April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۵۶۸۰
۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
0
معاون امور سازمان جنگل‌ها گفت: با توجه به افزایش قیمت چوب ناشی از توقف بهره برداری از جنگل‌ها، سطح زراعت چوب در رقابت با دیگر بخش‌های اقتصادی به ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزارهکتار خواهد رسید.

سطح زیرکشت زراعت چوب به ۵۰۰ هزارهکتار می‌رسد

نقی شعبانیان گفت: یکی از اهداف کاشت یک میلیارد درخت به طور مستقیم مربوط به حفظ و احیای جنگل هاست و از آنجاکه جنگل‌ها سال‌ها استفاده شدند، از این رو باید نسبت به جایگزینی آن‌ها اقدام کنیم.

به گفته او، با توجه به آنکه زراعت چوب به طور غیرمستقیم به حفظ جنگل‌ها کمک می‌کند، لذا توسعه زراعت چوب در بخش‌های مختلف به منظور پاسخگویی به بخشی از نیاز‌های چوبی کشور باید در دستور کار قرار گیرد.

شعبانیان با بیان اینکه توسعه زراعت چوب از فشار بر روی جنگل‌های طبیعی می‌کاهد، افزود: در ابتدای برنامه کاشت یک میلیارد درخت قرار بود ۳۰ درصد نهال‌ها به بخش زراعت چوب اختصاص یابد، اما بدلیل استقبال بالا طی این ۴ سال تولید نهال برای زراعت چوب به ۶۰ درصد می‌رسد.

معاون امور سازمان جنگل‌ها و آبخیزداری ادامه داد: در برنامه پنجم قرار بود سطح زراعت چوب به ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزارهکتار برسد، اما به سبب عدم رقابت قیمت چوب با دیگر محصولات کشاورزی این امر محقق نشد.

او سطح کنونی زراعت چوب در کشور را ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزارهکتار اعلام کرد و افزود: این میزان از زراعت چوب، سالانه ۲۰ تا ۲۳ درصد از نیاز چوبی کشور را تامین می‌کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه سالانه ۱۲ میلیون متر مکعب چوب مورد نیاز کشور است، گفت: هم اکنون قیمت چوب به دلیل بحث توقف بهره برداری از جنگل‌ها از سال ۹۶ و مشکلات تامین ارز برای واردات بالاست، از این رو توسعه زراعت چوب به عنوان اقتصاد سبز رقابت پذیر با دیگر بخش‌های اقتصادی در برنامه کاشت یک میلیارد درخت در دستور کار قرار گرفته است.

معاون امور سازمان جنگل‌ها ادامه داد: در قالب طرح کاشت یک میلیارد درخت، افرادی که بدنبال زراعت چوب هستند، نهال رایگان در اختیارشان قرار می‌دهیم. همچنین اراضی ملی مستعد و دارای آب بویژه آب‌های نامتعارف در قالب ماده ۳ برای مدت معینی در اختیار سرمایه گذاران زراعت چوب قرار می‌گیرد. به عنوان مثال در خوزستان ۲۹۰ هزار هکتار تشخیص داده شد که با استفاده از آب‌های نامتعارف می‌توان به بحث زراعت چوب پرداخت.

به گفته او، برآورد‌ها حاکی از آن است که طی ۴ سال آینده، سطح زیرکشت زراعت چوب به ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار هکتار برسد.

معاون امور سازمان جنگل‌ها ادامه داد: زراعت چوب باید تلفیقی بین صنعت و منابع طبیعی شود. صنایعی که چوب مواد اولیه و ثانویه آن‌ها است، تا حدود پنج شش سال پیش با ۵.۵ تا ۶ میلیون مترمکعب چوب کار می‌کردند و در سال ۹۹ با ۹ میلیون و در ۱۴۰۱ با ۱۱ تا ۱۲ میلیون مترمکعب چوب کار کرده‌اند و اگر با تمام ظرفیت اسمی خود کار کنند به حدود ۱۶ میلیون مترمکعب چوب و فرآورده‌های چوبی نیاز داریم.

ایران دارای ۱۶۵ میلیون هکتار است، اما از این میزان، ۱۲۵ میلیون هکتار در قلمروفرسایش آبی و حدود ۳۰ میلیون هکتار نیز در قلمرو فرسایش بادی قرار دارد.

شعبانیان با بیان اینکه برای کاشت یک میلیارد درخت حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب مورد نیاز است، افزود: اکثر درخت‌ها در اراضی هستند که نیاز به آبیاری ندارند چراکه ما گونه‌هایی را انتخاب کردیم که به محیط سازگار باشند.

معاون امور جنگل ادامه داد: آغاز کاشت یک میلیارد درخت چند مرحله دارد که ابتدا طرح کلی پشتیبانی و مقدماتی را نوشتیم، در گام دوم بسته به استان‌های مختلف باید ۲۵۰ میلیون اصله نهال را تولید می‌کردیم که خوشبختانه پس از چندبار راست آزمایی، بیش از این میزان تولید شده است.

او حفظ و احیای جنگل و توسعه زراعت چوب را از اهداف طرح کاشت یک میلیارد درخت اعلام کرد و گفت: در این طرح ۳۰ درصد جنگل‌ها مستقیم به حفظ و احیای جنگل اختصاص می‌یابند، از این رو باید علاوه بر حفظ نهال‌های جنگل نسبت به بذرکاری در جنگل‌های طبیعی هم اقدام شود.

شعبانیان با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۲ ردیفی برای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در نظر گرفته شده است، افزود: در بودجه امسال ۲۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظرگرفته شده، هرچند این اعتبار هنوز تخصیص داده نشده است.

به گفته این مقام مسئول، هدف واقعی این طرح احیا و غنی سازی و توسعه پوشش گیاهی جنگل‌های کشور است که در نتیجه این کار با ریزگرد‌ها نیز مقابله می‌شود.

او گفت: بنابر آمار سالانه ۴۰۰ میلیارد متر مکعب بارش داریم که براین اساس اگر یک میلیارد درخت را در کویر بکاریم، به طور متوسط برای هر درخت ۲۰۰ لیتر آب و در مجموع ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب مورد نیاز است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: