April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
نماینده بندرلنگه در مجلس شورای اسلامی تشریح کرد
کد خبر: ۴۰۵۷۷۳
۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
0
عضو فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تصمیمات سلیقه‌ای گفت: افرادی برای مناطق ازاد تصمیم می‌گیرند که درک درستی از شرایط ندارند.

مناطق آزاد در قربانگاه تصمیمات سلیقه‌ای

احمد جباری با تاکید بر اینکه مناطق آزاد با دو چالش بزرگ رو به رو هستند گفت: اولین چالش ناآگاهی نسبت به ظرفیت ها، توانمندی‌ها و جایگاه مناطق آزاد است و چالش دوم تصمیمات سلیقه‌ای است که بدون تبعات آن گرفته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از افرادی که در مورد مناطق آزاد سخن می‌گویند، گمان می‌کنند قرار است مناطق آزاد شق القمر کنند گفت: البته مناطق آزاد ظرفیت‌های بسیاری دارند که اگر منابع و اعتبارات لازم در اختیار آن‌ها قرار گیرد، می‌توانند به اهداف تعیین شده دست یابند.

نماینده بندرلنگه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اگر قانون مناطق آزاد به درستی و با قاطعیت اجرا شود، در اقتصاد کشور با محوریت مناطق آزاد تحولات بزرگی اتفاق خواهد افتاد گفت: تا امروز بدون در نظر گرفتن توان و ظرفیت مناطق آزاد، تصمیماتی گرفته می‌شود که نه تنها به نفع مناطق آزاد نیست، بلکه ضربه‌های مهلکی به آن‌ها وارد می‌کند.

وی با یادآوری جام جهانی قطر و فرصت‌های از دست رفته گفت: قرار بر این بود که مناطق آزاد قشم و کیش به عنوان میزبان گردشگران ورزشی جام جهانی باشند، اما دیدیم که از امارات، عمان، عربستان و بسیاری کشور‌های دیگر که از ما به قطر دورتر بودند، بیشتر بهره بردند.

جباری رایزنی‌های صورت گرفته و نشست‌هایی که در این خصوص برگزار شده را یادآور شد و گفت: با وجود اقداماتی که انجام شد، اما نتیجه عملی را شاهد نبودیم تا از ظرفیت کیش برای استفاده از جام جهانی استفاده شود.

 

بیشتر بخوانید:

تابوشکنی با هم افزایی مناطق آزاد ارس و کیش



وی از کمبود زیرساخت‌ها برای دستیابی به اهداف خبر داد و گفت: تاکنون نتوانسته ایم از ظرفیت‌های کیش در عرصه‌های گردشگری، تولید، کشاورزی، تجارت و... بخوبی بهره بگیریم.

عضو فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید تصمیمات بهتری برای بهره گیری از ظرفیت‌های کیش گرفته شود گفت: اگرچه مناطق ازاد از قدرت تصمیم گیری مستقل برخوردار هستند، اما تصمیمات اصلی برای مناطق آزاد در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد گرفته می‌شود.

وی از تغییرات مدیریتی در عرصه‌های گوناگون مرتبط با مناطق آزاد انتقاد کرد و گفت: مدیر منطقه آزاد باید چند خصیصه داشته باشد، اول اینکه شناخت کافی نسبت به مناطق ازاد داشته باشد، دوم اینکه عاشق مناطق آزاد باشد، سوم اینکه برای ماندن آمده باشد و نیروی اخراجی یا بیکاری نباشد که، چون جایی ندارد، به مناطق آزاد بیاید. چهارم اینکه تسلط کافی به حوزه گردشگری داشته باشد، زیرا گردشگری با مناطق ازاد گره خورده است و در پایان نیز مناطق آزاد را قبول داشته و با سلیقه شخصی او جور دربیاید.

جباری با اعلام اینکه مناطق آزاد همانگونه که از نامشان پیداست، در تصمیم گیری‌ها آزاد هستند گفت: از یک سو مناطق آزاد باید استقلال داشته باشند و از سوی دیگر برای آن‌ها محدودیت و ممنوعیت ایجاد می‌کنیم.

وی در خصوص تغییر جایگاه مدیریت مناطق ازاد از معاون رییس جمهور به زیرمجموعه وزارت اقتصاد گفت: اگرچه با این تغییر، مناطق آزاد در مقابل مجلس و دستگاه قانونگذار پاسخگو شد، اما در عمل آن را محدود کردند و برای هر تصمیمی باید تابع وزیر اقتصاد باشد.

نماینده بندر لنگه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم اصلاح نگاه به مناطق آزاد گفت: اگر نگاه به مناطق آزاد توسعه محور باشد، می‌توانیم آنچه از این مناطق انتظار داریم محقق شود. در غیر این صورت شاهد روز‌های بدی برای مناطق خواهیم بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: