April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۵۸۳۶
۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
0
رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: باید راهبردهای تفاهم در راستای صادرات محصولات انستیتو پاستور را داشته باشیم تا ۲ واکسن سرطان مثانه و روتاویروس به کوبا صادر شوند.

واکسن پاستوکووک بهترین نتیجه همکاری ایران و کوبا/ اهمیت صادرات ۲ واکسن دیگر به کوبا

رحیم سروری در مراسم بازدید رئیس جمهور کوبا و هیئت همراه از انستیتو پاستور ایران، گفت: سابقه انستیتو پاستور ایران به ۱۰۳ سال قبل بازمی‌گردد و بعد از انقلاب ظرفیت مفیدی در حوزه های مختلف سلامت داشته است. نکته مهم این است که قبل از انقلاب به واسطه عدم توجه جدی دولت مرکزی، امکان رشد و توسعه در ایران فراهم نبود. فقر مطلقی در کشور حاکم بود و در موضوعات سلامت هم مشکلات عدیده وجود داشت که انستینو پاستور ایران علی‌رغم این مشکلات یک تنه در رابطه با پیشگیری از بیماری‌ها و تولید واکسن‌ها ایفای نقش کرد.

وی افزود: انستیتو پاستور در تولید واکسن‌های آبله، طاعون، وبا و حصبه نقش مهمی داشت و حتی در پیشگیری از هاری موثر بود. در عین حال در تولید واکسن‌های آبله، سیاه زخم هاری، ب ث ژ و هپاتیت B که با همکاری کوبا تولید مشترک شد، نقش داشتیم. از طرفی این روزها فرآورده‌های تولیدی زیادی مانند کیت‌های تشخیصی و... علاوه بر واکسن‌ها در مجتمع‌های تولیدی ما تولید می‌شود.

وی به همکاری انستیتو پاستور ایران با دانشمندان برتر اشاره کرد و گفت: امروزه مقالات اعضای هیئت علمی همکار ما بسیار شایان توجه بوده است که مورد تقدیرهای بین‌المللی هم قرار گرفته است.

سروری ادامه داد: پس از وقوع انقلاب در ایران مهم‌ترین شعار کشور «ما می‌توانیم بود». در سال ۱۳۶۷ مقام معظم رهبری که آن زمان رئیس جمهور بودند مجتمع تولیدی انستیتو پاستور ایران را افتتاح کردند و این یک سرآغاز برای تولیدات متعدد محصولات مرتبط با سلامت بود. در ادامه رهبر انقلاب تاکیدات زیادی بر موضوعات مرتبط با خودکفایی و همکاری با کشورهای دوست داشتند که اقداماتی در این زمینه انجام شد و بعدتر ۳۰ نفر از همکاران جوان را به کوبا اعزام کردیم و آموزش‌های خوبی در این زمینه دیدند و ظرفیت‌هایی به کشور منتقل شد.

او تاکید کرد: در سال ۱۳۹۲ تولید واکسن هپاتیت B در انستیتو پاستور ایران به شکل خودکفا انجام شد. سپس در سال ۱۳۹۵ سازمان جهانی بهداشت برای وجود و استفاده از واکسن پنوموکوک در کشور ما را ملزم کرد و این بهانه دیگری برای تداوم همکاری با کشور کوبا برای انتقال تکنولوژی واکسن پنوموکوک‌ شد.

سروری به شیوع پاندمی کرونا اشاره کرد و گفت: به دلیل تشابه ساختاری واکسن کرونا با پنوموکوک به سمت تولید این واکسن رفتیم که با استفاده از ظرفیت‌های دو کشور آن را پیگیری کردیم که به نتیجه رسید و ۱۶ میلیون دز واکسن پاستوکووک تولید شد. همکاری ما اجرای تحقیقات بالینی مشترک برای اخذ مجوزهای تلقیح واکسن بود که در کنار این همکاری خوب، ۲۰ مقاله علمی طرح شد که در جهت تشریح کارایی واکسن در نوع خود بی‌نظیر است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ انستیتو پاستور ایران یک جایزه ملی از کوبا در راستای موضوع کووید۱۹ اخذ کرد. اما آنچه امروزه سبب نگرانی ما می‌شود، بروز بیماری‌های نوپدید و بازپدید همچون کووید۱۹ است و البته هنوز هم با زیرسویه‌های کرونا مواجه هستیم که سبب می‌شود با کشورهای دوست و با اهداف مشترک به فکر ارتقای دانش خود باشیم.

وی افزود: موسسه فینلای کوبا در خلال این مدت مواجهه با کرونا با ایران متعهدانه و خوب همکاری کرد و مواد اولیه در اختیار ما قرار داد و در ادامه برای تولید سایر واکسن‌ها هم در کنار هم خواهیم بود؛ اما اولویت‌های اصلی انجام تحقیق و توسعه در رابطه با بیماری‌های نوپدید و بازپدید است و نکته دوم تسریع در روند انتقال تکنولوژی واکسن پنوموکوک و ارتقای واکسن از ۷ ظرفیت به ۱۳ و حتی ۲۳ ظرفیت است. از طرفی باید همکاری در تولید واکسن مننژیت هم انجام شود و در نهایت باید راهبردهای تفاهم در راستای صادرات محصولات انستیتو پاستور را هم داشته باشیم که دو واکسن سرطان مثانه و واکسن روتاویروس به کشور کوبا صادر شود.

اهمیت گسترش همکاری‌های سلامت‌محور ایران و کوبا/ بی‌اثر بودن تحریم‌ها در رشد علمی ۲ کشور

وزیر بهداشت نیز ضمن تاکید بر اهمیت گسترش همکاری‌های علمی و سلامت‌محور ۲ کشور ایران و کوبا گفت: ما به دنبال تقویت و تسهیل تبادلات علمی بین ۲ کشور هستیم؛ هر قدر کوبا قوی‌تر شود نقش هاب خود را در منطقه بهتر ایفا خواهد کرد.

بهرام عین‌اللهی در مراسم بازدید رئیس جمهور کوبا و هیئت همراه از انستیتو پاستور ایران، گفت: امروزه شاهد وقوع یک جنایت تاریخی در غزه هستیم که نظام صهیونیستی تمام معاهدات بین‌المللی را نقض کرده و تا امروز بیش از ۶۰۰۰ کودک و ۵۰۰۰ زن بر اثر این تهاجم از بین رفته‌اند و این صحنه‌ها در شرایطی است که سازمان‌های جهانی که ادعای حقوق بشر دارند، بی تفاوت هستند و کاری نمی‌کنند و کادر سلامت تحمل دیدن این صحنه‌ها را ندارند.

وی افزود: مفتخریم که امروز رئیس جمهور کشور کوبا از یکی از موسسات تحقیقاتی، تولیدی و آموزشی ایران با بیش از یک قرن سابقه بازدید می‌کنند.

او تاکید کرد: ما علی‌رغم تحریم‌های ناجوانمردانه پیشرفت‌های زیادی در کشور داشتیم و در تمامی عرصه‌ها پیشرفت کردیم‌ به شکلی که اکنون ۹۹ درصد داروهای مصرفی را خودمان تولید می‌کنیم و یا ۴۰ درصد از تجهیزات پیشرفته مورد نیاز را تولید می‌کنیم و تحریم‌ها هیچ کارایی در جمهوری ندارد و علی‌رغم جمعیت ۸۵ میلیون نفری کشور اما همه کارها را خودمان انجام می‌دهیم و حتی بسیاری از مردم کشورهای همسایه برای درمان به ایران می‌آیند.

وی افزود: اکنون نزدیک به ۶۷ دانشگاه علوم پزشکی، ۲۲ هزار عضو هیئت علمی، ۲۷۰ هزار دانشجو و ۸۵۰ مرکز تحقیقاتی داریم و میدانیم برای رشد باید روی پای خودمان باشیم و چشممان به داخل کشور باشد چرا که تحریم ما را هم مانند کوبا قوی‌تر کرده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: انستیتوپاستور ایران در سال ۱۲۹۹ تاسیس شد و نزدیک به یک قرن است که در تولید واکسن و سایر فرآورده‌های سلامتی در حال کار است. یک اتفاق خوب سه دهه گذشته این بود که انستیتوپاستور با موسسات تحقیقاتی کشور کوبا همکاری کرد و این برای ما بسیار مبارک بود. این همکاری در کرونا به اوج خود رسید و یکی از بهترین واکسن‌های کرونا در نتیجه این همکاری تولید شد. در واقع این همکاری نشان داد در صورت وجود عزم راسخ، دو کشور می‌توانند با همکاری یکدیگر بهترین اتفاقات را رقم بزنند. امروزه هیچ کشوری به تنهایی قوی نیست و حتی خود کشورهای امپریالیسم هم از منابع و دانشمندان سایر کشورها استفاده می‌کنند.

وی افزود: کوبا یک نقش ارزشمند و راهبردی در آمریکای لاتین دارد و موقعیت ژئوپلوتیک و حکوکت انقلابی کوبا برای ما ارزشمند است. ما به دنبال تقویت و تسهیل تبادلات علمی بین دو کشور هستیم؛ هرچقدر کوبا قوی‌تر شود نقش هاب خود را در منطقه بهتر ایفا خواهد کرد.

وی بر اهمیت اننقال تکنولوژی واکسن‌های مننژیت، پنوموکوک و ... بین دو کشور اشاره کرد و ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند هاب منطقه خاورمیانه و مدیترانه شرقی و کوبا می‌تواند هاب منطقه در آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی در این همکاری‌ها باشد تا به نیاز دارویی و واکسن منطقه هم پاسخ دهیم. از طرفی آینده مشخص نیست و باید برای مقابله با بیماری‌های نوپدید آماده باشیم.

عین‌اللهی ادامه داد: دو واکسن پنوموکوک و روتاویروس برای ما جدی است. از طرفی این روزها سرطان از مشکلات عمده جهان است و ما می‌توانیم با همکاری یکدیگر در پیشگیری از سرطان موثر باشیم. ما مطمئن هستیم که تحریم‌های آمریکا هیچ اثری بر رشد علمی دو کشور نخواهد داشت و حتی کشورهای انقلابی و همسو را کنار یکدیگر قرار می‌دهد تا به سرعت پیشرفت کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: