معاون شرکت مس از اجرای بزرگ‌ترین پروژه هوشمندسازی خبرداد
کد خبر: ۴۰۵۸۵۰
۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
0
معاون شرکت مس از اجرای بزرگ‌ترین پروژه خبرداد

پایان بحران خطا‌های کنترل دستی در معادن

از هنگامی که انسان در عرصه تولید قدم گذاشت، همواره بدنبال استفاده از جدیدترین ظرفیت‌ها و امکانات بوده تا تولید را با سرعت، دقت، کیفیت، کمیت و بهره وری بالا محقق کند. بنابر این در حالی که در مسیر تولید گام برمی داشت، سعی کرد با دستیابی به روش‌های نوین و کارآمد، شرایط را بهبود بخشد.

نقش فناوری و نوآوری

یکی از مهمترین مسایلی که بر تولید اثرگذاشت، بکارگیری فناوری و نوآوری است. فناوری و نوآوری در عرصه‌های سخت افزاری و نرم افزاری با جدیت دنبال شده و این روند همچنان ادامه دارد. ساخت ماشین آلات با بازدهی بالا و هزینه پایین، سیاست کلان بسیاری از کشور‌ها بوده است. فناوری و نوآوری به اندازه‌ای اهمیت دارد که رویکردی دوگانه دارد. از یک سو در بهبود کیفیت و کمیت کارخانه ها، معادن، شرکت‌ها و موسسات نقش آفرینی می‌کند و از سوی دیگر فناوری و نوآوری به هدف تبدیل شده است.

هدفگذاری در عرصه فناوری

امروزه تولید فناوری و نوآوری به عنوان محصولی کارآمد و درآمدزا مطرح می‌شود، محصولی که می‌تواند درآمدزایی بالایی برای شرکت‌ها داشته باشد. در نتیجه شاهد تاسیس شرکت‌های دانش بنیان هستیم، شرکت‌هایی که بدنبال تولید دانش یا ابزاری با توسل به دانش هستند، رویکردی که باعث می‌شود تولید فناوری و نوآوری به هدف تبدیل شود.

توجه جدی به نوآوری

بی شک تولید فناوری و دانش، نیاز به تیم تخصصی دارد، تیمی که روی پروژه‌ها تحقیق می‌کند، اما زمان به نتیجه رسیدن تحقیقات مشخص نیست. در نتیجه امکان دارد ماه‌ها و حتی سال‌ها روی یک پروژه یا هدف تحقیق شود، اما به نتیجه نرسد. البته اگر تحقیقات به نتیجه برسد، باعث تحول در تولید، سرعت در تولید و کاهش هزینه‌ها می‌شود. بدلیل هزینه بری تحقیقات، شرکت‌ها رغبتی به آن نشان نمی‌دهند و در نتیجه دولت متولی پژوهش می‌شوند، به نوعی که شاهد هستیم در بودجه‌های سالیانه، اعداد قابل توجهی برای پژوهش تعیین و تصویب می‌شود.

گام‌های بلند شرکت مس

البته در کنار دولتها، شرکت‌های بزرگ و توانمند در عرصه پژوهش گام برمی دارند که شرکت ملی صنایع مس یکی از تاثیرگذارترین آنهاست. در این رابطه معاون طرح و برنامه‌ریزی راهبردی شرکت ملی مس با تاکید بر اینکه شرکت در حوزه ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان از سابقه طولانی برخوردار است گفت: با هدف‌گذاری ۵ معدن در شرکت ملی صنایع مس ایران، بزرگ‌ترین پروژه هوشمندسازی معادن کشور رقم می‌خورد.

 

بیشتر بخوانید:

مدیریت بحران با نقش آفرینی شرکت ملی مس



صدور ۴۲۰ مجوز

غلامرضا ملاطاهری با اعلام اینکه در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۲ بیش از ۴۲۰ مجوز ساخت برای شرکت‌های دانش‌بنیان صادر شده گفت: صدور این مجوز‌ها از طریق شرکت خدمات بازرگانی صورت گرفته است. وی با بیان این که در حوزه استخراج و تولید، حجم عملیات خاکی شرکت ملی مس از کل عملیات خاکی معدن‌کاری کشور بین ۲۵ تا ۳۰ درصد است، تاکید کرد: این امر مستلزم مدیریت هوشمند در فرایند استخراج مواد معدنی است.

مسیر تولید نیازمند هوشمندسازی

از آنجا که خطای انسانی بالاترین زیان را به خطوط تولید وارد می‌کند، کاهش نقش انسان، جایگزین کردن ماشین آلات و هوشمندسازی سالهاست در دستور کار قرار دارد. به همین دلیل معاون طرح و برنامه‌ریزی راهبردی شرکت ملی مس عنوان کرد: جریان مواد معدنی در شرکت ملی مس از مرحله استخراج تا محصول نهایی، رقم بالایی را به خود اختصاص می‌دهد که نیازمند مدیریت هوشمند در کل فرآیند تولید و زنجیره ارزش است. وی با اشاره به این که استخراج یکی از عمده‌ترین بخش‌های تولید است، گفت: در موافقت‌نامه‌ای که امضا شده است سعی کردیم با مدیریت صحیح استخراج مواد معدنی و هوشمندسازی دامپ‌تراک‌ها، شاول‌ها و ماشین‌آلات حفاری، راندمان بهره‌برداری از معادن را افزایش دهیم.

کاهش خطا‌های دستی

معاون طرح و برنامه‌ریزی راهبردی شرکت ملی مس با تاکید بر افزایش هوشمندسازی گفت: با هوشمندسازی درصد خطا‌های ناشی از کنترل دستی را کاهش داده و در پی آن هزینه تمام‌شده، کاهش یافته و سودآوری شرکت افزایش می‌یابد. ملاطاهری با اشاره به هوشمندسازی ۵ معدن بزرگ شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: این ۵ معدن جزو معادن بزرگ و متوسط‌مقیاس کشور محسوب می‌شوند.

در اختیار قراردادن دانش

از آنجا که دستیابی به دانش مستلزم صرف هزینه و زمان بوده، دستیابی به دانش‌ها می‌تواند منبع درآمدی برای شرکت‌های دانش بنیان یا شرکت‌هایی باشد که در این زمینه سرمایه گذاری کرده اند. این تفکر با رویکرد درآمدزایی صورت می‌گیرد که شاید بدلایل گوناگون از جمله تامین هزینه خرید فناوری، شاید با استقبال رو به رو نشود، اما شرکت ملی صنایع مس اعلام کرده: بر اساس مفاد موافقت‌نامه شرکت ملی صنایع مس ایران، دانشی که در این زمینه حاصل می‌شود، در اختیار ذی‌نفعان حوزه معدن قرار خواهد گرفت که این امر موجبات ارتقای بهره‌وری را در این بخش فراهم می‌کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: