April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰
یک ستاره فرار وجود دارد که ممکن است زمین را از یک سرنوشت فاجعه‌بار نجات دهد.

ستاره‌ای که زمین را از نابودی نجات خواهد داد

در حدود یک میلیارد سال آینده، زمین به حدی داغ خواهد شد که دیگر قابل سکونت نیست؛ چرا که خورشید بزرگتر و داغتر خواهد شد.

با این حال، یک مطالعه نظری جدید می‌گوید که دانشمندان معتقدند برخورد تصادفی با یک ستاره در حال عبور می‌تواند سیاره ما را با پرتاب کردن آن به مداری خنک‌تر یا کمک به رهایی کامل از منظومه شمسی نجات دهد.

اصطلاح ستاره‌های سرکش به ستارگانی اشاره می‌کند که از منظومه شمسی خود به بیرون پرتاب شده اند و اکنون در فضای بین ستاره‌ای در حال حرکت هستند.

اگرچه این ستارگان بسیار نادر هستند، اما تهدیدی بالقوه برای سیارات در مسیرشان هستند.

بر اساس مطالعه جدید، این تهدید می‌تواند صد‌ها میلیون سال آینده برای زمین یک نعمت نجات بخش باشد.

زمین اکنون در منطقه قابل سکونت منظومه شمسی قرار دارد، یعنی در فاصله‌ای از خورشید که در آن آب مایع می‌تواند در سطوح سیاراتی که به دور آن می‌چرخد وجود داشته باشد.

اما از آن جایی که خورشید یک غول سرخ است، داغتر و بزرگتر می‌شود و در نهایت در عرض ۵ میلیارد سال زمین را می‌بلعد.

این همان چیزی است که دانشمندان را بر آن داشت تا امکان حذف زمین از مدار خود برای تبدیل شدن به یک سیاره آزاد را بررسی کنند. برای بازی با این مفهوم، تیمی از اخترشناسان شبیه سازی کردند که اگر یک ستاره سرکش سر راه ما بیاید چه اتفاقی می‌افتد.

تیم محققان ۱۲۰۰۰ شبیه سازی را ایجاد کردند. در برخی از آن ها، عبور ستاره، زمین را به مداری دورتر و سردتر سوق داد. در موارد دیگر، سیاره ما (همراه با برخی یا همه سیارات دیگر) به ابر اورت فرود آمده است، یک ابر کروی عظیم که تصور می‌شود منظومه شمسی را احاطه کرده است (در لبه منظومه شمسی) و در فاصله سه سال نوری قرار دارد.

جالب‌تر این است که در چند شبیه‌سازی، ستاره سرگردان موفق شد زمین را با نیروی جاذبه به بیرون بکشد.

با این حال، حتی با وجود احتمال بسیار کمی که یک ستاره سرکش به سمت ما می‌آید، شانس بقای زمین همچنان تنها یک در ۳۵۰۰۰ خواهد بود.

این مطالعه در ژورنال Monthly Notices of the Royal Astronomical Society و arXiv منتشر شد.

منبع: The Sun