امر طی سال‌ها تزریق می‌شد اکنون شاهد نابودی ذخایر آبزیان و در خطر افتادن فعالیت صید و صیادی نبودیم که وضعیت به گونه‌ای شود که صیاد نتواند یک ماهی به خانه ببرد.

محمدی به وضعیت بد معیشتی و تورم موجود اشاره می‌کند و می‌گوید: این امر نباید دلیلی برای هجوم مردم به دریا باشد، متاسفانه برخورد تندی با خاطیان صورت نمی‌گیرد و نسل ماهیان بومی در دریای خزر درحال انقراض است از جمله ماهی سفید فرم پائیزه. در تالاب انزلی به برخی از صیادان مجوز صید این ماهی برای مولدگیری داده شده، اما تاکنون ۳۰ ماهی نیز برداشت نشده است.
برای تعادل قیمت ماهی در بازار باید دست واسطه‌ها قطع شود

مدیر کل شیلات گیلان سرانه مصرف ماهی در کشور را ۱۳ کیلوگرم اعلام می‌کند و می‌گوید: سرانه مصرف ماهی در استان گیلان ۱۴ کیلوگرم است درحالی که این نرخ در برخی استان‌های جنوبی به ۱۷ کیلوگرم نیز می‌رسد.

کوروش خلیلی در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت‌ها در نقاط مختلف گیلان متفاوت است؟ گفت: نظام خرید و فروش در ادوار گذشته نظام سماکی (ماهی فروش) بوده است و براساس همان نظام، ماهی‌ها از پره‌های صیادی با قیمت پایین خریداری و با واسطه گری و خرده فروشی در بازار با قیمت بالایی عرضه می‌شدند.

او اضافه می‌کند: اگر دست واسطه‌ها از بازار حذف شود و صیاد بتواند محصولات شیلاتی را مستقیم به بازار عرضه کند صیادان و مصرف کنندگان متضرر نخواهند شد.

خلیلی ادامه می‌دهد: قیمت محصولات شیلاتی مانند گوشت قرمز و مرغ بصورت سندیکایی قیمت گذاری نمی‌شود بلکه قیمت این محصول در بازار را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند. هم اکنون ماهی سفید ۳۵ درصد سبد صید و صیادی را تشکیل می‌دهد لذا نباید انتظار داشت عرضه این ماهی به قیمت سایر محصولات شیلاتی باشد؛ قیمت‌ها همیشه تابعی از بازار است، عرضه کم، افزایش قیمت را بدنبال دارد.

او بر نقش پررنگ اتحادیه تعاونی‌های صیادی پره استان گیلان در همگرا کردن قیمت ماهی در بازار تاکید کرد و افزود: باید مکانی برای عرضه تمام گونه‌های ماهی دریایی و پرورشی تعیین کنند، در سایر استان‌ها مانند مازندران و هرمزگان مکان‌هایی برای عرضه مستقیم محصولات شیلاتی صید شده از دریا وجود دارد در گیلان نیز باید چنین مکان‌هایی احداث شود.

مدیر کل شیلات گیلان اضافه کرد: طبق وظایف حاکمیتی، شیلات باید آبزی مصرفی را توسعه داده و شرایط را برای دسترسی آسان مصرف کننده تسهیل کند. شیلات نمی‌تواند به شرکت تعاونی پره صیادی که دارای ماهیت حقوقی مشخصی است دستور تعیین نرخ دهد در این صورت مصرف کننده متضرر خواهد شد.

او با اشاره به برگزاری جلسات مختلف با اتحادیه پره‌های صیادی درخصوص ایجاد مکانی برای عرضه محصولات شیلاتی دریایی گفت: اتحادیه پره‌های صیادی باید با همکاری شهرداری‌ها و شرکت تعاونی روستایی مکانی ثابت در شهر رشت و سایر شهر‌ها جانمایی و ایجاد کنند.

خلیلی با اشاره به اینکه شیلات متولی نرخ گذاری ماهی نیست، تاکید کرد: اتحادیه پره تنها مرجعی است که می‌تواند در این بخش ورود کرده و شرایط را به نفع مصرف کننده و پره‌های صیادی متعادل کند.

طبق نظرکارشناسان تغذیه، مصرف ماهی باید هفته‌ای ۲ تا ۳ بار در رژیم غذایی افراد گنجانده شود، سرانه مصرف ماهی در گیلان براساس آخرین اظهار نظر‌ها نزدیک ۱۳کیلوگرم است. این ماده غذایی ارزشمند در سفره مردم این منطقه از کشور جایگاه خاصی دارد آن‌ها ماهی را چه به صورت تازه، شور و دودی بعنوان غذا اصلی و مزه غذا مصرف می‌کنند، اما با این میزان افزایش قیمت آیا اقشار متوسط و روبه پایین جامعه قادر خواهند بود مانند گذشته ماهی را در رژیم غذایی خود داشته باشند.

طی سال‌های اخیر فعالیت صید و صیادی در دریای خزر روندی نزولی داشته و هرساله میزان برداشت از دریا کم و کمتر شده است که آثار آن را می‌توان در کاهش تعداد پره‌های صیادی دید.

در استان گیلان ۵۰ پره صیادی وجود داشت که با تعطیلی ۶ پره صیادی (هر پره صیادی حداقل ۱۰۰ نفر سهامدار دارد) اکنون تعداد آن‌ها به ۴۴ شرکت تعاونی رسیده و این به معنای افزایش جمعیت صیادان غیر مجاز و کاهش ذخایر دریا است.

از بین رفتن زیستگاه ماهیان با آلودگی رودخانه‌ها و خشکسالی، سد سازی‌ها، عدم حفظ و حراست از رودخانه‌ها و دریا، عدم استفاده از مشارکت جامعه بهره بردار در بازسازی ذخایر و افزایش قیمت ادوات صیادی را می‌توان از مهمترین علل کاهش صید و عرضه کم ماهی در بازار عنوان کرد، اما هیچ یک از این علل دلیلی برای قیمت گزاف ماهی در بازار نیست.

چند نرخی بودن قیمت ماهی این پرسش را مطرح می‌کند متولی نرخ گذاری برروی ماهی‌های صید شده از دریا کیست؟ اینکه قیمت ماهی را در بازار را عرضه و تقاضا تعیین کند چندان پاسخ قابل قبولی نیست و به نظر می‌رسد این امر به چاره اندیشی مسئولان نیاز دارد.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: