April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۵۷۵۱
۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
0
در ایران میراث فرهنگی بسیاری داریم که ناشناخته مانده است و جشنواره‌ چندرسانه‌ای میراث فرهنگی به محافظت و نگهداری آثار باستانی کمک می‌کند.

کمک به حفظ تاریخ در جشنواره ملی میراث فرهنگی

اعظم فریدون مقدم، برنده دیپلم افتخار بخش گزارش تلویزیونی «ابریشم در پیله» نخستین دوره جشنواره ملی میراث فرهنگی با اشاره به اهمیت برگزاری این جشنواره در حوزه میراث فرهنگی بیان کرد: اینکه برای نخستین بار در حوزه میراث فرهنگی کشور شاهد برگزاری چنین رویداد مهم فرهنگی بودیم، بسیار اقدام قابل قبول و حائز اهمیتی است و فکر می‌کنم که اگر این جشنواره تداوم داشته باشد و با تبلیغات و اطلاع رسانی‌های برنامه ریزی شده و جامع در سراسر کشور همراه باشد، قطعا می‌تواند رویداد تاثیرگذاری بوده و هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر از سراسر کشور در آن حضور پیدا کنند.

وی افزود: گزارش من در نخستین دوره این رویداد از بایگ، قطب ابریشم سازی کشور است به گونه‌ای که اطلاع رسانی و آگاهی مناسب به متولیان حوزه میراث فرهنگی و مردم در این حوزه می‌تواند در حفظ و بقای این هنر بسیار موثر باشد. ما صنایع میراث فرهنگی بسیاری در شهرستان‌ها داریم که شناخته شده نیستند و مورد توجه قرار نگرفته اند؛ به گونه‌ای که شاید کمتر کسی از آن‌ها مطلع باشد.

به گفته مقدم، برگزاری این جشنواره می‌تواند موجب اطلاع رسانی و معرفی میراث فرهنگی کشور در استان‌ها و شهرستان‌های کوچک و بزرگ شود؛ به گونه‌ای که شرایط اشتغال زایی مناسبی را هم برای فعالان این میراث فرهنگی فراهم کند. قطعا برگزاری این جشنواره در آینده تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت و جای تشکر و قدردانی از متولیان این رویداد دارد.

برنده دیپلم افتخار بخش گزارش تلویزیونی «ابریشم در پیله» با اشاره به تاثیرات مثبت برگزاری این رویداد در معرفی هرچه بهتر میراث فرهنگی در کشور بیان کرد: در ایران میراث فرهنگی‌ها و صنایع بسیاری داریم که ناشناخته مانده است، کار هنرمندان و اهالی هنر این است که معرفی این آثار را در هنر خود منعکس کنند و در چنین جشنواره‌هایی به نمایش بگذارند و به واسطه این رویداد شرایط معرفی و در پی آن محافظت و نگهداری این آثار به مردم آموزش داده شود. وزارت میراث فرهنگی با حمایت‌های مناسب خود به واسطه برگزاری این رویداد می‌تواند نقش موثری در حفظ میراث فرهنگی در کشور ایفا کند.

وی افزود: جشنواره با توجه به اینکه نخستین دوره خود را پشت سر گذاشت، باید بتواند به خوبی در مسیر اطلاع رسانی و تبلیغات گام بردارد، چراکه هنوز نتوانسته تمام مردم و فعالان این حوزه در سراسر کشور را از این رویداد مطلع کند. متولیان رویداد باید برای دوره‌های بعد قدم‌های بهتری در عرصه آگاهی رسانی به مردم بردارند تا این جشنواره به خوبی میان مردم جا بیفتد و از مشارکت حداکثری آن‌ها در رویداد بهره‌مند شد و مشارکت و انگیزه آن‌ها را در جریان حفظ از میراث فرهنگی افزایش داد.

مقدم در ادامه خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم در هر دوره نسبت به دوره‌های گذشته شاهد حضور بیشتر هنرمندان، فعالان حوزه میراث فرهنگی و مردم باشیم، تبلیغات است و تبلیغات. آن هم نه تبلیغات معمولی بلکه تبلیغات و اطلاع رسانی موثر و جامع تا مشارکت حداکثری را در برگزاری این رویداد جلب کند. البته در این میان فضای مجازی هم باید به کمک اطلاع رسانی میراث فرهنگی کشور بیاید. در حال حاضر فضای مجازی گوی سبقت را از دیگر رسانه‌ها ربوده است و قطعا به خوبی می‌تواند در عرصه تبلیغات این رویداد و معرفی این آثار عمل کند.

به گفته وی، همچنین می‌توان برای بخش فضای مجازی در این رویداد جایگاهی قائل شد و علاقه‌مندان و فعالان این عرصه آثار، کلیپ و عکس‌های خود را در این خصوص برای جشنواره ارسال کنند. یعنی مردم خودشان با گوشی‌های موبایلی که در اختیار دارند به عنوان شهروند-خبرنگار فایل و کلیپی از آثار باستان و میراث فرهنگی شهر و استان شان تهیه کنند و به جشنواره ارسال کنند تا ضمن معرفی این میراث ارزشمند کشور شرایطی برای حفاظت از آن‌ها نیز فراهم شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: