April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۵۸۳۰
۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
0
تلسکوپ‌های آمریکایی TESS و اروپایی CUPS منظومه‌ای متشکل از شش سیاره خارج از منظومه شمسی را رصد کرده‌اند.

کشف منظومه‌ای متشکل از ۶ سیاره خارج از منظومه شمسی

تلسکوپ‌های آمریکایی TESS و اروپایی CUPS منظومه‌ای متشکل از شش سیاره خارج از منظومه شمسی را رصد کرده اند که با سرعت بسیار منظمی به دور ستاره خود می‌چرخند. بر اساس مطالعه‌ای که اخیرا منتشر شده، این یک کشف مهم برای درک شکل گیری منظومه شمسی است.

این شش سیاره به دور HD ۱۱۰۰۶۷ می‌چرخند، ستاره‌ای درخشان که در فاصله حدود صد سال نوری از منظومه شمسی ما در صورت فلکی کما قرار دارد و از نیم‌کره شمالی زمین قابل مشاهده است.

آدریان للیو از دانشگاه ژنو و یکی از نویسندگان اصلی مطالعه منتشر شده در ژورنال نیچر، اشاره می‌کند که آنچه کشف شد، یک سیستم بسیار فشرده است که در مدار سیاره عطارد، نزدیک‌ترین سیاره به خورشید قرار می‌گیرد.

همه این سیارات داغ هستند و قطر آن‌ها بین اندازه قطر زمین و قطر نپتون متغیر است و اجزای آن شبیه اجزای نپتون است. این اخترفیزیکدان می‌گوید که این سیاره یک جسم سنگی است که با پوشش ضخیم گاز پوشیده شده است.

هیچ یک از این مینی نپتون‌ها در یک منطقه قابل سکونت، یعنی در فاصله مناسبی قرار ندارند که وجود آب مایع را روی آن‌ها ممکن کند.

شش سیاره مشاهده شده دارای ویژگی‌های قابل توجهی هستند؛ به گونه‌ای که دوره‌های مداری آن ها، یعنی زمانی که آن‌ها برای چرخش به دور ستاره خود صرف می‌کنند، بسیار هماهنگ است. چیزی که از زمان کشف در گروهی متشکل از بیش از ۵۰۰۰ سیاره خارج از منظومه شمسی مشاهده نشده است.

سیستم HD ۱۱۰۰۶۷ از زمان شکل گیری خود حداقل چهار میلیارد سال پیش تقریباً بدون تغییر باقی مانده است.

سیستم HD ۱۱۰۰۶۷ به عنوان مرجعی برای درک منشاء شکل گیری منظومه شمسی ما، که از پراکندگی یک قرص پیش سیاره‌ای متولد شد، استفاده می‌کند؛ اما تاریخچه آن به خوبی شناخته شده نیست.

منبع: ارم نیوز

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: