April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۵۹۰۶
۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
0
قانون پایانه های فروشگاهی و قانون سامانه مودیان، قوانینی است که زیر نظر سازمان امور مالیاتی در نظر گرفته شده است. امروز درباره این موضوع صحبت می کنیم.

قانون پایانه های فروشگاهی و قانون سامانه مودیان، قوانینی است که زیر نظر سازمان امور مالیاتی در نظر گرفته شده است و پس از اینکه مودیان عزیز در سامانه مودیان ثبت نام کردند میبایست در حف این قوانین هم کوشا باشند. همانطور که میدانید.

سامانه مودیان، سامانه ای تحت مدیریت سازمان مالیاتی میباشد که 3 وظیفه زیر را دارد:

    1- برای هر مؤدی یک کارپوشه تعریف می‌گردد

    2- به وسیله‌ای که حافظه مالیاتی دارد، متصل می‌شود

    3-   مرجع ثبت، صدور و استعلام صورت‌حساب است

پایانه‌های فروشگاهی

هر دستگاهی که به سامانه مودیان متصل شود و سه قابلیت زیر را داشته باشد ، یک پایانه فروشگاهی نامیده می‌شود:

    1- اتصال به سامانه مودیان

    2- صدور صورت‌حساب الکترونیکی

    3- اتصال به شبکه‌های پرداخت رسمی

طبق قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مصوب آبان 1398، هر فردی که مشمول مالیات میشود، باید  در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام نماید و نسبت به دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی اقدام کند. پس ازآن در سامانه مودیان به هر مودی یک کار پوشه اختصاص داده می‌شود که این کارپوشه راه ارتباطی مودیان با سازمان امور مالیاتی میباشد .

اشخاص مشمول قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

تمامی صاحبان مشاغل کسب و کارهای (صنفی و غیر صنفی) و اشخاص حقوقی موضوع فصل های چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات های مستقیم مصوب 1366/12/03 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، مشمول این قانون می شوند.

در قانون سامانه مودیان هرکجا شما کلمه مؤدی را شنیدید، منظور همان اشخاص مشمول قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان می باشد. و تمامی مودیان عزیز از سوپر مارکت تا طلافروش، مدیر شرکت و وکیل و پزشک و مهندس و …. میبایست در حفظ قوانین سامانه مودیان ذکر شده توسط سازمان امور مالیاتی تلاش لازم را داشته باشند

 

تکالیف اشخاص مشمول قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان

وظایف مودیان مشمول قانون پایانه های فروشگاهی و قانون سامانه مودیان بر اساس 14 مورد قانونی زیر مشخص میشود: 

 

ماده 2 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

کلیه مودیان مکلفند به ترتیبی که سازمان مقرر می کند، نسبت به ثبت نام در سامانه مؤدیان اقدام کنند. همچنین خرده فروشیها و واحدهای صنفی که مستقیما با مصرف کننده نهائی ارتباط دارند، علاوه بر عضویت در سامانه مؤدیان ، موظف به استفاده از پایانه فروشگاهی می باشند.

ماده 3  قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

سازمان موظف است حداکثر ظرف مدت پانزده ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، سامانه مؤدیان را راه اندازی و امکان ثبت نام مؤدیان در سامانه و صدور صورتحساب الکترونیکی را از طریق سامانه مزبور فراهم کند.

ماده 4  قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

اصل بر صحت اطلاعات ثبت شده مؤدی در سامانه مؤدیان است، مگر خلاف آن اثبات شود. مأموران مالیاتی، جز در مواردی که مؤدی از ثبت نام در سامانه امتناع کرده و یا به ترتیبی که در ماده (9) ذکر شده، اثبات شود که در ثبت اطلاعات خود در سامانه مؤدیان تخلف نموده است، حق

مراجعه به محل فعالیت مؤدی و مطالبه دفاتر ، اسناد و مدارک وی و رسیدگی به آنها را ندارند.

 ماده 5 قانون  قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

فرایند ثبت معاملات و محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در سامانه مؤدیان در 4 مرحله زیر انجام میشود:

الف - صورتحساب الکترونیکی، توسط فروشنده از طریق سامانه مودیان صادر میشود. البته مؤدیانی که مستقیما با مصرف کننده نهایی در ارتباط هستند، عملیات ثبت فروش و صدور صورتحساب الکترونیکی، توسط پایانه فروشگاهی انجام میشود.

ب - در صورتی که خریدار، مصرف کننده نهائی نبوده و خود عضو سامانه مؤدیان باشد، صورتحساب الکترونیکی صادر شده توسط فروشنده، به صورت خودکار به کارپوشه وی در سامانه مؤدیان منتقل میشود و به عنوان اعتبار مالیاتی برای او منظور می شود.

پ - در پایان هر دوره سه ماهه، بدهی مالیات بر ارزش افزوده مؤدی که عبارت است از ما به التفاوت مالیات فروش و مالیات خرید (اعتبار مالیاتی) وی در طول دوره، طبق مقررات توسط سامانه محاسبه می شود و در صورتی که مالیات فروش مؤدی بیشتر از مالیات خرید (اعتبار

مالیاتی) وی باشد، مؤدی موظف است ما به التفاوت را به ترتیبی که سازمان مقرر می کند، به حساب سازمان واریز کند. متقابلا در صورتی که مالیات فروش مؤدی کمتر از مالیات خرید (اعتبار مالیاتی) وی باشد، سازمان موظف است با رعایت ترتیبات قانونی مربوطه مابه التفاوت را به مؤدی مسترد کند.

ت - پس از اتمام مواعد مقرر در ماده (3) این قانون، مأموران مالیاتی جز در مواردی که در این قانون اجازه داده شده، نباید در تشخیص بدهی مالیات بر ارزش افزوده اشخاص مشمول دخالت کنند.

ث- به منظور تکمیل اطلاعات سازمان در خصوص مؤدیانی که عضو سامانه مؤدیان نبوده یا بدون صدور صورتحساب الکترونیکی اقدام به فروش می کنند، سامانه مؤدیان باید به گونه ای طراحی شود که مؤدی بتواند خریدهای خود را که فروشنده برای آنها صورتحساب الکترونیکی صادر نکرده است، به سازمان اطلاع دهد.

 ماده 6  قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

جمع صورتحسابهای الکترونیکی صادره توسط هر مؤدی در هر دوره مالیاتی نمی تواند بیشتر از سه برابر فروش اظهار شده وی در دوره مشابه سال قبل، که مالیات آن به سازمان پرداخت شده یا ترتیب پرداخت آن داده شده است، باشد.

 ماده 7  قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

صورتحساب های الکترونیکی ثبت شده در سامانه مؤدیان به منزله ثبت آنها در سامانه فهرست معاملات موضوع ماده (169) قانون مالیات های مستقیم است و فروشنده و خریدار تکلیف اضافی در این مورد نخواهند داشت.

ماده 8  قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

مؤدیانی که از ثبت نام در سامانه مؤدیان خودداری کنند و نیز خرده فروشی ها و واحدهای صنفی که مستقیما با مصرف کننده نهائی ارتباط دارند، در صورتی که از پایانه فروشگاهی استفاده نکنند، مشمول امتیاز مذکور در ماده (4) این قانون نمی باشند. سازمان موظف است معادل مالیات متعلق به فروش مؤدیان موضوع این ماده را به هر طریق ممکن از جمله مراجعه به محلهای فعالیتو رسیدگی به دفاتر، اسناد و مدارک آنان (اعم از فیزیکی و الکترونیکی) یا هرگونه مدارک و قرائنی که به دست میآورد، تعیین و مطالبه کند.

ماده 9  قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

در صورتی که مؤدی ، برخی از فعالیتها و یا معاملات خود را کتمان کند، یا از صدور صورتحساب های خود ازطریق سامانه مودیان خودداری کرده یا در ثبت قیمت با مقدار فروش مرتکب کم اظهاری یا بیش اظهاری شده باشد، سازمان موظف است موارد تخلف مؤدی را از طریق سامانه مؤدیان به اطلاع وی برساند. 

ماده 10  قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

مودیان گرامی مکلفند شماره حساب یا حسابهای بانکی و شناسه یکتای یا درگاه های پرداخت الکترونیکی مورد (Pos) دستگاه های کارتخوان بانکی استفاده برای فعالیت شغلی خود را به سازمان اعلام کنند.

 ماده 11  قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

بانک مرکزی مکلف است با همکاری سازمان ظرف مدت یک سال پس از لازم الاجراء شدن این قانون، نسبت به ساماندهی دستگاه های کارتخوان بانکی و یا درگاه های پرداخت الکترونیکی اقدام نموده و با ایجاد  تناظر بین آنها با مجوز فعالیت و شماره اقتصادی بنگاه های اقتصادی، به هر یک از پایانه های فروش، شناسه یکتا اختصاص دهد.

 ماده 12  قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

ااگر مشکلی برای مودی پیش امده باشد که نتوانسته باشد صورتحساب های خود را در کارپوشه اعلام نماید، مراتب را میبایست تا پایان روز اداری بعد، از طریق کارپوشه خود در سامانه مؤدیان یا به هر طریق دیگری که سازمان اعلام می کند.

ماده 13  قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

در صورتی که به هر دلیل اعم از تعطیلی (موقت یا دائم) و یا انحلال واحد کسب و کار، بهره برداری از پایانه فروشگاهی به طور موقت یا دائم متوقف شود، مودیان موظف اند مراتب را ظرف مدت ده روز از زمان توقف بهره برداری از طریق کارپوشه خود در سامانه مؤدیان اعلام نمایند.

ماده 14  قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

مودیان عزیزی که نسبت به تغییر شغل یا محل فعالیت، تغییر مالکیت یا اجاره واحد کسب و کار اقدام مینمایند، موظفند ظرف مدت ده روز تغییرات انجام شده را از طریق کارپوشه خود در سامانه مؤدیان اعلام نمایند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: